lijm D3 en D4

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
waarschijnlijk een simpele vraag voor de ervaren houtbewerkers hier op het forum:

ik koop regelmatig mijn houtlijm in de action - vanwegen dichtbij EN zéér goedkoop.
Nu vraag ik mij af als:

- de D3 houtlijm soortgelijke kwaliteit is als diegene die je kan kopen bij andere winkels (BISON, PATTEX, RECTAVIT, enz) ?
- de 'constructiebruislijm in de actie (zie foto attached) :
- gelijk is als een type D4 houtlijm ?
- kwalitatief als de andere lijmen (zie soortgelijke vraag voor D3 hierboven)

1612231.jpg
alvast dank voor reactie
Jan
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
D3 en D4 is niet aan elkaar gelijk, D4 is kookvast, D3 lijm lost op in warm water. Ik heb ooit een klein testje ervan gedaan maar kan het zo vlug niet terugvinden.
Kwaliteitsverschil, tja dat blijft moeilijk. Let in elk geval op de houdbaarheidsdatum, als het tegen de datum aanzit wil de lijm nogal eens een langere klemtijd hebben en wat dikker zijn.

Edit: gevonden http://www.woodworking.nl/showthread.php?9667-Patex-D3-amp-D4-lijm
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Normaal gesproken voldoet elke D3 houtlijm aan dezelfde eisen.
Een construktie bruislijm is voor andere toepassingen aangezien dit een vullende lijm is dus voor verbindingen die niet altijd helemaal passend is terwijl een D4 geschikt is voor goed passende verbindingen in vochtige/natte ruimtes binnen en buiten.
Een construktie bruislijm gebruik je bijv voor kozijnen terwijl een houtlijm gebruikt wordt voor het verlijmen van kasten, tafelbladen enz.
Bij bouw werkzaamheden worden andere nauwkeurigheidseisen gesteld dan bij een mooie kast bijv.
In de bouw maakt een mm niet zoveel uit terwijl meubelmakers niet blij zijn als ze een afwijking hebben van 1 mm.
D4 is een gewone houtlijm net als een D3.
Voor het gewone verlijmen van goed sluitende verbindingen voor binnen is de normale D3 of D2 het meest geschikt.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Van het vullend vermogen van D4 lijm moet je niet te goede verwachtingen hebben. Bij een te grote lijmnaad ontstaan luchtbellen en die hebben geen sterkte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.