Wanneer buitenschrijnwerk volledig kaal maken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een van mijn buitendeuren in eik (meer dan 50 jaar oud) heeft onderhoud nodig. Ongeveer 15 jaar geleden heeft mijn vader de deur die toen wit was geverfd volledig kaal gehaald en terug gevernist. Welke afwerking hij toen gebruikt heeft weet ik niet meer, maar de weersinvloeden hebben hun tol geëist en voornamelijk het onderste deel begint af te schilferen. Wat kan ik best doen? De vernislaag volledig er afhalen en drie of vier nieuwe lagen zetten, of opschuren en twee nieuwe lagen zetten. Waar de vernis afschilfert, komt hij wel volledig los van het hout.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De kans is groot dat er kleurverschil ontstaat tussen de gedeeltes waar nog wel oude vernis zit en waar helemaal niets meer zit.
Advies: kaal maken. Na 15 jaar is de laag ook niet meer zo dik meer.
 
P

Pel

Guest
@Mathieu, ik zou hem ook helemaal kaal maken, na 15 jaar mag zo'n mooie eiken deur wel eens een goede beurt hebben. Dan ziet hij er weer uit als nieuw, en heb je m.i. meer eer van je werk, als gewoon over schilderen.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Dat is het nadeel van eikenhout. Het wordt onder invloed van licht lichter. Na een jaar of 15 was er onderaan een beetje lak weg en waar het hout achter de sponning zat, binnendraaiende deur, was de kleur nog prima maar waar het licht op kwam niet meer. Dus alles geheel kaal en ik heb gekozen voor een dekkende groene verf. Er zaten enkele knoesten in deze heb ik weggehaald en gevuld met epoxy van Repair care. Gebeurt er nu iets met de deur opschuren en bijwerken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Misschien de vraag ook anders formuleren. Verf verouderd met de jaren, zeker buiten. Stel dat na 15, 20 jaar (of misschien nog langer) de afwerking (lak, vernis of wat dan ook) nog in goede conditie is, maar bijvoorbeeld bij een gekleurde lak zoals Wim aanhaalt, verkleurd. Kan je die laag gewoon laten zitten, opschuren voor een goede hechting en dan een laag er over. Of kan je toch beter opnieuw beginnen en het hout kaal halen om dan met een nieuwe basis te beginnen.
Ik ga mijn deur kaal maken. Zoveel werk is het niet en hopelijk is het dan weer goed voor 15 jaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Alle transparante producten zijn na 15 jaar haast niet meer bij te werken. Dekkende verven zijn eenvoudig bij te werken. Schuren gronden en of plamuren gronden en afschilderen. Liefst 2 keer. Komen er te veel lagen op dan moet je flink schuren of afkrabben en 2x gronden en 2x schilderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.