2de Werkplaats

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Omdat ik met eeen chronisch plaatsgebrek zit wilde ik mijn huidige werkplek uitbreiden. Maar aangezien dit op de huidige locatie geen optie is hebben mijn ouders mij een voorstel gedaan. Ik kan ongeveer 70m² van de bovenverdieping van hun huren.
Hier zijn echter wel een paar voorwaarden aan verbonden. Zo moet ik voor mezelf een sectionale poort plaatsen in de achter gevel om met al mijn materiaal op de verdieping te raken.
Een andere voorwaarden is dat ik een muur plaats zodat alles gescheiden en eventuele stof productie in mijn gedeelte blijft.

Eerst dacht ik MDF te gebruiken, maar na het opmeten van de plek waar de wand moet komen kwam ik tot een vervelende conclusie. De muur moet 9meter lang worden met een dubbele deur, Maar omdat ik onder een dak zit is er een helling voor het water. Over 9meter gaat de hoogte van 2,48cm naar 2,43cm. Maar mijn vaste platen handel heeft geen MDF van 250cm lang. En opvullen met een 4cm spie vindt ik ook weer zo stom. Het MDF moet dan ook weer een afwerkingslaag krijgen aangezien de ruimte van mijn ouders nog steeds een winkel is.

Omwille van al het bovenstaande ben ik dus beginnen nadenken over een alternatief dat toch zo goedkoop mogelijk is maar met zo min mogelijk prul werk.
Uiteindelijk kom ik uit bij (witte) Melamine platen van 280x207cm met aan de binnenzijde (mijn zijde) een houten kader.
De prijs die ik heb opgevraagd voor 18mm komt per m² ongeveer overeen met die van 18mm MDF (Bruin) Als voordeel heeft het dat ik geen spie heb, niet moet schilderen, dat het gewoon afwasbaar is.

Alleen wat voor afwerking gebruik ik dan best voor 2 panelen die tegen elkaar komen te staan?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou betonplex verkiezen boven melamine spaanplaat.
in betonplex met multiplex basis kun je veel beter schroeven draaien en als je de toplaag wegfreest is het zelfs goed verlijmbaar.
Ook in enorme (onhandelbare;)) stukken te koop.
 
P

Pel

Guest
Een dun afdek latje lijkt mij meer als afdoende, het is maar dat de naad is weggewerkt. Maar hou er rekening mee dat je het heel goed dicht maakt, stof komt door het kleinste gaatje. In het begin zie het nog niet maar na een tijdje zie je stof verschijnen, een goede stofafzuiging helpt daar natuurlijk.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook betonplex van ik meen 12 mm nemen, je moet toch een raamwerk van kepers maken, dan zou ik aan beiden kanten betonplex doen en er tussen isoleren met bijvoorbeeld glaswol.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
betonplex is denk ik wel duurder, en als je iets wil isoleren zou ik steenwol pakken en geen glaswol, dat is namelijk best wel rot spul en ook niet zo goed als je dat inademt.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Betonplex 18mm is inderdaad een heel stuk duurder. Een snelle berekening leert mij 3-3,5 keer zo duur. Daarom dat ik er nooit aan gedacht heb om dat te gebruiken.
Dat het steviger is voor schroeven in te draaien is inderdaad waar, maar dat is iets wat ik sowieso niet doe. Zelfs in mijn huidige werkplaats kan ik de schroeven in de wand op 1 hand tellen. En als ik het al zou doen, kan ik net zo goed holle wand schoeven gebruiken

Isoleren was ik ook niet van plan. Het is niet zo dat ik er met een schaafmachine ga bezig zijn.
Ik wil het "vuile" en het propere werk namelijk scheiden. Nu staan mijn lasersnijmachines, 3Dprinter,... in dezelfde ruimte als de vlakvandiktebank, freesmachine, (zelfbouw) zaagtafel,... Met als gevolg dat deze dus volledig onder het stof hangen wat niet zo gezond is voor de optiek of geleidingen.

