schaaf gemaakt

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Vorig jaar heb ik nog een infill schaaf gemaakt, ter grootte van een Stanley nummer 6 (eigenlijk nog een paar cm langer). Te beginnen met het eind resultaat:


small_No6_P1130104.jpg
small_No6_2_P1130071.jpg

Hier nog samen met een nummer 1:
small_No6_1_P1130092.jpg

En nog een filmpje:

De zijden en de zool van deze schaaf heb ik niet met zwaluwstaarten verbonden, want dat was me te veel werk bij dit formaat (48 cm lang). In plaats daarvan heb ik tapse pennen gebruikt. Dit zijn stalen pennen, 1:50 taps en 3 mm dik aan het dunste eind. Je boort een aantal gaten:
P1110807.jpg

en dan sla je de pennen erin. Doordat ze taps zijn komen ze muurvast te zitten (en het metaal eromheen vervormt ook). Toen ze niet verder wilden heb ik ze afgezaagd en gevijld.

Voor de handgrepen heb ik ebben gebruikt. Ik had eerder al twee grote stukken ebben gekocht bij de Drentse Fijnhouthandel. Prachtig hout. Was niet goedkoop, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Zo mooi om mee te werken, hard, maar prima te zagen en schaven. Hier maak ik een begin met het uitzagen van de verschillende onderdelen:
P1110827.jpg
Even passen om te zien hoe het lijkt:
P1110951.jpg


Maken van de handgreep:
P1110953.jpg

Voor de beitel heb ik D2 (1.2379) gebruikt van 4 mm dik.
P1110961.jpg
De zool is van RVS omdat ik altijd bezorgd ben over roest (deze schaaf staat eigenlijk in de woonkamer in een vitrinekast en wordt dus weinig gebruikt...). RVS laat zich niet op de normale manier (schuren over een vlakke ondergrond) vlakken, dat gaat veel te langzaam. Uiteindelijk heb ik een carrosserievijl gebruikt (wel een scherpe, nieuwe). Dat ging prima. Er komen heel kleine krulletjes van het RVS, maar het is alsnog flink werken.
P1110982.jpg

Ik ben bijna klaar met een iets kleinere schaaf (~ nr. 4 1/2).

Groeten,
Jan Anton
 

Bijlagen

  • P1110827.jpg
    P1110827.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 312

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
JanAnton, Petje af wat een beauty van een schaaf!!!
Jammer dat ze niet of nauwelijks aan het werk gaat, de schaaf verdiend het om schaafkrullen te maken.
Zou je schaven graag eens in de hand houden. Wellicht op de komende open dag hout.

Waar haal je die tapse pinnen? En waar haal jij dat brede messing? Bij Ferro non Ferro hebben ze messing platstaf maar tot 40mm en 3/4 mm dik.
Zou graag van je te weten komen waar jij je materiaal haalt.

Alvast dank! By the way leuk filmpje!

groetnis, Roeland
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
dank dank!
Ik heb de laatste maanden toch nog een aantal houten schaafjes gemaakt met het expliciete doel ze ook te gebruiken. Dat is voor mij de enige manier, anders verlies ik mezelf een beetje in het afwerken en zo en dan eindigen ze in de kast. Ik zal eens wat foto's nemen.
Het meeste metaal dat ik gebruik heb ik besteld bij metaalwinkel.nl. Ze zijn niet goedkoop maar hebben heel veel in voorraad en leveren ook kleine stukken (en aan particulieren zoals ik). Messing, brons, staal, rvs, etc. Alleen gereedschapsstaal bestel ik over de grens in Osnabrueck (abrams Stahl). Ook zij leveren aan particulieren.

Jan Anton
 
P

Pel

Guest
Prachtig, dat is nog eens een mooi stukje vakwerk, vooral het ebbenhout komt mooi uit met het messing, eigenlijk jammer dat je zo,n mooie schaaf weinig gebruikt, ik zou hem gewoon gebruiken daar is gereedschap immers voor. Er komen dan wel gebruikssporen op maar daar wordt de schaaf zeker niet minder om.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heel mooi gedaan. Ik kan begrijpen dat je hem in de kast legt. Het is toch een kunststukje.
Gewoon nog een maken om te gebruiken.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Prachtige schaven.
Die grote is een echt pronkstuk die ook nog eens gebruikt kan worden.
Die kleine zijn ook erg mooi. Daar zou ik wel wat meer info over willen zien. Met name de techniek om de zwaluwstaarten te maken.

Groet Jos
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat een prachtige schaven. Had je site al eens bekeken en je steekt er serieus tijd in om er wat moois van te maken. Op de foto's zie ik ook een metaaldraaibankje, heb je ook nog een freesmachine staan of zaag je de metalen af en werk je met de hand?

De keus voor D2 (1.2379) is wel opmerkelijk, wordt meestal voor stempels gebruikt. Zit wat meer chroom in. Heb je hier goede ervaringen mee? Doe je het harden ook zelf?

@Roeland
De metaalwinkel in Rotterdam levert inderdaad kleine lengtes, ook aan particulieren.
Jij hebt echter een bedrijf, dan kun je ook terecht bij Salomons in Groningen. Ook niet de goedkoopste, maar hier kun je dus ook kleine lengtes bestellen, en de service is daar super goed. Ik bestel voor werk bijna alleen maar daar, sommige andere leveranciers willen niet eens een offerte aanbieden, terwijl hun (bijna altijd) uit voorraad kunnen leveren. Ze kunnen ook waterstraalsnijden, dus een vreemde vorm kun je voor laten snijden. De zijkanten van een infill schaaf bijvoorbeeld:cool:

Speciaalstaal kun je als bedrijf prima kopen bij Hersbach in Schiedam (Dominial staal).
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@William: ik doe het harden inderdaad zelf. Ik heb een emailleeroventje van de kringloop (45 euro!) en heb daar een temperatuurregelaar bij gemaakt:
P1130206.jpg
Gaat hartstikke mooi. Ik gebruik D2 en O1, ligt een beetje aan m'n humeur:). Ik vind D2 wel fijn want het is een luchtharder; geen gestink met olie en ook geen brandgevaar. Ik stop D2 altijd in van die speciale hardingsfolie om ontkoling tegen te gaan. D2 is slijtvaster dan O1 en daar door iets minder makkelijk te slijpen (al vind ik dat reuze meevallen). O1 wordt dan weer iets scherper, maar moet vaker geslepen.
Ik heb inderdaad een metaaldraaibankje, maar geen freesmachine. Dat metaal bewerk ik allemaal met de hand, veel zagen en vijlen. Ik heb dan ook een aardige collectie vijlen en koop altijd de beste zagen die ik kan vinden. Eigenlijk gaat het prima met de hand, alleen rvs en gereedschapsstaal kost echt moeite.

Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.