Schaaf denkt dat hij een bijl is.

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Hier zit echt iets heel doms achter maar ik kom er bij het leven niet achter wat.

2 dagen geleden een shooting board in elkaar gezet. Alles staat zo strak en haaks als maar kan met wat ik heb. Nieuwe Stanley No. 4 schaaf 30 graden geslepen tot 6000 grit. Bevel down. Zool/kant is haaks. Beitel is recht, hoeken maken geen contact. Alles lijkt te kloppen.

Alleen zodra hij wat kopshout raakt, hakt hij de hele boel aan gort. En dat is als ik kracht zet, anders stopt hij gewoon finaal een halve centimeter naar binnen. Ik probeer mijn werkstukje het allerkleinste beetje wat ik kan door te schuiven, maar zelfs dan gaat hij van totaal geen contact naar totaal geen beweging.

Ik heb nu 2 shooting boards gemaakt, 3 keer mijn schaaf geslepen, en het enige wat ik kan vinden op het internet is "koop gewoon even een Lie Nielsen #9".

Ding kost meer als mijn zaagtafel :p
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Wellicht je diepteinstelling? Probeer eens met een hele fijne afstelling... En wat kaarswas op de voorkant ( voor de opening)
wellicht ook eens het overwegen waard om te kijken in welke hoek de shootingplanes zijn geslepen? Ik meen dat dit bij stanley de #51 is
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Denk dat je de beitel teveel laat uitsteken en dan hakt er gelijk in m.a.w heel fijn afstellen . Dus beiteltje helemaal terug draaien en dan steeds een heel klein tukkie verder totdat ie heel fijn afneemt .
Futselen is het hout kietelen en niet hakkuh .
 
P

Pel

Guest
Misschien de keerbeitel te hoog, fijner afstellen?

Groet Pel.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Maak eens een foto van je schaaf en je shootingboard dat is vaak inzichtelijker .
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Begin eens met een andere beitel. Mijn nieuwe 5 werkte ook voor geen meter, maar met een oude 5 1/2, 4 1/2 of wat dan ook schaaf je met gemak kops hout. Ik denk dat het verschil de beitel en de ondersteuning ervan is.
Verder kun je dan ook op 25 graden slijpen. Een kleinere hoek werkt vaak beter.
De afstelling op de nieuwe schaven is vaak vrij grof, wat ze moeilijk te gebruiken maakt. Met een lichte tik van een hamertje kun je de diepte waarschijnlijk beter instellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zit de beitel niet verkeerd om? Een kopshout schaaf heeft een hoek van 13.5 graden. Mijn stanley schaven zijn op 25 graden geslepen en werken prima op een futselplank.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Hier zit echt iets heel doms achter maar ik kom er bij het leven niet achter wat.

Heb ik toch nog iets goed gedaan vandaag... Voorspeld dat het iets doms was!

Iedereen had het over de diepte instelling, dus ik staren naar dat ding, en toen klik! In een of andere vreemde wereld dacht ik "als die schaaf maar net het randje haalt, toch?", dan schaaf ik een millemetertje extra ruimte tossen de zool en de geleider zodat de voorkant van de schaaf niet tegen het hout aan knalt. Dus beitel gaat mijn werkstukje in, en hij blijft erin gaan tot het hout de zool raakt. Te diep, teveel materiaal. Logisch.

Morgen een nieuw bord maken. Dankjewel!

Kaarswas ga ik proberen en een extra beitel bijkopen (of schaaf) om op een scherpere hoek te slijpen zou inderdaad ook fijn zijn.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ik snap even niet dat je meteen een geheel nieuw bord moet maken? Gaat over de afstelling van je schaaf...
of heb je je board beschadigd?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Heb ik toch nog iets goed gedaan vandaag... Voorspeld dat het iets doms was!

Iedereen had het over de diepte instelling, dus ik staren naar dat ding, en toen klik! In een of andere vreemde wereld dacht ik "als die schaaf maar net het randje haalt, toch?", dan schaaf ik een millemetertje extra ruimte tossen de zool en de geleider zodat de voorkant van de schaaf niet tegen het hout aan knalt. Dus beitel gaat mijn werkstukje in, en hij blijft erin gaan tot het hout de zool raakt. Te diep, teveel materiaal. Logisch.

Morgen een nieuw bord maken. Dankjewel!

Kaarswas ga ik proberen en een extra beitel bijkopen (of schaaf) om op een scherpere hoek te slijpen zou inderdaad ook fijn zijn.

Die 30 ° (indien het de hoek is die op de wetstenen wordt gebruikt )is zeker in orde. Daar ligt het niet aan. Een andere schaaf of een ander schaafmes kopen is in dit stadium dan ook totaal zinloos. Hoeveel schaven moet je hebben voor dat het gaat lukken op de futselplank? Extra schaafbeitel? En die voor elke keer wisselen om een andere bewerking te doen. Neen, langsschaven en kopsschaven moeten met dezelfde schaaf, zelfde mes, en zelfde instellingen kunnen gedaan worden, door elkaar heen.


drie Punten.
A De beitel mag maar net onder de schaafzool uitkomen. Begin met ze gelijk te zette en schaaf. natuurlijk neemt de schaaf nog niets af , dus draai aan het wieltje en dan je de beitel een heel klein beetje meer naar buiten. Dit herhaal je tot als er heeeeeel dunne krullen komen, waar je wat kunt "doorkijken." In de reacties hierboven werd reeds op dit punt gewezen. Dus niet staren naar het ding, maar actie. Dit is de verdachte nummer 1.