Daarom wil ik het luidruchtige en meest stof/vuil producerende in de huidige werkplaats houden, en de stillere en propere in de nieuwe werkplaats. Ik denk zelfs niet dat een gewone geïsoleerde wand veel geluid van een HBM 12" schaafbank zal tegen houden.

In die nieuwe werkruimte wil ik dan ook workshops en op termijn inloop dagen houden (een beetje zoals een fablab/hackerspace/makerspace of hoe je het wil noemen)
 

tuoh

Oud hout
Een deel van mijn atelier is bebouwd in houtskelet met aan de binnenzijde een bekleding van 10mm witte melamineplaat, de naden komen koud tegen elkaar aan en de randen zijn lichtjes afgeschuind. Het geheel staat er al een dikke 35 jaar als nieuw bij, ik zou me dus geen zorgen maken over de toe te passen plaat:p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als de platen iets te kort zijn, kan je er ook voor kiezen om geen spie aan de bovenkant te maken, maar aan de onderkant een extra strook. Als je hier een hoge plint over laat vallen , zie je er niets meer van.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
+1 voor geplastificeerd spaanplaat.
Mdf kan ook maar daar blijft meer stof aan hangen, of je moet het schilderen.
Moet bij 2 verschillende huurders de wand niet minimaal 30 minuten brandwerend zijn?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken, Ik denk dat ik toch ga gaan voor het houten frame met melamine platen. Meteen afgewerkt, makkelijk te onderhouden en vooral heel gunstig wat prijs betreft.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
goede keuze als ik dat zo zie... vergeet bij MDF ook niet het schilderen : dat gaat ook aardig wat liters verf kosten. die prijs zal je in de vergelijking met bijvoorbeeld betonplex etc ook mee moeten nemen. daar is verven namelijk niet meer nodig en betonplex is ook in wit verkrijgbaar.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Zo, hoeveelheid platen is uitgerekend (8 stuks 2800x2070mm) Nu zou ik de secties min of meer modulair+/verplaatsbaar willen houden.
Zelf zat ik te denken aan het verlijmen van de melamine platen aan het houten kader. Maar de houten kaders onderling met elkaar verbinden dmv tand groefverbinding met een schroef of houten pennen door. Om dit haalbaar te maken zou ik willen werken met een Omega profiel en bijhorende afdekkap. Alleen weet ik niet waar zoeken voor zoiets.
omega_met_bies_1.jpg
Heb tot nu toe 1 webshop gevonden in NL maar die verzend niet naar BE als ik een account probeer aan te maken. Daarnaast Denk ik dat de verzendkosten van NL naar BE vrij hoog gaan zijn vanwege de lengte. Bij deze, weet er misschien iemand een adresje in BE?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Inmiddels heb ik gedeeltelijk mijn intrek genomen in mijn nieuwe werkplaats, maar natuurlijk is er nog veel werk. Zo moet ik nog een ganse zit-werk ruimte creëren.
Wat wil ik hiermee zeggen, werk dat vooral zittend gebeurt. Computer,3D printer, electronica,... Hiervoor heb ik een ruimte van 4x4m in U-vorm. In deze ruimte zou ik langs de ganse lengte van de wanden een werkbank/tafel van 1m diep maken met daar op 30/40cm diepe kasten

DSC_0050.jpg
DSC_0051.jpg

Aangezien ik geen meubel/kastenmaker ben zou ik aan jullie willen vragen hoe ik hier het beste aan begin en met welke materialen.

PS het bureau op de foto is 1x2m
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Zelf heb ik de wand gemaakt van 4 x 2'tjes (de tegenhanger van Metalstud) ,glaswol isolatie, gipsplaat, dan 9mm multiplex en witte laminaat van Ikea. Ziet er gelikt uit en kun je nog eens met een sopdoek afdoen.

laminaat-wand.jpg
IMG_4214.jpg
IMG_4215.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.