Roda DYMD-8

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Hallo ik heb een vraagje.
ik heb vandaag een
Roda DYMD-8 gekocht. opzig een hele mooie machine uit 2000, mensen hebben nog nooit de frees en nog nooit de langatboor gebruinde nog nieuw in doos papier zat er nog omheen. Boren nog in het rubberen condoompje.
Alleen blad van de vlakvandiktebank is wel iets veroest maar meer van het stil staan in schuurtje MISSCHIEN tips goed schoon te maken?
Nu nog hopen dat alle onderdelen er bij zitten. Iedere geval geen handleiding

Dus mij HOOFDZAKELIJKE vraag is heeft hier iemand verstand van of gebruiksaanwijzing handleiding of iets dergelijks van ik weet dat deze machine Veel lijkt op de Scheppach', dus misschien hier iets van een handleiding van? Liefst digitaal

P.s ik zou foto's maken als ik hem schoon heb

Bvd Sander
 

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Nou zonder handleiding ben ik er allemaal achter gekomen gewoon proberen goed bekijken technische inzicht.
Alles er op gemonteerd gehad. Alles schoon gemmaakt.
Nu de messen aan het slijpen, zat zelf een messenslijper bij!
20160811_202040.jpg20160811_203007.jpg20160811_175117.jpg20160812_195108.jpg20160812_195252.jpg20160812_200134.jpg
Nu alleen nog opzoek naar mooi setje freeskoppen voor mooi prijsje.
Maar heb men eigengemaakte veestapel nog. Alles op zen tijd.
 

Bikkeltje

Nieuw lid
7 apr 2009
8
0
Het is "onderhuids" een REMA DYMC-8, een poolse kopie van de welbekende Sheppach HM1/HM2

Je zocht de handleiding?

Revisieonderdelen vind je hier (wel in het pools :confused:)

Als je ook het slijphulpmiddel hebt, dan heb je vast ook alle andere aanbouwhulpstukken...
 
Laatst bewerkt:

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Het is "onderhuids" een REMA DYMC-8, een poolse kopie van de welbekende Sheppach HM1/HM2

Je zocht de handleiding?

Revisieonderdelen vind je hier (wel in het pools :confused:)

Als je ook het slijphulpmiddel hebt, dan heb je vast ook alle andere aanbouwhulpstukken...

Kijk super.
ik ben nu al zelf achter de meeste gekomen maar is nooit verkeert om te weten waar je onderdelen kan krijgen

En aanbouw stukken heb ik de tafelzaag freestafel (alleen nog freeskoppen) langatboor

In ieder geval bedankt.
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Beste Sander,

Ik kijk naar dezelfde machine, zelfde bouwjaar, ook met verroest blad en weinig gebruikt. Ik was benieuwd naar je ervaring nu je hem een tijdje hebt. Ik wil de machine kopen voor mijn werkplaats, waarin ik hobbymatig meubels en binnenschrijnwerk maak. Ik haal mijn hout fijngezaagd bij de zaagmolen en verwerk lange einden van meestal 1 of 2 duimen dik (iepen grenen eiken taxus en essen) en 15-30 cm breed als basismateriaal voor mijn projecten. Voor die eerste stap en het op dikte maken van delen wil ik de machine gaan gebruiken. Ik verwerk niet echt veel volume, ik denk 0,5-1 kuub per jaar. Mijn werkplaats is klein en het ding moet op wielen komen te staan. Ik wil graag precies werken (op 10e mm) zonder krullenjongen en met niet zoveel machineslag in het hout.

Denk je dat jouw machine geschikt is? Hoe vind je de kwaliteit van de machine en de onderdelen? Ik wil gaan bieden. Welke prijs vind je redelijk voor een machine in dezelfde staat als jij hem kocht? Gaat het op dikte maken van materiaal zonder al te veel machineslag? Andere adviezen?

