Buitenkeuken

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hallo Woodworkers!

Ik ben net nieuw op dit forum en vindt het erg leuk allemaal enthousiaste mensen met hout te zien werken.

Hieronder mijn geplande ontwerp voor een buitenkeuken voor bij ons in de achtertuin!
dit weekend de materialenlijst maken.

Idee buitenkeuken.jpg

houtsoort voor het blad ben ik nog niet helemaal over uit. Advies? Beton vind ik nogal voor de hand liggen tegenwoordig.
de kastjes wil ik maken van Lariks. deurtjes wil ik laten sluiten met blumotion scharnieren, kan dit buiten?
de paal rechts v.d. bbq is een oude meerpaal die ik een tijdje geleden gered heb. het blad wil ik hierin laten vallen.

Groeten,
Gijs

 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zie ik daar een Big Green Egg? Wel even goed verankeren, want ze worden bij de bosjes uit tuinen gejat.
Ziet er voor de rest prima uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar alle tussenstappen zijn natuurlijk ook welkom.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi...
dit weekend met enthousiasme aan de gang gegaan.

ik had het geluk wat lariks te krijgen van iemand die stukken over had van zijn schutting. stond wel in lelijke gele olie maar dat heb ik eraf geschaafd.

nu dan het eerste deurtje lijmen. omdat mijn vlakbakje (Kita huppelepup) niet zo heel precies is (2e handsje voor 50,--) heb ik een V-naadje tussen de houten delen gedaan. zo hoop ik straks het één en ander nog te kunnen wegwerken.
IMG-20160814-WA0001.jpg
heb watervaste bison houtlijm gehaald en mijn eerste deutje gelijmd.

Corpus van de kast maak ik van watervast multiplex 18mm
Het blad wil ik gaan maken van hardhout. heeft iemand tips voor de hoekoplossingen?
ik heb het volgende idee.
hoekoplossing blad.jpg
blad vertand in elkaar laten vallen.
houten pen dia. 20mm er doorheen werken en verlijmen
vervolgens de randen voorzien van een smaller stuk hardhout om de pen weer weg te werken zodat het blind lijkt.
iemand ervaring mee??? of veel makkelijker idee

de bbq weegt ongeveer 40 Kg en wil niet vertrouwen op de lijm alleen. na een aantal jaar kan dit toch wat verweren met als gevolg mijn mooie keramische bbq in brokken.

 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Dag woodworkers,

hier weer wat foto's met updates v.h. proces.
heb afgelopen vrijdag wat eiken gekocht bij een plaatselijke houthandel (Huibers hout te Schagen)
leuke, jonge mensen met passie voor hout. en een faire prijs.

20160822_071141.jpg

alles gevlakt en op dikte gemaakt.
komende week wil ik de verschillende bladen met elkaar verlijmen.

tevens is het beslag binnen gekomen en ga ik de kastdeurtjes afhangen.
IMG-20160819-WA0002.jpg
IMG-20160819-WA0004.jpg

ik ben overigens niet tevreden over de Bison houtlijm watervast. had wat verlijmingen van de deurtjes hiermee gedaan en met een klein stootje brak het letterlijk op de lijmnaad. de deurtjes had ik al verstevigd met een horizontaal steuntje, eigenlijk tegen kromtrekken maar deze houden nu het hele deurtje bij elkaar.
dus stap nu over op een echte houtverbindinglijm. uit kokers.
fabricaat zal ik later even posten.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik kwam laatst ook een mooie tip tegen voor het geval je bang bent dat de boel gaat krom trekken... dunnere stroken hout gebruiken, dus gewoon je planken even halveren. Dan is er minder bolling mogelijk en zal er op het frame aan de achterzijde dus ook minder kracht / kieren komen, want de gehele constructie ten goede komt.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Ik begrijp de tip, maar dit kun je ook gewoon in de onderkant doen. wel eerst het blad geheel verlijmen en dan de onderzijde met invalzaag diverse zaagsnedes dwars op de jaarringen maken.
bovendien is het een proef voor het echte werk straks (eigen keuken maken) dit is vooral een test voor wat voor handigheidjes kan ik leren en wat heb ik nodig om het vlot te kunnen doen. mijn manco is dat als het te lang duurt het ook niet af komt.

