Houtwormgaten wel of niet vullen.

casapapusilor

Nieuw lid
10 aug 2016
1
0
Ik beschilder al een aantal jaren houten voorwerpen en meubelen in diverse stijlen. Tot nu toe waren het meestal nieuwe- of in goede staat verkerende stukken. De laatste tijd krijg ik steeds meer oude spullen die er vaak slecht aan toe zijn. Beschadigingen, sterk uitgedroogd hout, houtworm, etc. Ik vraag me af hoe ver ik moet/kan gaan met het repareren. Ik wil wel dat de voorwerpen er echt oud uit blijven zien, dus niet al te veel plamuren en schuren. daarbij vraag ik mij af of ik nu wel of niet alle houtwormgaten moet vullen
DSCN3346.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, als je met dekkende verf schilderd dan zou ik ze dicht stoppen, met beits of anders zins zou ik het zo laten, met dicht stoppen wordt het er dan niet mooier op je blijft het altijd zien.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
14 dagen in de diepvries, en de worm plus de eitjes zijn dood.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Idd. 'gaten zijn geen wormen', dat wil zeggen, waar een gat zit zit geen keverlarf meer - die is er al uit. Die gaten zelf zijn dus geen biologisch risico, en hopelijk ook geen structureel risico (zo wel, dan zou ik het niet meer opknappen maar gewoon wegmikken of opfikken...). Houtwormgaten horen bij het karakter van dit soort voorwerpen. Zorg dat je zeker weet dat er geen levende larven meer in zitten (hittebehandeling, koubehandeling, of chemisch), en laat die gaten gewoon zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.