Wedervaren met de HBM Vlak-en vandiktebank en vraag raad.

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
[FONT=&quot]Hallo,

Zoals reeds eerder vermeld in een ander topic was mijn vlak- en vandiktebank HBM 12” stuk gegaan. Ter inlichting voor al diegenen die zo’n bankje gekocht hebben wil ik mijn wedervaren hier meedelen. Zeker en vast niet om iemand in een slecht daglicht te stellen en/of om een negatieve indruk te geven maar wel de concrete feiten op te sommen.[/FONT]

[FONT=&quot]Ik doe mijn machine binnen bij Alphamethal en krijg volgende mail:[/FONT]
[FONT=&quot]Onze leverancier vermeld ons onderstaande:[/FONT][FONT=&quot]
Deze machine is ernstig kapot, beide hoofdlagers van de hoofdas [ daar waar de messen op gemonteerd zijn ] zijn compleet kapot gedraaid.[/FONT][FONT=&quot]
Dit is nooit eerder voor gekomen daar deze lagers erg zwaar zijn uitgevoerd.[/FONT]

[FONT=&quot]Als een lager kuren gaat vertonen gebeurt dit langzaam maar zeker, de staat waarin deze lagers zijn getuigen van een langere tijd gewoon doorgaan in plaats van op tijd maatregelen te nemen.[/FONT]
[FONT=&quot]Onderhoud is kennelijk ook nooit gedaan of het schoonmaken van het interieur.[/FONT]
[FONT=&quot]Wat ons betreft lijkt dit op oneigenlijk gebruik en zien dit niet als een normale garantie afhandeling.[/FONT][FONT=&quot]
Helaas zal de reparatie dus op eigen kosten moeten gebeuren.[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]Enkele dagen nadien:[/FONT]
[FONT=&quot]De prijs van deze herstelling bedraagt € 168,11.[/FONT][FONT=&quot]
Wenst u dat deze herstelling uitgevoerd wordt?[/FONT]

[FONT=&quot]Waarop ik reageer met volgende mail:[/FONT]
[FONT=&quot]Deze machine werd enkel en alleen door mij gebruikt en dit als hobby-houtbewerker. Vanaf de aanschaf tot op het moment dat deze machine het begaf heb ik ze per keer slechts een kwartier of minder gebruikt en dit rekening houdend met het niet overbelasten van de machine. Hiermee bedoel ik dat ik ze nooit te zwaar belast heb noch in afname noch in tijd. De breedste planken die ik geschaafd heb waren tot op heden 12.5 centimeter. Als ik bereken hoeveel lopende meter ik zou geschaafd hebben kom ik aan een goede 100 meter… Ik denk niet dat ik op deze manier deze machine te zwaar zou belast hebben, of, ze gebruikt hebben op een manier waarvoor ze niet gemaakt is![/FONT]
[FONT=&quot]In de gebruiksaanwijzing van deze machine staat op blz 11: “ dat de vlak- en vandiktebank ONDERHOUDSARM is. De lagers hoeven nooit gesmeerd te worden.” Gezien het geringe gebruik kan ik dan ook niet akkoord gaan met de beweringen van de leverancier dat dit gebrek te wijten is aan het niet onderhouden van de machine. Of zou deze machine, die geen jaar oud is, reeds in onderhoud moeten? Ik kan mij dan ook niet van de indruk ontdoen dat de fabrikant zijn verantwoordelijkheid wil van zich afschuiven als hij beweert dat deze machine “niet onderhouden en schoongemaakt” geweest is. Wat zou ik buiten de stofkoker en het buitenste van de machine moeten ledigen en schoonmaken? Ik denk ook niet dat een machine tijdens de garantieperiode opengemaakt moet worden om hem inwendig te kuisen![/FONT]
[FONT=&quot]Ik heb deze machine gebruikt zoals in de gebruiksaanwijzing voorzien is: met de nodige beschermingsmiddelen. Gezien deze machine reeds van in het begin behoorlijk lawaaierig was heb ik dan ook steeds gehoorbescherming moeten dragen. Ik heb dan ook slechts op het laatste “abnormaal lawaai” gehoord. [/FONT]
[FONT=&quot]Ik verzoek u dan ook om, als verkoper van deze machine, tussen te komen bij de fabrikant voor een volledige en gratis herstelling, of, vervanging van het toestel.

[/FONT]

[FONT=&quot]Enkele weken nadien:[/FONT]
[FONT=&quot]De machine is herstelt door onze leverancier onder garantie. U kunt deze dus komen afhalen.Let wel, normaal gesproken vallen lagers nooit onder garantie. Dit is dus een eenmalige herstelling.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vorige donderdag heb ik mijn machine terug gaan halen…[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]In het topic van Charles 55 “Tips en ervaringen met de HBM 200” werd er heel wat gepalaverd over het “gebruik”. Hoe en met wat doet men zo’n machine stuk. Door langdurig te schaven? Door hard hout zoals eik te schaven? Door te veel afname? Hoe kan ik horen en/of zien dat ik de machine “mishandel”?[/FONT]
[FONT=&quot]En hoe kan ik nu zien of deze machine “degelijk” hersteld is of niet? Openmaken en alles eruit halen, met kans dat er geen garantie meer gegeven wordt als er terug iets gebeurd? [/FONT]
[FONT=&quot]Wat mij nu wel opvalt is dat oorspronkelijk de machine bij het uitzetten een tikkend geluid produceerde en nu niet meer.