Alvast bedankt,

Sander
 

SvdB

Actieve deelnemer
2 mrt 2015
26
0
Beste Sander,

Ik kijk naar dezelfde machine, zelfde bouwjaar, ook met verroest blad en weinig gebruikt. Ik was benieuwd naar je ervaring nu je hem een tijdje hebt. Ik wil de machine kopen voor mijn werkplaats, waarin ik hobbymatig meubels en binnenschrijnwerk maak. Ik haal mijn hout fijngezaagd bij de zaagmolen en verwerk lange einden van meestal 1 of 2 duimen dik (iepen grenen eiken taxus en essen) en 15-30 cm breed als basismateriaal voor mijn projecten. Voor die eerste stap en het op dikte maken van delen wil ik de machine gaan gebruiken. Ik verwerk niet echt veel volume, ik denk 0,5-1 kuub per jaar. Mijn werkplaats is klein en het ding moet op wielen komen te staan. Ik wil graag precies werken (op 10e mm) zonder krullenjongen en met niet zoveel machineslag in het hout.

Denk je dat jouw machine geschikt is? Hoe vind je de kwaliteit van de machine en de onderdelen? Ik wil gaan bieden. Welke prijs vind je redelijk voor een machine in dezelfde staat als jij hem kocht? Gaat het op dikte maken van materiaal zonder al te veel machineslag? Andere adviezen?

Alvast bedankt,

Sander

Sorry lees nu pas je bericht.

Ik hem niet veel gebruikt heb wijnig tijd gehad laaste tijd ook maar hobby.
maar voor prijs kwaliteit mag ik niet klagen Denk dat hij niet veel onder doet dan een Sheppach
de frees heb ik nog niet gebruikt. Heb geen freeskop er bij
de zaag vind ik vrij krachtig valt me niet tegen vooral met scherp zaagblad.
Vlakbank gedeelte moed ik nog iets vijner afstellen. Maar ik red me redelijk
De vandikte vint ik prima werken
Langatboor heb ik 1x getest vont ik niet super zuiver maar meschien had ik het niet helemaal goed zitten
Ik heb meeste met eiken gewerkt laaste tijd!

Schoonmaken is me aardig gelukt met schuurwol en wd40, later goed ingesmeerd met silicone spray

Wieltjes er onder zou een verstandig iedee zijn. zit ik ook nog over te denken staat me af en toe vlink in de weg dat ding heb ook niet al te groote ruimte

Mvg sander
 

Patrickw

Nieuw lid
3 nov 2017
2
0
Hallo
Heb dezelfde machine maar ook op zoek naar een Nederlandstalige handleiding
Mvg
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Sinds gisteren avond ook eigenaar van dit type machine.

Vanmorgen meteen maar uit de auto gehaald en alles snel nagekeken. Ik heb er een freestafel en langgatboor bij. Als accessoires heb ik een freeskop (wisselfrees) en meerdere freesjes, boorspan, 3 spiraal frezen en 3 setjes schaafmessen.

Helaas is de uitvoertafel voor de vlakbank scheef. Ik heb vandaag al een poging gedaan om de tafelbladen parallel te zetten mbv. De stelschroeven maar ben nog niet helemaal tevreden.

De komende dagen zal ik de machine schoonmaken en goed invetten waar nodig en de diverse freesjes en messen naar de slijper brengen.

Eerste indruk is prima.

Iemand trouwens een adres voor freesjes? Ik heb Leitz SP 493/22. Ook ben ik op zoek naar kopieerringen voor de freeskop.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Besten,
Zoals in de.voorgaande post te lezen is heb ik sinds een tijdje een Roda DYMD-8.

Op zich een prima combinatiemachine maar sinds de aanschaf loop ik tegen 1 specifiek probleem aan, namelijk dat de transportrollen in de Vandikte functie het hout niet goed doorvoert. De overbrenging vanaf de schaaf werkt, de rollen, tandwielen en ketting draaien maar het hout moet alsnog doorgeduwd worden.

Ik kom er maar niet achter wat het probleem is. Iemand een idee of oplossing?
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Dat zou ik ook doen heb glijmiddel van Felder, zelf sinds kort een zware Benardo die prima werkt maar regelmatig met glijmiddel in moet spuiten.
 

Jolly-Roger1982

Nieuw lid
9 apr 2017
24
0
Drenthe
Vroegah gebruikten wij Silbergleit in de werkplaats. Bestaat dat nog? Was goed spul. Alle grote machines deden we er mee en je was maar een klein beetje nodig.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Voor geïnteresseerden, ik heb een aantal opzetstukken staan voor deze tafel, die ik niet gebruik. Mocht iemand interesse hebben, stuur dan even een bericht. Ik heb staan: langgatboor, zaagtafel, freestafel en schuurmodule.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.