Crucible Tools

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Christopher Schwarz geeft aan dat hij nu ook gereedschap gaat produceren, met als eerste item een bankhaak.

We think there are a lot of tools that need to be made that aren’t currently on the market. Manufacturing those tools will keep us busy for at least the next five years and probably beyond.

Het maakt dan nieuwsgierig naar wat hij gaat produceren. De Stanley #52 futselplank? De naam zou een zinspeling kunnen zijn op crucible steel gietstaal, wat waarschijnlijk beter is dan gietijzer voor een bankhaak.

CrucibleTools-holdfast.JPG
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ik zag het ook voorbij komen ja, zal wel verkopen onder zijn naam. Ik zou alleen niet weten wat er te verbeteren valt aan de bankhaken die er al zijn zoals de erg fijne (en voordelige!) Gramercy Holdfasts:

MS-HOLDFAST_B_big.jpg


https://www.toolsforworkingwood.com/store/item/MS-HOLDFAST.XX/Holdfasts_by_Gramercy_Tools
http://www.fine-tools.com/holdfast.html

Misschien mag ik dit niet zeggen maar is "The Schwarz" langzamerhand niet meer een schrijver/merk geworden dan een houtbewerker? Wat produceert hij behalve boeken?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De ultieme bankhaak ziet er anders uit :) Kijk maar, geen hamer nodig en ook geen afschermblokje dankzij een scharnier.

Holdfast.JPG

Hij is een schrijver maar wat meubels betreft hij produceert naast stukken voor zijn boeken ook soms op bestelling. Er moet zeker een markt zijn voor gesigneerde stukken. Ik kreeg op een ogenblik de indruk dat hij een atelier heeft met andere houtbewerkers maar op één video na is dat nooit bevestigd.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Zag hem laatst nog die 'Roman workbench' maken. Dus hij maakt nog wel wat. Maar in wat voor getallen, dat durf ik niet te zeggen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik vind zijn ondernemerschap opzienbarend. Boeken zoals Roubo, Hayward, ... waren en zijn beperkt belangrijk maar ik zie niet hoe je zoiets aan een breed publiek (30000 boeken/jaar) verkocht krijgt. Nu de twee boeken die ik bij hem kocht vond ik toevallig niets, al denk ik dat hij er zelf volledig achterstaat.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Hij is ondernemer in de zin hij pakt een idee af van eimand anders, zet het in een nieuw jas en neemt een mooi bedrag en de eer voor de inspanning.
Dat doet Veritas misschien ook wel maar dan innoveren ze vaak wel iets, daarnaast blijft het nog redelijk betaalbaar. Chris Schwarz lijkt wel een cultheld en prutst zo lang met z'n gereedschap ("super-tune a handplane" :confused:) dat er bijna niets meer uitkomt. Tja de zoveelste werkbank, maar is een werkbank ook niet slechts gereedschap? Hetzelfde gevoel heb ik weleens bij Rob Cosman, maar misschien klopt dat niet.

Vermoedelijk komt Paul Sellers ook niet aan zoveel werk meer toe, daarnaast kan hij soms ook wat zeurderig doen richting anderen in het vak maar zijn eenvoudige oplossingen en pragmatische instelling maken veel goed en maken zijn kijkers ook productiever denk ik.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat doet Veritas misschien ook wel maar dan innoveren ze vaak wel iets

Sterker nog, volgens mij innoveert Veritas veel meer dan bijvoorbeeld Lie-Nielsen, die toch voornamelijk 'oude modellen' handgereedschap opnieuw, gemaakt naar moderne maatstaven herintroduceert (en niks ten nadele van Lie-Nielsen, ik vind het prachtig gereedschap, alleen wel erg duur...)

Overigens, als Chris Schwartz zijn toko Crucible Tools gaat noemen (leid ik af uit topic titel, heb het niet geverifieerd), krijgt hij wellicht last met Crucible Industries, een US bedrijf dat hoogwaardige staallegeringen op de markt zet.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hij is ondernemer in de zin hij pakt een idee af van eimand anders, zet het in een nieuw jas en neemt een mooi bedrag en de eer voor de inspanning.

