Hitte overdracht op hout

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik weet niet zo goed waar het te plaatsen, dus dan maar in algemeen :)

In de planning zit een buitenkeuken(tje). Enfin, een deel kasten met bovenblad onder de afkapping.
Nu wil ik graag mijn bbq inwerken daarin. Er zijn montage gaten voorzien waardoor ik die perfect kan vastzetten en deels
laten inzakken. Echter, als ik dit doe zullen de zijwanden van de bbq het hout van de omkasting raken (eik).
Nu vraag ik me af , is er een reeël gevaar door hitte overdracht, of valt dat allemaal nog mee ?
De zijwanden van een bbq worden immers wel warm, maar of dat nu een gevaar inhoud voor het aanpalende hout ?

Iemand uit ervaring advies ?
gewoon doen (rakingswarmte is immers geen vlam) of toch een staalplaat tussen bouwen ?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi,

Ik ben ook bezig met een buitenkeuken toevallig en zit met hetzelfde onderwerp te stoeien.
ontbrandingstemperatuur van hout in zijn algemeenheid zit tussen de 250 & 350 graden.
ik ga met Lariks aan de gang dus dit zal eerder ontvlammen dan eik ivm dichtheid.

ligt ook aan het type bbq wat je hebt en hoeveel warmte deze afgeeft aan de zijkanten.

dus zorg voor voldoende ventilatie rondom je barbecue en ik verwacht dat dit geen probleem moet wezen.

en een brandblusser is altijd aan te raden :rolleyes:

 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dit gaat zeker en vast niet goed. Ook een stalen plaat zal - als er wel contact blijft - niet helpen. Je zult op enige afstand van het hout en bbq er een stalen plaat tussen moeten plaatsen en de ruimte tussen hout en plaat vullen met hittebestendige isolatie. Misschien kan eenvoudig glaswol daarvoor dienen.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ligt aan je barbecue, sommigen worden niet heet aan de buitenkant. Het lijkt me ook wel te testen? Bbq aansteken en houd een stuk hout tegen de zijkant en kijk hoe dat zich houdt. Of neten met zo'n IR thermometer meten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het lijkt mij dat als de metalen randen van de bbq tegen het hout aankomen dat je zowiezo schroei/brandplekken krijgt.
Ik denk dat je of meer ruimte tussen je bbq en de wanden moet houden of dat je isolerende platen moet gebruiken.
Steek anders je bbq even aan, stook 'm lekker op en houdt je vingers er tegenaan, als dat kan dan kan het hout ook en als je je vingers meteen brandt dan kan je die eiken wand niet tegen de rand van de bbq laten komen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb een pan met houten steel die continu onder de grill komt. Pizza-pan eerst opwarmen tot 300°C en bakt dan onder de grill. Ik heb daarom aluminiumfolie op de steel gelijmd, en dat helpt voor het grill gedeelte al blijft het niet ideaal. De vijs door de steel daarentegen wordt te heet en de houten steel is langs binnen aan het verkolen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het lijkt mij dat als de metalen randen van de bbq tegen het hout aankomen dat je zowiezo schroei/brandplekken krijgt.
Ik denk dat je of meer ruimte tussen je bbq en de wanden moet houden of dat je isolerende platen moet gebruiken.
Steek anders je bbq even aan, stook 'm lekker op en houdt je vingers er tegenaan, als dat kan dan kan het hout ook en als je je vingers meteen brandt dan kan je die eiken wand niet tegen de rand van de bbq laten komen.

Hoi Willem, ik lees vaak goede adviezen van je maar deze...........:mad:
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Een vergelijkbaar iets hebben wij met onze houtkachel in de kamer. Die staat redelijk dicht bij een mutiplex-wand. De kachelverkoper raadde aan om daar wel een stalen plaat voor te zetten en iets van 20mm ruimte erachter te houden zodat de plaat zijn warmte weg kan. Misschien kan je zoiets maken ?
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Onze houtkachel staat met z'n ijzeren voetjes gewoon op de eikenhouten vloer in de woonkamer. Dit doen we al jaren zo en het huis staat er nog. Geen ijzeren plaat of stenen plateau.
 

Pkfotografie

Nieuw lid
24 aug 2014
10
0
Valkenswaard
Wat voor Bbq wil je er in laten zakken?
Een kamado blijft relatief koud aan de buitenkant, en geeft dus niet snel problemen.
Een weber word natuurlijk een stuk warmer, maar die zijn vroeger altijd uitgevoerd geweest met houten handvatten, deze bleven ook altijd heel. ( als je hem met de metalen delen van het handvat vast zet in je meubel zou dat gewoon goed moeten gaan)
de ketel zelf word welk te warm. Deze dus wel voldoende afstand tot het hout geven.

onder de Q heb je kans op wat gloeiende asdeeltjes, een hitteschild is bij elk type Bbq gewenst.
houtsoort maakt denk ik niet erg veel uit, de tafels die te koop zijn zijn veel al van stijgerhout ( kan zomaar vuren zijn ) persoonlijk ga ik er van uit dat je met eik dan dus wel goed zit.