B Draai de beitel naar binnen en leg eens een rechte lat op de zool van de schaaf. Als die van voor naar achter hol staat dan heb je een probleem.

C Het gaat over kops hout, dus de keerbeitel is geen grote verdachte. Zet die 1/2 mm achter de snededan sluit je dat in ieder geval al uit. Bij langshout zet je die dichter voor fijn werk, mag ook voor het kopsschaven , maar dat is voor later, eerst op de futselplank.


Maak eens wat foto's of een filmpje dan kunnen wet onmiddellijk zeggen wat er scheelt.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zoals reeds gezegd, de diepte instelling maar ook een belangrijk punt is de scherpte van de beitel. Als je deze hebt afgewet, kun je dan de haren van je arm scheren ? Zo test ik iig ;)
Wat ook belangrijk is, is de aanslag van je futselplank. Die dien je eerst te schaven voordat je er iets tegenaan legt om te schaven. Als die niet gelijk ligt met de rand waartegen de zool glijd, dan duw je de mond van de schaaf ook weg.

Het probleem is echter heel herkenbaar, schaven is doen en daardoor leren. Dit is niet te leren uit een boekje.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Ik snap even niet dat je meteen een geheel nieuw bord moet maken? Gaat over de afstelling van je schaaf...
of heb je je board beschadigd?

Ja. In het meerdere keren fanatiek zijn trok de beitel in het plankje waar mijn werkstuk op ligt. Heb ook eigenlijk niet echt een nieuwe hoeven maken, maar moest even uit elkaar geschroefd (niet beer genoeg voor de Paul Sellers inlay!) worden en strak geschaafd.

Zoals reeds gezegd, de diepte instelling maar ook een belangrijk punt is de scherpte van de beitel. Als je deze hebt afgewet, kun je dan de haren van je arm scheren ? Zo test ik iig ;)
Wat ook belangrijk is, is de aanslag van je futselplank. Die dien je eerst te schaven voordat je er iets tegenaan legt om te schaven. Als die niet gelijk ligt met de rand waartegen de zool glijd, dan duw je de mond van de schaaf ook weg.

Het probleem is echter heel herkenbaar, schaven is doen en daardoor leren. Dit is niet te leren uit een boekje.

Scheren is ook mijn go-to "Is dit scherp genoeg?"-test. Als ik zo sta te beulen met mijn gereedschap is slijpen en dus "scheren" een groot deel van mijn activiteiten. Misschien moet ik maar wat rustiger aan gaan doen voordat mijn arm helemaal onder de kale test plekjes zit.

Doen en leren heeft overigens mijn voorkeur, meestal. Kost soms een gênante vraag op een forum, maar niet iedereen kan nou eenmaal knap en slim zijn. :p
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Scheren is ook mijn go-to "Is dit scherp genoeg?"-test. Als ik zo sta te beulen met mijn gereedschap is slijpen en dus "scheren" een groot deel van mijn activiteiten. Misschien moet ik maar wat rustiger aan gaan doen voordat mijn arm helemaal onder de kale test plekjes zit.

Mag ik je een alternatief aanbieden om kale armen te voorkomen? Als je vlot papier kunt snijden zonder haperen (terwijl je papier in de lucht houdt), dan is beitel scherp genoeg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja zo test ik ook de scherpte. Test wel de gehele snede. Gaat ie als een mes door de boter is ie scherp genoeg. Dit is dan niet altijd scheermes scherp. Maar als je de schaaf een paar keer langs hard hout haalt is de beitel ook niet meer scheermes scherp. Voor de eerste paar keer bij warrig hout kan het een verschil uit maken maar bij normaal gebruik ruim voldoende.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Heb er stiekem 2 gesneden met een grote grijns :rolleyes:

Schaaf/Futselplank gebeuren werkt nu ook heerlijk.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Vergeet niet: hoe scherper iets is, hoe eerder het ook weer stomp is. Is de hoek tussen beitel en zool bij kops hout schaven niet veel flauwer, dan bij schaven die langs hout schaven?
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
2 gesneden?
diepteinstelling gelukt dus?

Stukjes papier als vervanging voor "scheren". En ja, futselplank vlak geschaafd en de beitel dit keer iets minder ver uit laten steken, gaat goed.

Vergeet niet: hoe scherper iets is, hoe eerder het ook weer stomp is. Is de hoek tussen beitel en zool bij kops hout schaven niet veel flauwer, dan bij schaven die langs hout schaven?

Ja ik dacht dat dat de bedoeling was, maar ik heb maar 1 schaaf dus zal het zoiezo nog even hiermee moeten doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.