Wanneer is conifeer interessant voor houtdraaien?

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Deze vraag kwam bij mij op toen ik bij de buren langs de tuin liep met "tuin afval", met in het achterhoofd dat ik een basis cursus houtdraaier ga doen/volgen eind oktober en als ik dat leuk vind is de kans groot dat er ook een draaibankje komt.

Dus vanaf welke diameter is het interessant om in de stapel aan het trekken te gaan en er stukken tussen uit te halen en dan ook wat voor een soort stukken?
En hou kan ik dit het beste opslaan zodat ik er wat aan heb en het niet de kachel in hoeft bij een vriend van mij ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Hangt denk ik erg vann de soortt af. Taxus is ook goed te gebruiken voor handvatten. Dan is 5 cm voldoende. Zit er veel hars in moet je je afvragen of je het wel wilt gebruiken. Voor oefenen iss heel veel geschikt.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Conifeer is prima te draaien vanaf een diameter van 5 cm, ook als het nog niet droog is. Ik heb vorig jaar deze maat gebruikt voor paddenstoelen en kerstbomen. Volgens mij was het Thuja.
In dit geval is het goedkoop hout voor oefeningen.

Als het dikker is, kun je het ook gebruiken voor kandelaars.

Let wel op, het geurt erg, en dan moeten neus en longen er tegen kunnen.

Gegroet,
Bert Rosbach.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Van wat dikkere conifeer heb ik een paar maanden geleden een schaal gedraaid. Was wel leuk hout om te draaien, maar wat ik me ervan herinner waren scherpe beitels geen overbodige luxe ;). Er zat wel een redelijk mooie tekening in ook (sorry, ik krijg de foto niet rechtop :mad:)

IMG-20160603-WA0006.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de reacties, dan is het mij duidelijk :) Ik ga eens kijken als er wat leuke stukken tussen weg te trekken zijn.

Hoe kan ik het hout dan het beste bewaren? Dit is helemaal nieuw voor mij normaal haal ik hout in de winkel.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
In de stapel gekeken er een paar stukken tussenuit getrokken.
3 stukken van ongeveer 50 cm en 2 stukken van 1 meter alles ongeveer 5 a 6 cm dik.
1 stuk net ontdaan van zijn jasje (wist niet dat daar stekels onder zaten) en de kopse kanten voorzien van verdunde houtlijm.
De rest van de stukken van de week maar doen. Kan ik het gewoon in de schuur laten liggen?
En dan eind oktober even afwachten als ik het wel leuk vind om hout te draaien :) in de cursus heb ik al wel zin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.