Kom op zeg , wat een onzin.
Behalve een kort mail contact ken ik hem niet persoonlijk maar volgens mij iemand met een zeer grote liefde voor het handmatig houtbewerken en het geschreven woord.

Te pas en en te onpas geeft hij iedereen credits (en natuurlijk geld) aan iedereen die aan de lost art publicaties werken. Als hoofdredacteur van fine woodworking heeft hij erg veel betekend voor de revival van de oude manier van werken. Vooral ook door de makers van mooi handgereedschap te sponseren (jawel, hij kocht zelf duur gereedschap om het te reviewen !!!!) en later aan door ook door het oude spul te promoten.

En inderdaad, hij heeft de Roubo werkbank niet verzonnen, maar wel een erg mooi boek erover geschreven dat uitgebracht is door Taunton press (de uitgever van FW mag die er natuurlijk het meeste aan verdient heeft)...
En van de boeken over Roubo doe door L.A.P. zijn uitgegeven krijgt Don Williams alle credits als vertalen en is Chris slecht de publicist.

Ook de credits voor de Studley chest boek komen niet op zijn naam, maar die van Don William en de fotograaf.
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Of misschien bedoel je dat elk boek dat over traditioneel houtbewerken eigenlijk gejat ? In dat geval heb je natuurlijk helemaal gelijk want er is natuurlijk ooit iemand op het idee gekomen van een pen en gat... en toen van de pen en gat verbinding te togen...iemand vertelde dat door...iemand schreef het op...en voila we hebben iemand zijn idee afgepakt en verdienen er geld aan...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dit kan ik natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder reactie.
Jaren terug kwam ik tegen een leuk klein tijdschrift nu ben ik de naam kwijt maar het was in de tijd dat Fijn Houtbewerking af wel FW ongeveer het niet meer het waard was om te gebruiken om je kont af te vegen dus ik vond dit alternatief mooi lezen. Dat was het eerste die ik tegen die Zwarts kwam. Maar snell genoeg was die tijdschrift weg geveegd, Zwarts opgenomen binnen de international mega-corporatie en tot een sort radertje in de machine gemakt. En andere slachtoffer rond die tijd was de beste blad over meubelmaking die er ooit heeft gestaan, HomeFurnuture maar dat is een ander verhaal. Tauton press is een monopolist die alle concurrent heeft op agressief wijze overgenomen en gedumpt omdat zij het enig bron van informatie willen zijn en daarvan een hoger geld bedraag voor advertentie ruimte in hun tijdschriften kunnen eisen. Ik zou op dit moment een roep doen op alle houtbewerkers hun participatie en ondersteuning met dit organisatie op enig vorm wat dan ook, tijdschrift, boeken, internet activities onderander videos, websties, forums enzovoorts te staken!

Dit gaat niet rechtstreeks over het bron van dit onderwerp maar dat is omdat Chris Swartz et al zijn alleen indicators van het groter probleem in het wereld van houtbewering welke voor mijn idee gaat helemaal de verkeerde richting in. En om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen zijn meer over C.S. te schijven dan ik heb al gedaan. In het wereld van Tauton wordt houtbewerking niks meer dat een middel om dingen te verkopen en als je mij niet gelooft dan ik denk dat je niet goed oplet aan zelfs wat hier op dit woodworker.nl grotendeels gebeurt.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Meanwhile back in the shop

Ik had niet door dat de man achter Daed Toolworks de technische kant op zich neemt. Daed Toolworks zit in die (heel) dure infill schaven. Zouden ze nu komen met een Romeinse infill dan zou het inderdaad 'nieuw' gerief zijn. Gewoon één maand afwachten op wat er komt is waarschijnlijk het minst vermoeiend.

ChrisShwarz-roman1.jpg
De houten romeinse schaaf van Shwarz een paar jaar terug.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.