Harvey tafelzaag, black vs white edition

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Hallo forumleden,

Recent een klusje uitgevoerd en heb besloten mij daarvoor in natura te laten betalen in de vorm van een Harvey tafelzaag. Op dit moment heb ik een Kity 419, die ik binnenkort hier op het marktplein te koop zal aanbieden. Waarom de Harvey? In eerste instantie vanwege de vele goede verhalen en ervaringen die ik hier op het forum heb gelezen en ten tweede omdat ik wat stelmogelijkheden mis in mijn huidige zaag. Ten derde, stiekem ook omdat ik het een enorm mooie machine vind, hoewel waarschijnlijk wat overkill voor mijn gebruik. Waarom geen tweedehands, gewoon een gevoelskwestie. Maar goed, ik heb de beslissing genomen dus toen maar verdiepen in waar aan te schaffen.

Ik heb niet heel veel aanbieders in Nederland gevonden, uiteraard de firma in Utrecht Overvecht, nog een aanbieder in Rotterdam en nog een firma in Burgum, Friesland. In België uiteraard nog de grote aanbieder. Mijn zoektocht begonnen door een bezoekje aan België te brengen. Daar kreeg ik een verhaal te horen over de Black edition die daar verkocht werd, wel paar honderd euro duurder maar het verschil waard omdat er volgens de verkoper veel extra's opzaten ten opzichte van de witte versie. De verschillen zouden hem zitten in de geleider, betere motor / schakelmateriaal en sleuven met meer precisie.

Toen toch maar eens een bezoekje gebracht aan de verkoper in Utrecht en daar kreeg ik eigenlijk het tegenovergestelde verhaal te horen. De witte versie was grotendeels identiek aan de Black edition op de kleur na uiteraard. In Belgie wordt een gratis dado set meegeleverd, waar de verkoper in Utrecht absoluut niet achter wil gaan staan. De discussie rondom de veiligheid van dado sets is bij de meeste hier wel bekend.
Het verhaal over een betere geleider (in de lengte verstelbare aluminium geleider ten opzichte van plastic strips) werd daar snel als fabel betiteld. De witte versie heeft dat ook en dat heb ik ook zelf gezien in de showroom.

Dus ten opzichte van de andere genoemde voordelen van de Black edition ben ik iets wantrouwender geworden. Mijn vraag aan jullie is of iemand meer weet van de verschillen tussen de zwarte en witte versie of dat het puur een verkoopverhaal is? Ervaringen met de verkoper in Utrecht heb ik hier gelezen en ziet er betrouwbaar uit, maar iemand ervaringen met Tendotools en nog specifieker, met de aanschaf van een Black edition? Mis ik nog andere aanbieders waar ik een mooie prijs kan krijgen?

Ik wil overigens gaan voor de 230volt versie zonder verlengtafel en andere zaken (HW110LGE-30). Eventueel later nog eens de freestafel uitbreiding, maar denk dat ik die liever zelf maak gezien de prijs.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Lex
 
Laatst bewerkt:

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Lex,

Dit is een heel herkenbaar verhaal voor mij - ik heb exact - maar dan ook exact - hetzelde traject afgelegd, en dezelfde verhalen aangehoord, en met mijn Eigen ogen naar de "verschillen" gezocht.

Ik ben uiteindelijk in Utrecht geeindigd en dit tot volle tevredenheid - nu nog steeds. Heb daar nog aankopen gedaan.

Het verschil tussen beide machines - als je nog van verschil kan spreken - is de kleur, voor de rest zijn ze identiek - arbor, ophanging, aandrijfriemen enz., en ja natuurlijk verschil in prijs - in mijn geval was dat toch wel aanzienlijk - in het voordeel van de "witte"

Ik heb de uitvoering met de loopwagen genomen - de HW-110WSE. Heb erg staan twijfelen om ook de freestafel er bij te nemen maar het uiteindelijk toch niet gedaan. Dacht gelijk jij, ik maak die zelf wel even (moet er nog steeds aan beginnen :D )

Heb wel vastgesteld dat als je freestafel neemt ipv het verlengstuk dat je dan 10 cm verliest tussen je zaagblad en uit uiterste stand van je langsgeleiding

De machine kan je goed afregelen - mijn zaagblad staat (t.o.v de rechter mitre gleuf) op voor 0,00 mm naar achter 0.035mm , gemeten op dezelfde zaagtand (door het blad met de hand door te draaien) Heb zelf een tooltje gemaakt met een meetklok om hem te kunnen afstellen.

