Tips betreft keuze bovenfrees

M

Milo-vs

Guest
Hallo Allen,

Momenteel zit ik een beetje in twijfels betreft welke bovenfrees mijn voorkeur gaat genieten. Beide Makita, omdat ik stiekem een beetje fan ben, en ik graag alles uniform hou (de rest is ook Makita).

De keuze zit tussen de Makita RT0700CX3J of de Makita RP0900J. Waarbij de laatste toch een sterkere motor heeft, maar de eerste weer meer mogelijkheden door het verwisselen van de voet. Echter vraag ik mij af of het uberhaupt sterk genoeg is. Ik heb echt nog nul ervaring met een bovenfrees. Wat ik weet is dat ik graag weet dat ik sleuven wil frezen en kanten af wil kunnen ronden.

Mijn voorkeur ligt wel bij de wat hardere houtsoorten, vooral de eik eigenlijk. De kans zit er dan ook in dat ik meer daarmee zal werken als met iets als vuren.

Kunnen jullie mij helpen in mijn keuze. Ik wil graag een apparaat waar ik de fijne kneepjes op kan leren, maar wel een die ik ook nog gebruiken kan zodra ik het onder de knie heb. Ben namelijk niet zo van het 2 keer kopen..

Mocht er om wat voor reden ook uitkomen dat ik beter niet een van deze apparaten zou kunnen kopen, ben ik uiteraard nieuwsgierig naar de overige opties.

Groeten,

Milo
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ik heb de dewalt tegenhanger. Nooit ergens echt moeite mee gehad. Deel licht ook aan je freesjes, goede scherpe kwaliteit en niet te veel afname in een keer scheelt heel veel.
ik denk dat dat ( de makita) gezien de grote overeenkomsten een machine is waar je echt wel ff mee vooruit kan. Heb zelf later wel de triton tra001 gekocht voor onder mn incra, maar de andere handelingen doe ik altijd met de dewalt.
 
M

Milo-vs

Guest
Van welke van de twee heb je precies de tegenhanger als ik vragen mag?
 

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Ik heb de Makita RT0700CX3J. Had eerst een Kinzo maar dat was kwalitatief echt drama. De Makita biedt veel controle vanwege klein formaat en goede balans. Wat was dat een verschil toen ik hem het eerst gebruikte. Ik heb de kantenfrees en de bovenfreesvoet het meest gebruikt. Eiken is wel hard maar verspaant goed, dus juiste toerental en niet te grote aanzet dan lukt het wel. Een kantje afronden zal geen probleem zijn, een sleuf van 15 mm diep doe ik in 2 keer. Soft start, lage gewicht en instelbaar toerental vond ik belangrijke pluspunten.
Ik kan mij voorstellen dat ik nog eens een werkpaard erbij koop, als ik begin met het bouwen van een kapschuur.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik heb sinds een week het goedkopere broertje van de Makita, de RT0700C, dat is alleen met de kantenfrees voet dus.
Was €135 bij een Duitse webshop.

Hier even een vergelijkingsfoto naast mijn oude Hitachi bovenfrees, hij is duidelijk een heel stuk compacter.
Ik merk nu al dat ik deze veel sneller pak om "even" wat af te ronden of ergens een kantje aan te maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je veel uit de hand werkt, kan een lichtere machine erg in het voordeel zijn. Een zwaardere pak je minder snel "even".

Met een lichtere machine moet je bij zwaardere freesacties (of harder hout) soms wat meer gangen maken, maar hij kan het wel. De enige bewerking die ik kan verzinnen die een lichte machine mogelijk niet kan is het maken van sleufgaten met een zwaluwstaart of T-slot. Dat moet in één keer op diepte. Alle andere bewerkingen kunnen in meerdere stapjes.

Ik zou nog wel een tweede (lichte) machine erbij willen hebben. Dan zou ik de bovenfrees vaker gebruiken. De zware die ik nu heb is vooral handig in de freestafel.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb de Makita RT0700CX3J, en ik vind het een heerlijk ding. Misschien niet geschikt voor het zwaardere werk, maar 3 x licht = 1 x zwaar, dus iets in meerdere keren doen.