[/FONT]
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb er een gehad, die ligt nu in de oud ijzerbak op de stort. Ook weinig gebruikt en net na de garantieperiode ook vastgelopen lagers.
Weinig souplesse van HBM. Nu een vandiktebank DH 330 van Metabo wel geen vlakbank, maar hier kan ik goed mee leven en hij bevalt me prima.

[h=1][/h]
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Wat ik persoonlijk jammer vind van HBM is dat je geen telefonisch contact kunt opnemen. Je moet dus via email communiceren of langs gaan in Moordrecht. Dit is jammer en draagt niet bij aan de beeldvorming van HBM als servicevriendelijke leverancier, eerder het tegenovergestelde.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Wat ik persoonlijk jammer vind van HBM is dat je geen telefonisch contact kunt opnemen. Je moet dus via email communiceren of langs gaan in Moordrecht. Dit is jammer en draagt niet bij aan de beeldvorming van HBM als servicevriendelijke leverancier, eerder het tegenovergestelde.
Dat is exact de reden dat er hier geen HBM machines staan, de kwaliteit terzijde dat weet ik niet eens al lijkt die ook bedenkelijk. Dan maar wat meer betalen en bij de concurrenten een gesprek in twee richtingen te hebben en vlot antwoord te krijgen. De drempel om er te kopen is te hoog voor mij. Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat de website niet veel meer informatie en filmpjes bevat als ze dan niet zo graag telefonisch informatie vestrekken.
Ik heb de 12" inch ook overwogen en ook vragen gesteld via mail. Het antwoord kwam na ongeveer 2 dagen maar was niet volledig en ik zou er weer één moeten sturen, maar niet meer gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Uiteindelijk keurig opgelost en daar gaat het om.
Meen je dat nu echt? Moet een leverancier ook niet gewoon duidelijk communiceren en voorkomen dat het bloed van de klant gaat koken? Kom op zeg op deze manier is al het plezier van deze machine toch weg? Daarnaast als ik het verhaal zo lees zou ik geen vertrouwen in de machine hebben wat een rommel, met excuses :)
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Emilio is voor jou 500 € peanuts??? Voor mij niet! Dit is zoals een auto kopen... je kan een Citroen kopen of een Mercedes, en inderdaad daar zit een groot verschil zowel inzake prijs als kwaliteit maar beiden worden toch verondersteld te rijden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
500 euro voor een dergelijke machine is blijkbaar gewoon te weinig geld. Dubbeltje op de eerste rang principe, het moet uit de lengte of de breedte komen.
Je kunt puur naar je budget kijken en goedkope machines kopen, dan krijg je dus geen kwaliteit. Alle verhalen over hbm onderbouwen dat meer dan afdoende lijkt me.
Kies je er dan toch voor kun je beter de lagers gelijk vervangen, je kunt voor dat geld dus geen duurzaam goed werkende machine verwachten, je zult er dus zelf wat aan moeten doen.
Ik zou trouwens Citroen niet willen beledigen door ze te vergelijken met hbm, die gaan toch echt wel wat serieuzer te werk. Ik zou meer richting het oude Lada ofzo gaan denken als je toch wilt vergelijken. Dan klopt de kwaliteitsverhouding ook stukken beter...
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik ben het wel met luk knops eens..
Voor €500,- + mag je toch wel verwachten dat je een beetje fatsoenlijke garantie krijgt.

Mijn hbm 25 cm bankje was ook een lager van stuk, het lager van een poelie welke de rubber riem van het vandikte deel aandrijft.

Ook eerst kreeg ik de rekening gepresenteerd.
Toen ik aangaf dat ik het hier niet mee eens was kreeg ik de opmerking dat ze het niet goed gelezen hadden......

Dus als je maar in verweer komt, dan bedenkt men zich wel.
Vind het jammer dat dat nodig.

Uiteindelijk wel blij dat ze je helpen natuurlijk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Luk, gelukkig is het uiteindelijk goed afgehandeld en kan je weer verder.
Je kan eventueel ook overwegen om tzt deze machine te verkopen en dan voor iets anders te kijken.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Inderdaad Willem 1958, maar ik wil, ondanks dat ik een leek ben in machines en machinebouw er toch proberen iets deftig van te maken. Ik vind het zo spijtig om zuurverdiende centjes te zien verdwijnen...maar dit is een goede les voor de toekomst (Men is nooit te oud om te leren...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.