boek over houtverbindingen

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Weet iemand een goed boek over houten verbindingen maken, en dan met name houtskelet bouw?
Wil ooit nog eens een eiken schuur maken, en alle verbindingen zelf maken met handgereedschap.
Om dat te oefenen wil ik eerst nog een kleine overkapping maken voor de bbq.
heb nog zelfgezaagde balken liggen van 6" bij 6", daar kan ik dan mooi op oefenen.
Maar wil me graag eerst een beetje inlezen over de soorten verbindingen...
Iemand tips?
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Geen boek, maar een mooie serie You-tube filmpjes van Alain Vaillancourt The Woodpecker die een grote eiken schuur bouwt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo,
Weet iemand een goed boek over houten verbindingen maken, en dan met name houtskelet bouw?
Wil ooit nog eens een eiken schuur maken, en alle verbindingen zelf maken met handgereedschap.
Om dat te oefenen wil ik eerst nog een kleine overkapping maken voor de bbq.
heb nog zelfgezaagde balken liggen van 6" bij 6", daar kan ik dan mooi op oefenen.
Maar wil me graag eerst een beetje inlezen over de soorten verbindingen...
Iemand tips?

Heel moeilijk een goed te vinden die ook gaat over exact wat jij in je eigen werk wil.

De boeken van Het National Restauratie Centrum zijn interessant en bevatten goed tekeningen van veel verbindingen maar geven niet al te veel details over het werk zelf, weinig boeken die ik ken die dat doet. Toch als je niet een gebouw die lijkt op een Amerikaanse exemplaar wil zijn de NRC boeken gebaseerde op de plaatselijk toestanden. Ik zou ook de bibliotheek van de Nederlands openluchtmuseum in Arnhem proberen die hebben ook veel toepasselijk boeken voor jouw.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Op http://eshop.constructiv.be/ vind je onder 'fvb pulblicaties' en dan 'hout', een resem (school)handboeken terug over houtbewerking. Je kan tegen betaling een hardcopy bestellen, maar je kan ook gratis de digitale versie in pdf formaat downloaden (onderaan de detailpagina van elk boek).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als ik me goed herinner heeft enige tijd geleden iemand op dit forum een boek of filmpjes genoemd speciaal over houtskeletbouw waar de TS om vraagt. Ik meen dat het een amerikaans boek was.
Maar kan het nog niet terug vinden . Gaat er nu bij iemand een lampje branden :)?

mvg
klaas0639
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
P

Pel

Guest
Dit is ook een boek over kap constructies, Nederlandstalig, Houten kappen in Nederland periode 1000 - 1940 prijs €44,95 bij Bol.com

Groet Pel.

1001004001548833.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Nee, wat ik bedoelde was een boek of instructief filmpje over de moderne houtskeletbouw.

Ik zal vanavond nog eens zoeken (kan er niet tegen dat ik het niet terug kan vinden :))

mvg
klaas0639


Vak lui en hun Vak een goeie boek met uitleg, uitgever shbo dacht ik.

Houten Huizen van H. Janse of eigenlijk alles van Janse.

Wood and Wood Joints: Buildings of Europe, Japan and China
van K. Zwerger


 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik had zelf ook nog beetje rondgezocht, vond oa de volgende boeken;
A Timber Framer's Workshop: Joinery, Design & Construction of Traditional Timber Frames van Steve Chappell
en
Learn to Timber Frame - Will Beemer
Bedankt ook voor al die links naar al die pdf's en andere boeken.
Denk dat ik met al die info wel iets kan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.