Het is vooral de handelbaarheid, en ook de soepele loop en de naar verhouding geringe geluidproductie die ik lekker vind. Ik heb er een Bosch POF 1400 ACE naast, maar die is uit de hand veel moeizamer te gebruiken, geeft veel meer lawaai en loop veel minder soepel. Ik heb die Bosch nu vast in een freestafel geplaatst. De Makita is voor mij een goede aanschaf!

Thymen

Zie ook:

https://www.youtube.com/watch?v=5vi0-AUJkWw&list=PL018sXA3PBGeHa-RFXc4JX6hgUGA0jFl8&index=8

https://www.youtube.com/watch?v=zDXx4NixO1w&index=7&list=PL018sXA3PBGeHa-RFXc4JX6hgUGA0jFl8

https://www.youtube.com/watch?v=2pUy0RQFESw&list=PL018sXA3PBGeHa-RFXc4JX6hgUGA0jFl8&index=21
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Kantjes breken is de lichte machine ideaal voor, ik heb hem daar ook voor aangeschaft. Sleuven kan prima mits beperkte afname, het is nu eenmaal geen beest van een frees.
Net zoals met alle gereedschap is er voor iedere toepassing de ideale frees, echter kent deze vaakwat beperkingen bij andere bewerkingen.
De vraag zou dus naar mijn idee moeten zijn; waar ligt het zwaartepunt van het gebruikt, welke bewerking komt het meest frequent voor?
 
M

Milo-vs

Guest
In ieder geval bedankt voor de vele reacties. Daar kan ik wat mee!

Emilio, dat is dus een lastige vraag om te beantwoorden. Vaak ga je naar maten je een machine beter kent hem meer gebruiken. Echter sta ik nog op het begin en loop zo tegen punten aan waarbij ik bedenk dat een bovenfrees wel handig zou wezen.. Voornamelijk is dat bij het afronden van kanten (tafelbladen, kasten e.d.), maar wellicht wordt dat wel heel anders naarmate ik hem gebruik.

Ik heb na alle reacties een idee over dat het setje wel redelijk veel kunnend is, echter moet je niet teveel in eens willen bij grote afname. Lijkt mij anzich ideaal om zo het frezen mee te leren. Mocht ik later toch nog zwaarder werk gaan doen, zou een extra, wat zwaardere bovenfrees geen overbodige wezen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hier ook de Makita RT0700CX3J. Ik gebruik hem inderdaad voor kanten afronden, deuren afhangen met een freesmal en kopieerring en het lichte werk. De eerst volgende aanschaf die ik wil doen is een Triton en deze vast monteren in een freestafel. In een freestafel is de Makita in mijn ogen niet geschikt en lastig te monteren. Verder ben ik heel tevreden over deze machine!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt ook een AEG 1400 watt met verwisselbare zool dus zowel als bovenfrees als voor de tafel, dus even wat zwaarder als Makita en deWalt dus handig voor uit de hand als ook als stationaire frees.
Toch kiezen ook veel mensen voor een Triton 1400 watt omdat die ook voor beide toepassingen goed is en ook een leuke prijs heeft.
Ik vind zelf ook een frees tussen 1200 en 1600 watt de goede grootte voor beide toepassingen en vaak zitten er ook meerdere spantangen bij voor verschillende diameter frezen want ik vind 6 mm freesjes wel wat licht voor onder een tafel.
 

Arvid

Nieuw lid
23 nov 2012
12
1
Ik ben ook in het bezit van de Makita RT0700CX3J en vind het een prettige machine.
Ik heb de trimvoet passend gemaakt in een aluminium plaat zodat hij in mijn werktafel past.
zodra ik hem mobiel nodig heb is het een kwestie van de borging loshalen en 1 minuut in het bovenfreeshulpstuk plaatsen.
licht en uitgebreid is voor mij een voordeel. goede frezen maken naar mijn mening het verschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.