Een slijper voor de kettingzaag.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo beste forumleden,

Ik vroeg mij af of jullie mij misschien kunnen helpen met het volgende:

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe zaag gekocht in combinatie met een alaskan chainsaw mill. Nu gaat het super en geniet ik van elke plank die ik zelf zaag maar zit er helaas een nadeel aan: het slijpen. Na een aantal stammen merk ik dat de zaag het wat moeilijker krijgt en moet ik dus weer gaan slijpen. Nu vond ik dit met mijn stihl 170 al niet super maar met een kettingzaag met een blad van 70cm word het toch echt wat minder leuk.

Ik ben op zoek naar een betrouwbare slijper die zowel normale kettingen als langhout kettingen kan slijpen. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen? Van het internet word ik niet veel wijzer aangezien de ene review super is over een bepaalde slijper en de andere gooit dezelfde slijper het liefste gisteren al weg.

Qua budget zat ik te denken aan rond de 100 euro maar ik ga liever voor wat meer kwaliteit dan dat ik over een jaar weer een nieuwe kan ophalen.

Erg bedankt voor het lezen en eventuele suggesties.

Capricorn.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Je wil je ketting laten slijpen elke keer dat hij dat nodig heeft bij een slijper? Dat wordt een dure grap over langer tijd. Zelf slijp ik na bijna elke tankbuurt dus heel vak en niet een of twee keer in de jaar. Dat is ook nodig en best voor je zaagmachine. Ik vraag mij af hoe jij hem zelf slijpt tot nu toe want als het goed is is dat niet zo moeilijk en met een ketting voor het schulpen zelfs makkelijker als met een afkort ketting.
 
Ik denk dat je sneller uit bent om gewoon met de vijl erlangs te gaan..

Daarbij komt dat als je fatsoenlijk met de zaag omgaat, het met de vijl prima en voldoende gaat.(makkelijkste is een houdertje zodat je meteen de diepte-instelling afvijlt.

Een ander nadeel van laten slijpen(machinaal slijpen dus) is dat je ketting 2x zo snel op is. Bij machinaal slijpen wordt er veel meer weggeslepen dan met een vijl.
Zelf slijp ik al mijn zagen zelf en zoals je kunt verwachten, met de vijl:)
Ik heb een elektrische slijper maar die is enkel voor heel erg beschadigde kettingen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik sluit me aan bij René: door handmatig vijlen doe je veel langer met dezelfde ketting, en ben je veel minder geld kwijt. Ik gebruik deze vijl (eigenlijk zijn het 2 vijlen in een houder) van Stihl:
zaagvijlhouder.jpg
Je hoeft enkel het bijgeleverd prentje te volgen. De juiste hoek zit al ingebouwd in de houder, dus je hoeft er enkel op te letten dat je de vijl horizontaal houdt. Wel goed het zaagblad vastzetten in de bankschroef voor optimaal resultaat. Is denk ik wel enkel bedoeld voor afkortketting. Misschien bestaat er iets gelijkaardigs voor schulpketting?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik denk dat sommigen mij verkeerd begrijpen.

Ik wil graag een machine aanschaffen waarmee ik zelf kan slijpen. Natuurlijk is met de vijl een optie en dat doe ik ook op dit moment alleen met een machine ben je constanter en sneller klaar. hier gaat het mij om:)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik had je niet verkeerd begrepen, maar ik wou een budgetvriendelijk alternatief aanreiken. Ik doe er overigens 5 minuutjes over om te slijpen. Weegt die luttele tijdswinst (als die er al is) met een machine dan op tegen de meerprijs ervan?

Is dit waar je naar op zoek bent?

