Vraag betreffende kleur vers gezaagd plataan

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Gisteren heb ik mijn eerste stam laten verzagen, een plataan van 3m50 lang en 50cm diameter. Super om telkens die tekeningen en kleuren tevoorschijn zien te komen!

De paars/roze kleur viel al meteen op bij het afkorten van de takken.. Maar wat bij het verzagen van de stam pas duidelijk werd, was dit kleurenpallet. Is dit de gewoonte bij plataan? Zo niet, wat kunnen de oorzaken en/of gevolgen zijn? Enkel deze twee stukken hadden het heel erg, het betreft hier de kern van de boom.

 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Is het nu nog zo gekleurd?
Bij mijn weten komt dat roze meer voor, hier wel heel duidelijk.
Maar blijft het helaas niet zo gekleurd.

Ik ben benieuwd hoe het hout gedroogd en geschaafd wordt!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De foto werd getrokken pakweg 18 uur na het verzagen. Ik had het eerder op de donkere vlekken en strepen, de roze kleur was inderdaad telkens mooi zichtbaar. Maar enkel bij een paar stukken zag je ook deze opvallende donkere gedeeltes.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Weet je zeker dat het plataan is?
Het stukje schors wat ik zie vind ik niet op plataan lijken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het stukje schors dat je ziet lijkt inderdaad ook niet op de rest van de schors, hoe raar het ook moge klinken :) De rest is relatief glad met schilfers. Hier zie je ook duidelijk de typische kleur en spiegels van plataan:

 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik heb ook pas een plataan gezaagd en de kleuren vielen me ook bijzonder op.
Hieronder de link:
http://www.woodworking.nl/showthrea...-gezaagd-plataan-(behouden)&highlight=plataan

Die donkere vegen had ik niet zo, maar het ziet er heel erg uit als een beginnende schimmel/slaap in beuk.
Ik heb een tijdje terug een paar stukken beuk gezaagd, dat zag er precies zo uit.
Markvanzee had hier op het forum ook wat beelden geplaatst van een gezaagde beuk, zag er ook zo uit volgens mij.

groeten Bo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.