Afbeelding (sjabloon) printen

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een aantal dagen ben ik aan het denken en op het grote web aan het zoeken maar kan het niet vinden :( ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben bezig met een radiator ombouw hierin moet een afbeelding gezaagd worden nu is het alleen hoe krijg ik die afbeelding een klein plaatje uitgeprint op het formaat dat het als sjabloon te gebruiken is?
Bij het printen kom ik elke keer uit op een deel van de tekening of de hele tekening verkleind op A4, groter print mijn printer niet.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een het liefst simpele manier om een afbeelding van een paar cm vergroot te printen over meerdere pagina's die dan aan elkaar de volledige afbeelding weer zijn en dan te gebruiken is als zaag sjabloon.

Bedankt alvast.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Trek een lijnraster over de tekening (het handigst is schuin ten opzichte van elkaar, dus wybertjes). Dat raster helpt om de prints netjes sluitend aan elkaar te plakken. Matthias Wandel heeft geloof ik een printprogramma daarvoor ontwikkeld. In YT-s van hem gebruikt-ie het vaak. Zie:
https://youtu.be/o942Gzaujlk
rond de twee minuut nogwat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als de afbeelding maar een paar cm. groot is kan je beter eerst op zoek gaan naar een groter origineel.
anders worden de lijnen erg dik en heb je nog geen strak voorbeeld.

Je kan ook een groter vel laten printen bij een van de vele repro's
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zover al bedankt voor de reacties.
De kleine afbeelding is wel om te zetten naar groter ook wel met behoud van "kwaliteit" alleen nu nog op papier ;)
Dat lijnen raster is inderdaad wel handig ja.
Zal eens kijken als ik wat bij Matthias kan vinden waarmee hij dat doet.
 
P

Pel

Guest
Met grote afbeeldingen, snij ik het formaat op de PC in 4 gelijke delen met ieder 4 afzonderlijke op een A4, deze plak ik daarna weer aan elkaar zodat je dan een grote afbeelding hebt. Die leg ik op het te bewerken oppervlakte met carbon papier eronder. Overtekenen uitzagen, of bewerken zoals je wilt.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Er zijn printer- en tekenprogramma's waarbij je of op schaal kunt printen of een op ware schaal getekend object 1:1 kunt printen. Het object wordt dan over verschillende bladen geprint. Je kunt "randloos" printen instellen zodat je weinig papierverlies hebt.
Ik doe dit regelmatig met SketchUp en het werkt erg precies, tot op de millimeter.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@Pel, dat moet toch simpeler kunnen?

@WR1944, dat leek mij ook dat er programma's voor moeten zijn maar kan ze niet vinden :( SketchUp kan ik ook nog proberen.

Zondag morgen nog wat uit te zoeken :) de bouwmarkt is toch pas om 12 uur open.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Je kan ook lowtech met de tekenaap aan de gang gaan.
Meen me te herinneren dat we op de lagere school een keer zo één gebruikten om met voorbeeld sjablonen een tekening te maken.
 
Laatst bewerkt:

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Hallo allen

Als ik het goed begrijp wil je een tekening/plaatje uit wilt printen die groter is dan a4.

Zelf ga ik wel eens naar een drukkerij je bestand op usb en je kan zo groot als je wilt scheelt een hoop getop. Dan thuis karbon papier er onder en overtrekken dat gaat butegeweun.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Gr peter
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Geweldig, je gaat een avond op visite komt terug kijkt toch nog even op het forum en de oplossing staat er :D
Super bedankt, morgen vroeg dus "even" met Bigprint aan de gang en printen i.p.v. zoeken.
Als het vaker voor komt misschien wel aanschaffen maar eerst maar even proberen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat BigPrint is een mooi en handig programmaatje, ik had de demo gedownload om te proberen maar daar kun je niet veel mee als je het wilt printen.
Het gaat vast vaker gebruikt worden dus maar even aangeschaft :) scheelt een boel geklooi. Morgen op het werk maar printen, mijn printer heeft niet zo veel zin :(
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ja zou ook een optie zijn, dan zou ik dat via het werk moeten zien te regelen.
Maar het programma BigPrint is al gekocht en een mal op papier is net zo handig lijkt mij. Spuitlijm op het papier en dan op het hout plakken en klaar voor verdere verwerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.