( deels hangt het natuurlijk ook erg af van wat je met je Bbq gaat doen. Mijn Q's komen bijna nooit boven de 175. Sporadisch maken we pizza op 250c maar heter gaan we nooit. ) ( een kogel Bbq kun je als je echt wil tot 450c stoken, en een kamado tot een 650c, maar dit zijn geen temperaturen die je kunt gebruiken bij het maken van een gerecht )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik geloof niet dat eikenhout zal ontbranden. Je kunt er gewoon een extra plaatje eikenhout opzetten en dit vervangen indien gewenst. Er zijner plaatjes voor kachels met aan een kant een blikken zijde en aan de andere een brandvertragend stuk. ? Ook een plaatje alu op afstand van het hout gemonteerd voldoet.
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Ik heb onlangs een tafel gemaakt voor mijn barbecue, een open Barbecook Major Black. De eerste keer was er ongeveer een halve centimeter ruimte tussen het hout en de BBQ. Hierbij begon het hout vrij snel te roken en smeulen. Daarna heb ik de opening verruimt tot ongeveer 2 centimeter en nu gaat het goed. Mijn tafel is van vurenhout.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Bedankt allen alvast.

Het betreft een Boretti Carbone. Meestal rond de 250F ( 120°C) , maar de buitenvlakken worden wel degelijk even heet.
De bedoeling is om de boutgaten die nu voorzien zien voor het monteren aan de poten, te gebruiken om vast te zetten in het eiken hout frame.

Ik denk dat ik het frame rondom gewoon 2cm breder maak en daar vuurvaste isolatie tussen stop.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Willem, ik lees vaak goede adviezen van je maar deze...........:mad:

Dit moet je natuurlijk niet letterlijk opvatten als volwassene.
Als je in de buurt komt voel je vanzelf of er hitte afkomt of dat de rand zodanig is dat je nog je vingers er tegenaan kan houden.
Ik dacht dat de bedoeling duidelijk was (en is het misschien ook wel voor de persoon)
Niemand gaat toch als de hitte eraf slaat z'n vingers er 'ns even lekker lang tegenaan houden.
Ik had misschien beter kunnen zeggen; en houdt je vingers in de buurt van de bbq
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
misschien outside the box, en niet voor de "safety sallies" onder ons. Zie ook de discussie hierboven. Maar kan je 'm niet gewoon mooi passend maken, of er een kleine opening houden, en als het gaat roken of zelfs fikken, het zo ver laten gaan dat het de keer erop niet meer fikt? Als je dit zo een paar keer uitprobeert, weet je zo wat de minimale opening is. Na je bbqpoging kan je dan met bovenfrees of rasp oid een millimetertje afnemen. Dan heb je m uiteindelijk zo strak mogelijk in je tafel.

Als je je eters vantevoren waarschuwt dat je je bbq in het meubel gaat inbranden en ze mogelijk met lege maag huiswaarts moeten zullen ze daar best respect voor hebben, toch:p
 
Laatst bewerkt:

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Bij 120 graden lijkt het me niet zo'n probleem eigenlijk. Het hout zal hooguit zwart worden misschien maar zelfs dat vraag ik me af.
Simpel te testen: zet een pan of een schaal in de oven op 250 graden. Haal hem er uit na een tijdje en zet hem op het hout en kijk wat er gebeurt.

Je moet echter wel rekening houden met uitzetten en krimpen van de BBQ. Alleen daarom al zou ik een spleetje houden.

Een spleet van 2cm klinkt prima. Isoleren is niet echt nodig denk ik.

Je moet wel bedenken dat het hout door de hitte behoorlijk droog zal worden. Mocht je een ongelukje hebben met vonken die erop vallen oid, dan kan het wel snel ontbranden!

Groeten van een (industriële) ovenbouwer :)
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
120 graden?
als je theorie waar zou zijn dat hout zou ontvlammen zou menig keuken inmiddels al zijn afgebrand. 2cm open ruimte meer dan voldoende.

als je helemaal zeker wilt zijn zou je ook nobrando of Permoxx (plaatmateriaal) kunnen gebruiken voor het zijschot corpus van je keuken. ff aantrekkelijker geprijsd dan promatect. (wel verlijmen met de correcte lijm) en niet schroeven want dit zou immers de warmte weer doorgeleiden. maarja, dat is niet zo mooi als eiken...
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb een zeer bescheiden bbq tafeltje gemaakt van..... Ja hoor, daar is ie weer.... Steigerhout....
Daar hangt een 53cm weber in die de afgelopen maanden regelmatig aan is geweest.
Ja, de warmte wordt aan de randen geleid en de tafel wordt warm, niet heet.
1X wilde de bbq niet goed aan, daarop heb ik de zaak goed in de fik gestoken, dat heeft ervoor gezorgd dat er op 1 klein puntje een hoekje zo'n 2-3 mm is verkoold, heeft niet gebrand maar werd gewoon te warm.
Ik neem aan dat eiken vuurvaster is dan Douglas/steigerhout dus lijkt me dat zo'n buitenkeuken gewoon moet kunnen qua warmte.

DSC_0110_zps2f6oyopr.jpg


DSC_0129_zpscpw7xxlb.jpg


DSC_0127_zpst3uiyqja.jpg


DSC_0128_zpsrz2y9ue0.jpg


DSC_0134_zpsfnevlfuy.jpg


DSC_0135_zpsnkjpdfq5.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.