Groet en succes,
Jan

Dit toestelletje ziet er wel handig uit! Geeft wellicht consequent resultaat. Heb je er zelf ervaring mee?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Nou heb je het van Raymond, van Kox.
Met vijl ben ik in onder de 10 minuten klaar met slijpen - mijn blad is misschien + 70 cm lengte - en als ik 15 nemen is de ketting veel scherper dan zo'n machine het ooit kan doen. Ik vind het ook prettig om met al die herrie te stoppen en te slijpen. Ik zet het blad vast in de bankklem zodat hij op een mooi hoogte is, sta voor het blad en na een par tanden vijlen trek ik met vijl de ketting vooruit en weer een par tanden als ik een draai rechts maken vijl ik het ander kant met een tweede draai, draai ik het blad om, ketting er op, op spannen en klaar.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb op 10 jaar in de bosbouw nooit een machine mijn ketting laten slijpen
om de simpele reden dat de tanden dan te heet worden en eigelijk onthard worden
na met een machine geslepen te zijn
krijg je een ketting nooit meer zo scherp als dat hij was
en zoals al aangegeven je ketting gaat erg snel op zo
zoals Ernest al zegt even vijlen bij elke tankbeurt en je bent zo klaar
wel belangrijk om de zaag even goed vast te klemmen in de bankschroef en te zorgen dat je links en rechts evenveel druk op de vijl houd
@ Ernest zo doe ik het ook al jaren :)
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik heb op 10 jaar in de bosbouw nooit een machine mijn ketting laten slijpen
om de simpele reden dat de tanden dan te heet worden en eigelijk onthard worden
na met een machine geslepen te zijn
krijg je een ketting nooit meer zo scherp als dat hij was
en zoals al aangegeven je ketting gaat erg snel op zo
zoals Ernest al zegt even vijlen bij elke tankbeurt en je bent zo klaar
wel belangrijk om de zaag even goed vast te klemmen in de bankschroef en te zorgen dat je links en rechts evenveel druk op de vijl houd
@ Ernest zo doe ik het ook al jaren :)


Blijven we maar vijlen gok ik zo... ;)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik wel - en Tom OEH ook vermoed ik - wij nodig jij uit om bij onze aan te sluiten in onze mooi "met de hand vijlen club". Onze motto, " Naar de put met onnodig goedkoop en slecht gemakt in laagloon Aziatische landen elektrische houtbewerkingsmachines." Take that RaymondvW!
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
De truuk is de zaag scherp houden
Soms kan het zijn dat ik bij een tankbeurt elke tand maar 1 maal vijl als meer niet nodig is dan ben je snel klaar
maar een ketting die echt bot is kan wel 3 tot 5 keer vijlen per tand

ook erg belangrijk om voor het vijlen de ketting olie vrij te maken
olie in de groeven van de vijl vijlt niet goed ( nachtje in acceton en je hebt een bijna nieuwe vijl )

ik mocht vroeger op het werk van me ploegbaas de vijl zelfs niet met me handen aanraken lol
Hoe vind je de alskan mil werken ?
ik zaag nu uit de hand planken van -+ 10 cm dik zou wel fijn zijn presiecer te kunnen werken
@ Ernest leuke club zo :)
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Ik wel - en Tom OEH ook vermoed ik - wij nodig jij uit om bij onze aan te sluiten in onze mooi "met de hand vijlen club". Onze motto, " Naar de put met onnodig goedkoop en slecht gemakt in laagloon Aziatische landen elektrische houtbewerkingsmachines." Take that RaymondvW!

Hoewel ik nog maar zelden een kettingzaag in mijn handen heb wil ik me bij deze aanmelden als lid van de :MET DE HAND VIJLEN CLUB :.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Welkom bij de club, ik vijl ook met de hand.
Ik heb een Sachs-dolmar met een 50cm blad.
Met de hand vijlen is zo gedaan.
Zaag in de bankschroef, even met een viltstift de eerste tand merken.
Elke tand een zelfde aantal halen met dezelfde druk.
Van tijd tot tijd de dieptestellers controleren, hoeft niet bij iedere slijpbeurt.
Ik hou ook aan bij elke tankbeurt even het vijltje erover.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Gewoon met de hand blijven vijlen.
Eenmaal met de machine een ketting geslepen en je moet ze daarna altijd met de machine blijven vijlen.
Met de hand is het vaak maar een klein werk, als je eenmaal de slag te pakken krijgt...
Het is omdat groningen niet bij ons in de buurt ligt anders was ik je graag een keer komen helpen...
(kan ik gelijk met jou de blokhutplannen bekijken...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.