ik wilde het als volgt gaan doen (stappenplan)
1. samenstellen (om en om)
2. veren infrezen (langshout)
3. lijmen & opsluiten
4. gehele bladen door vlakbank
5. verstekken aan de hoeken maken
6. onderzijde van het blad diverse snedes geven
7. verstekken opsluiten incl. lamellen infrezen
8. geheel schuren
9. 2x blank aflakken met jachtlak / botenlak (flexibel blijvende laklaag)

zal proberen veel foto's te blijven maken. maar vaak vergeet ik het in de vaart der volkeren haha.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik weet niet welke Bison lijm je gebruikt, maar ik zou voor buiten Bison Woodmax (D4 classificatie) gebruiken.
Die is hier op het forum al vaak genoemd, en ik heb hem recent ook voor een bloembak gebruikt die buiten komt te staan.

Is tegenwoordig ook bij de Toolstation verkrijgbaar. De reguliere bouwmarkten verkopen deze niet.
De meeste D4 lijmen zijn bruislijmen, en daar gaat vocht juist in zitten, dat wil je dus niet.
 

tuoh

Oud hout
....... wel eerst het blad geheel verlijmen en dan de onderzijde met invalzaag diverse zaagsnedes dwars op de jaarringen maken.........

Geen goed idee op die manier, dat gaat enkel brandhout opleveren:p

Het "dood zagen" van een blad gebeurt met zaagsneden die in de lengterichting van het hout lopen en waarbij de zaagsneden minimaal 2/3 van de houtdikte diep gezaagd worden.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Je kan de regel inderdaad ook heel anders lezen hehe.
zoals jij het uitlegt tuoh, zo bedoel ik het :eek:

vrijdag mag ik gebruik maken van een domino frees & opsluitbank bij een relatie. dit zal de verlijming vergemakkelijken en het eikenhout ten goede komen.
de lijm die ik wil gaan gebruiken is de volgende:
79020-Kozijnenlijm-0819-SLS-koker-310-ml.jpg
kreeg ik als advies bij een hang- en sluitwerk zaak.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Ik had het al een beetje voorspeld, maar ik ben het domino'n vergeten vast te leggen op foto. naja, zijn genoeg filmpjes van het systeem.

Ik heb het hout vrijdag 19-8 geschaafd en gevlakt op de kity 439 maar gister bij de werkplaats de balken weer tegen elkaar gelegd en de tranen sprongen in mijn ogen omdat er veel ruimte tussen de balken zat. gelukkig mocht het even over de vlakbank om de hele exercitie niet om zeep te helpen. hout is waarschijnlijk veel te nat helaas. ik houdt al rekening met flink wat scheuren.

na het vlakken alle delen samengesteld (om-om) plaats afgetekend, en domino's verdeeld.
daarna alles ingefreesd, wat een apparaat is dat en wat een gebruiksgemak! bovendien richten de domino deuvels de bovenkant van je werkblad redelijk uit zodat eventuele dikkere delen aan de onderkant komen.

daarna gelijmd en in de persbank gezet die ik dit weekend even mocht gebruiken. dit komt het hout en het eindresultaat zeker ten goede

20160826_134432.jpg20160826_140848.jpg
72 uur 100 bar! had ik in het begin van dit project ook niet kunnen voorspellen
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Daar zijn we weer...

1.jpg
de hoekoplossing van het blad wilde ik persé in mijn eigen garage maken. dat had ik beter niet kunnen doen. acurate cirkelzaag met dwarsgeleider had wellicht het resultaat gehad wat ik wilde hebben.
mijn blad is 45 mm dik. de Festool invalzaag gaat max 55mm diep minus dikte geleider. met als gevolg dat ik ook nog eens moest gaan contramallen.
daarnaast bleek de invalzaag niet helemaal exact op 45 graden te staan. Ik wilde veel te vlug... volgende keer dus even testen.
dus de hoekoplossing iets verbouwd en stotend tegen elkaar gemaakt.... flinke baaldag maarja, dan weet je waar je grens ligt.

2.jpg

3.jpg

4.jpg
de nodige hulp aanwezig!!! mijn jongste dochter gebukt op handen en voeten kon ik precies het werkblad even laten rusten zodat ik het vast kon zetten :p
denk in oplossingen

5.jpg
6.jpg

Binnenkort weer verder met de andere zijkant en uiteraard plaatsen van de barbecue. ik kan er op springen met mijn 90 kg dus dat gaat helemaal goed komen.

Greetz!


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.