De langsgeleiding is ook goed te calibreren.

Als je nog verdere info wilt stuur je me maar een PM - wil je met alle plezier te woord staan (via Skype?).

Ben op dit forum ook al zelf door leden een aantal keren geholpen, dus doe graag wat terug.

Ik zit helaas een eind bij je vandaan, anders zou iok zeggen wip even langs ...

groetjes

Frits
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb geen ervaring met Harvey maar ik stel me wel de vraag waarom je 2500 euro zou betalen voor een zaagtafel waar geen behoorlijke loopwagen voor het afkorten opzit.
Een licht lopende afkortwagen is echt wel prettig om mee te werken. Het systeem met slede in groef is gebruikelijk in de VS, niet in Europa.
En dan hebben we het nog niet over de doorlopende langsgeleider die je zeker gaat moeten aanpassen om klemmen van korte werkstukken te vermijden.
Er zijn heel wat prima Europese alternatieven.
Als je zelf aangeeft dat deze zaagtafel waarschijnlijk overkill is, zou ik een kijken naar bijvoorbeeld een CMS van Festool waar je ook nog andere modules kan op plaatsen voor bijvoorbeeld frezen.
Of als het budget het toelaat een Hammer K3 Basic, dan zit je dadelijk aan de top (en is niet zo heel veel duurder dan de Harvey).
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
@Frits, bedankt voor je reactie. Is inderdaad wel wat ver weg, maar ben wel eens in de buurt van Hoogerheide te vinden. Misschien kan ik het een keer combineren. Naar aanleiding van de opmerkingen, twijfel ik toch weer om voor de versie met loopwagen te gaan. Maar dat moet ik wel weer even verder sparen.

@Mathieu, ook bedankt voor je reactie, maar kan er niet heel veel mee. Ik snap dat de Hammer een mooiere machine is, maar het verschil in prijs is toch wel erg groot (voor mij in ieder geval). De Harvey komt met roltafel uit op 2700 euro, terwijl de Hammer ergens op de 3800 euro uitkomt. Voor mij in ieder geval veel te veel en nog meer overkill dan een Harvey :D

Ik ga mij weer verder beraden. Mocht ik verdere vragen hebben, dan kom ik wel weer terug in dit topic.


Lex
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Hoe is dit verhaal uiteindelijk afgelopen? Ik ben ook naar die Harvey aan het uitkijken.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Volgende week maandag wordt de Harvey geleverd, de white edition en in workstation vorm, dus met roltafel en frees uitbreiding.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Zo lang moeten wachten of niet pas de knoop doorgehakt? Waar heb je hem uiteindelijk gekocht?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zo lang verder moeten sparen. Uiteindelijk gekocht bij vdh in utrecht.
Gefeliciteerd,
Met wat ik hier op het forum over deze zaagtafel heb gelezen, heb je een mooie en prima zaagtafel gekocht.
Wil je na in gebruik name van de zaagmachine over de leverantie en gebruik een review schrijven op het forum in “Reviews gereedschapen afwerkingsmiddelen”,
dat is altijd interessant en fijn om te lezen.

Mvg,:).
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Lex,

Super! Daar zal je veel plezier aan hebben.

Neem je tijd om e.e.a. afteregelen, dat is de moeite dubbel en dwars waard (vond ik dan toch)

Als er nog iets is waarmee ik je kan helpen dan laat je het maar weten.

groetjes

Frits
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Mannen, bedankt voor de berichten. Denk dat ik nog wel even terugkom als ik moet gaan inregelen. Heb daar wel wat filmpjes over gezien. Echter het zaagblad parallel aan de geleiders bijstellen is mij nog niet duidelijk. Zodra ik er mee aan de gang ga, zal ik mij melden.

Lex
 
Laatst bewerkt:

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Lex,

d'er zijn veel youtube filmpjes - maar wat voor mij het beste en meest secure resultaat gaf, was een meetklok op een geleider die in de mitre gleuf past, en die je kan schuiven van voor naar achter t.o.v. het zaagblad, om zo het verschil te meten.

