Uitholbeitel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een uitholbeitel van Simon Hope met zwanenhals. Dit zijn uitholbeitels voor kopshout. De constructie is eenvoudig: een drager met op het uiteinde een snijplaatje uit hardmetaal.

1_74050M-WEB.jpg

Ik wilde ook een rechte beitel en dat moet ook zelf te maken zijn was mijn idee.
Dus gisteren aan de slag gegaan.
Ik had een los snijplaatje van 10 mm liggen met bijhorend schroefje.

1_Ersatztassenstahl-2016.jpg

Het schroefje heb ik niet kunnen gebruiken want dat is vermoedelijk toch een duimse maat en geen metrische hoewel de diameter dicht bij de 4 mm zit.
Een staaf rond ijzer van 12 mm dient als drager. Het uiteinde heb ik met behulp van de draaibank taps gevijld en daarna een plat vlak aangebracht. Gaatje geboord en draad van M4 getapt. Daarna de kop nog bijgevijld om contact met het werkstuk te vermijden. Het resultaat is best geslaagd en een eerste test met een klein werkstuk ging uitstekend. De beitel doet helemaal wat hij moet doen. Nog even afwachten of de constructie voldoende sterk en stijf gaat zijn, voornamelijk omdat de staaf gewoon constructiestaal is en het een schroefje van onbekende oorsprong.

IMAG2967.jpg

IMAG2965.jpg

IMAG2963.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Mathieu,

Ziet er fraai uit. Dit soort dingen zelf maken kan altijd een flinke besparing opleveren!
Als je nog een keer zo'n ding maakt is het goed om te weten dat de snijring eigenlijk in het verlengde van de ijzeren staaf zou moeten liggen. In jou versie ligt ie eigenlijk wat "te hoog" wat de beitel lastiger te sturen maakt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoi Mathieu,

Ziet er fraai uit. Dit soort dingen zelf maken kan altijd een flinke besparing opleveren!
Als je nog een keer zo'n ding maakt is het goed om te weten dat de snijring eigenlijk in het verlengde van de ijzeren staaf zou moeten liggen. In jou versie ligt ie eigenlijk wat "te hoog" wat de beitel lastiger te sturen maakt.
Bedankt voor de tip!
Waarschijnlijk ga ik er nog eentje maken voor mijn neefje, die zal ik dan aanpassen.
En als nu blijkt dat deze toch niet helemaal doet wat hij zou moeten doen is een aanpassing ook maar een half uurtje werk.
 
Het voordeel van de Simon Hope beitel is dat het snijmesje onder een hoek van 45 graden is geplaatst t.o.v. de vierkante beitelhouder.
De vlakke kant van de beitelhouder geeft daardoor meer steun aan het snijmesje.
Met een ronde beitelhouder loop je het risico dat het snijmesje nogal makkelijk weg draaid.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb vandaag nog even geprobeerd op een groter stuk hout en met de beitel helemaal gereed. Gisteren zat de beitel namelijk nog los in het handvat. Van het verdraaien van de beitels tijdens het draaien heb ik eigenlijk geen last. De beitel is gemakkelijk onder controle te houden. Dat de hoek niet altijd exact 45° is maakt volgens mijn beperkte ervaring niet zoveel uit. Het is soms even zoeken om de juiste positie te vinden, maar dat is met een guts ook zo (en die moet je ook stabiel houden). Ervaren draaiers zullen daar misschien anders over denken of mee omgaan. De beitel is in ieder geval veel stabieler dan de originele Hope zwanenhals. Deze heeft een mesje van 8 mm, misschien heeft dat ook invloed. Maar de hefboomwerking speelt waarschijnlijk ook een rol.
Maar ik ga op zoek naar een vierkant staal als drager en dan de opleg onder 45° maken. Kijken of dit verschil maakt.
De snijplaatjes die Simon Hope gebruikt zijn maximaal 10 mm. Voor grotere diameters zou een grotere snijplaat wel handig zijn, maar geen idee waar die te verkrijgen zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat mesje van 10mm is volgens mij best voldoende, maar de diameter van de beiteldrager zou ik groter nemen zoals Jurriaan al aangeeft.
Als je wat dieper uitholt is 12mm niet erg stabiel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
De firma Wiedemann maakt ook zo'n uitholbeitels. Het wieltje is net als bij de Hunter op een ronde stang gemonteerd. In het onderstaand filmpje zie je Heinz Wiedemann met dit systeem werken, vanaf 2 min 11. Opvallend is dat hij het wieltje zowel aan linker kant van de stang als aan de rechterkant van de stang gebruikt, naar gelang de draadrichting. En op sommige ogenblikken bijna horizontaal. De wieltjes zijn tot 12 mm Hss of 10 mm hardmetaal.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Vels

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De firma Wiedemann maakt ook zo'n uitholbeitels. Het wieltje is net als bij de Hunter op een ronde stang gemonteerd. In het onderstaand filmpje zie je Heinz Wiedemann met dit systeem werken, vanaf 2 min 11. Opvallend is dat hij het wieltje zowel aan linker kant van de stang als aan de rechterkant van de stang gebruikt, naar gelang de draadrichting. En op sommige ogenblikken bijna horizontaal. De wieltjes zijn tot 12 mm Hss of 10 mm hardmetaal.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
Bedankt voor de link. Hij gebruikt deze beitel ook voor langshout, dus dat moet ook eens geprobeerd worden!
Ze verkopen de snijplaten en de schroefjes los. Ik ga een snijplaat en schroefje bestellen, hopend dat deze schroefjes wel metrisch zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.