waar kan ik beter mee beginnen?

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
hallo allemaal,

ik ben bezig met pvc een afzuigsysteem te maken voor het gereedschap dat ik gebruik. ik hen nu een karcher stofzuiger de mvp3.

daar ik van mening ben dat stof bij de bron weg nemen het belangrijkste is ben ik mee eens maar is niet altijd goed mogelijk. ik gebruik een lintzaag, frees ingebouwd in een tafel, kolomboor en een afkortzaag.

mijn vraag is nu kan ik beter mijn geld in een stofzuiger steken met een goede filter of kan ik beter een goede lucht filter kopen of bouwen zoals meerdere op het forum hebben gedaan om schadelijke stoffen op te vangen?

bouwstofzuiger die ik op het oog heb is een dewalt 902M klasse of de zelfbouwunit voor stof afzuiging. beide is financieel nog niet mogelijk.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
voor de genoemde machines heb je niks aan een stofzuiger.
wat je nodig het is een HVLP afzuiger.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Inderdaad een afzuiger nodig. Basismodel is al te krijgen rond de 200€
de dewalt ( heb ik ook) is wel een knoert van een stozuiger. Zuigt echt goed, zou er wel een antistatische slang bij bestellen. Zit er standaard niet bij. Verder past tie op de meest voorkomende ( merken) gereedschap met de standaard hulpstukken. Moet er zelf nog een cycloon bij bouwen, nu leeg ik mn zak nog wel es en gebruik ik m opnieuw voor ik m vervang.
heb deze trouwens ook op de vlak/ vandikte gebruikt, ging super. En voor eventjes wel goed, maarheb mij laten vertellen dat je die machines geen uren moet laten draaien... Komt nog bij dat de ton, al is ie best groot met dergelijke apparatuur ook zo vol is.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
je noemt naar verhouding moeilijk af te zuigen machines, en eigenlijk als je het helemaal goed wil doen heb je beide nodig. Afzuigen aan de bron is idd het best om als eerste aan te pakken, maar als de benodigde euros nog niet binnen zijn. Zou ik gaan voor een goed masker met P3 filter en eventueel later, een goede bouwzuiger, die is toch het meest veelzijdig.

Als het voor hobbymatig gebruik is zou ik voor een L-klasse gaan, hier zitten meestal M-filters in (igg bij starmix), alleen bij het legen van de bak ben je dan niet beschermd tot Mniveau, maar dan heb je weer je P3 filter voor je neus.
Ik ben op deze manier best tevreden, alleen doe ik het nog met een P2 ipv P3.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Duidelijk verhaal robert,

ik heb al veel uitgegeven de laatse maanden vandaar dat ik wat gas moet terug nemen met aakopen. Maar ik kan de dewalt 902m klasse bouwstofzuiger kopen voor 300€ en dat is niet duur.

tja wat moet ik nu?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ehm zoals ik zeg... De machines die je noemt lukken wel om af te zuigen ten minste op mn incra freestafel, de schuurmachines ( ro150 en ro90) en ook mn vlakbank krijg ik goed afgezogen.
je moet m alleen niet te lang laten draaien ( al heb ik daar nog nooit iets van gemerkt) en als ik jou was zou ik zeker bij de frees en vlakbank de stofzak er uit halen anders is je zak heel snel vol. Als het goed is zit er een verloopstuk bij naar 100 mm past zo perfect op lintzaag/ vlakbank. Misschien net als ik eens kijken hoe ver je komt met de dewalt voor je een afzuiger koopt ( was mijn volgorde ook) gezien de winkelprijzen en de prijs die ik er destijds voor betaald heb is 300 niet veel geld.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
tja ik zou voor de stofzuiger gaan en een mondmasker (simpel maskertje goedkoop, of halfgelaatmasker ietsje duurder maar allebei goede bescherming, prijs staat tot niks irt welke zuiger dan ook). Dan ben je igg geschermd voor wat rondvliegt of langs je zuiger gaat.

Die zuiger die je noemt kost bij toolnation zo'n 700? En je kan 'm krijgen voor 300, dan is de keus snel gemaakt. Een grote afzuiger voor zon prijs zal ook maar een instapmodel zijn

Een lintzaag heeft meestal een tamelijk slechte afzuiging (vaak helemaal onderin machine), die nooit helemaal 100% zal zijn, dus om daar een grote afzuiger voor te kopen??
De rest wat je noemt zou prima moeten gaan met een gewone bouwstofzuiger, op een paar snippers na dan. Ook voor toekomstig elektrisch hand of semistationair gereedschap

Een vlakbank staat niet in je lijstje, dat wordt vegen en scheppen, of heel vaak de stofzuiger legen denk ik zo. :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.