Ik heb zelf zo'n ding in elkaar geknutseld - zie foto onder. Je kan het ook kant en klaar kopen maar dan is het wat duurder. Op mijn bouwsel zitten aan de zijkant stelschroefjes zodat hij perfect in de mitre gleuf past (foto)

Gezien je investering is zo iets zeker de moeite waard want zo heb je optimaal plezier van je machine.

de afregel procedure is simple maar vraagt wat geduld en beleid: het gietijzerenblad zit onder met 4 bouten aan het cabinet vast waarin ook de zaag met motor hangt.

3 bouten lossen en de vierde net nog vast laten zitten - dan met een houten blok o.i.d. voorzichtig op een hoek van tafel tikken zodat hij iets wat (de goede kant op) verschuift (scharniert rond de laatste vierde bout)
voor en achter op het zaagblad meten met de klok - zien wat het geeft en proberen zo dicht mogelijk bij 0,0 mm te komen (verschil van 0,05 mm is al zeer redelijk)

voor je begint eerst even zien welke kant je op moet en dan navenant de bouten lossen

Doe dit voor dat je de hele machine in elkaar steekt (looptafel en router gedeelte) want dat maakt het wel wat makkelijker.

bij vdh kan je zo'n klokje kopen kost niet veel - bij Stefaan Maene in de Pinte de oranje alu bar http://www.capellemanmachines.be/bovenfreestafel-accessoires-usimports.htm

als je voor kant en klaar gaat kan je b.v. dit nemen, ook te krijgen bij Stefaan Maene.
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-circular-saw-aligning-jig-508297

groetjes

Frits

IMG_0773.jpg

IMG_0774.jpg

IMG_0775.jpg

IMG_0776.jpg
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Frits, top! Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heb er al meer vetrouwen in gekregen :D ik ga eens kijken voor de aanschaf van zo'n meetklok.

Lex
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Graag gedaan Lex,

Detail - als je deze afregel procedure gaat volgen dan kies je een willekeurig tand op je zaagblad en maak je daar een markering (punt) met een permanent marker op (DVD pen o.i.d)
Deze punt gebruik je dan om te meten - eerst van voor, en dan draai je met de hand het zaagblad van je af, schuift de klok naar achter , en meet op exact diezelfde tand wat de afstand is.
Pak het vlak net onder de zaagtand - dus niet op de zaagtand wat dat is lastig

Heb net nog even gezien naar de prijzen van DIY en kant en klaar - als je snel aan de gang wilt kost je dat max 20 euro meer (prijs van een pizza met een biertje, dus overslaan en gewoon een boterham met kaas en een glas melk nemen ;)) so .......

Als je nog meer wilt weten dan ping je me maar (zit wel niet elke dag op het forum maar zie wel naar mijn e-mails)

groetjes

Frits
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
@ Beste Mathieu,

met alle respect - maar ik vind jouw opmerking, als ik dat zo lees, redelijk kort door de bocht en nog al negatief overkomen - ga d'er maar van uit dat je het niet zo hebt bedoeld.

in verreweg de meeste manuals van de betere machines die ik al onder ogen heb gehad wordt aangeraden om de afstelling te controleren en daar waar nodig wat meer op punt te zetten.
Denk niet dat ze in de fabriek die machines worden geassembleerd ze stuk voor stuk met een meetklok te lijf gaan om ze binnen 0.05 mm af te regelen.



Over Felder, Hammer en miscchien nog andere kan ik niet over oordelen maar die kosten dan ook wel wat meer.

Lex is content met zijn aankoop en ik denk dat hij er het maximale wilt uithalen - dus ....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat je controle doet kan ik inkomen, maar ik vind wel dat de leverancier voor verzending dit ook moet doen en nastellen indien nodig. Een zaagtafel van 2500 is geen goedkope meuk en persoonlijk vind ik dat als de machine uit de verpakking komt je er zo mee aan de slag moet kunnen. Dat de maten van bijvoorbeeld de afkortgeleider gecontroleerd en ingesteld moeten worden kan er nog mee door, maar dat je het zaagblad nog moet gaan uitlijnen vind ik een beetje te.
Maar dit is uiteraard mijn mening.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Hahahaha, staat al twee weken ingepakt in de garage!

Moet eerst het tuinhuis afronden en kan dan wat spullen uit mijn garage ala werkplaats halen. Daarna de zaag pas opbouwen. Pijnljik dat wachten.
;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.