Vraag over spookschaafjes

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend voor 2 tientjes 3 spookschaafjes op de kop getikt op een rommelmarkt (2 vlakke en 1 bolle), en ik heb wat moeite met het afstellen ervan.
Ze zijn vrij oud, en uitgevoerd zonder stelschroeven. (zoals voorbeeld hieronder) Het handschroefje ontbreekt en is vervangen door een simpel schroefboutje.

Record-No-063-Spoke-Shave-1.jpg

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is de beitel net binnen de mond zetten, schroefje aandraaien, en vervolgens met een klein hamertje de beitel naar beneden tikken tot er krullen komen.

Als de beitel echter net te ver doorschiet levert dit nogal groffe spanen op, en moet ik weer van voren af aan beginnen.


Heeft er iemand een tip over hoe dit handiger kan?

Groetjes,

Tom
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Heb je moeite met alle spookschaven of alleen de bolle?
Ik heb ook een bolle (een nieuwe Stanley) en ik kan er geen normale krul mee maken, hoe ik ook mijn best doe. Zelf na beter afstellen en slijpen.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Bolle gaat lastiger dan de vlakke, maar daarvoor moet ik denk ik ook op zoek naar een andere beitel. Deze is erg ver weggeslepen, en daardoor heel moeilijk te verstellen. Daarnaast vraag ik mij af of deze volledig doorgehard is, of dat ik bij deze al op een stuk ongehard staal zit.

Groetjes,

Tom
 
P

Pel

Guest
Als je de spookschaaf iets schuin houd tijdens het schaven, ±35° dus niet haaks op het werkstuk, dan krijg je een snijdende beweging van twee kanten en gaat het veel beter.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je de spookschaaf iets schuin houd tijdens het schaven, ±35° dus niet haaks op het werkstuk, dan krijg je een snijdende beweging van twee kanten en gaat het veel beter.

Groet Pel.
En truc, ik heb het zelf nooit hoeven doen maar misschien lukt het voor jouw, zet de zool op een dun stuk papier met de mondopening net over de rand en lat het beitel zaken tot de blad waarop je papier rust.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voor het instellen van een spookschaaf gebruik ik een latje van 3mm en als links en rechts gelijk afschaven heb je een indicatie. Dan heel subtiel (is een priegel werkje) tot de gewenste afname. Gebruik zelf de vlakke en bolle Dictum spookschaven
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Als ik veel aan het spoken ben:p, zet ik het mes vaak opzettelijk scheef, een kant grove afname andere kant fijn. Dit is mischien makkelijker voor je om af te stellen, dan eindeloos friemelen tot je m over de volle lengte van het mes exact recht hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.