Mdf Kast ophangen.

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Hallo,

Ik ga een kast voor een klant maken en de klant wil deze opgaan hangen. De kast is 3000mm lang 800mm hoog 400mm diep. er komen 6 lades in van 1000mm lang en 200mm hoog en 2 kleppen. mijn idee was dit:

Een kant aan de muurvast schroeven en andere kant aan de kast.

Maar de kast is van mdf zal een achterwand van 18mm mdf dit gaan houden of moet ik daar ander materiaal voor gebruiken? De kast wordt hoogglans wit gespoten.

Ik hoop dat jullie nog goede ideeen hebben.

alvast bedankt.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
ik zou op die plaats(is toch niet zichtbaar) 2 stukken multiplex gebruiken.
mdf voelt naar mijn mening altijd teveel naar karton. :mrgreen:

gr
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hangt er ook vanaf hoe de achterwand aan de kast bevestigd is, hoe zwaar de kast belast wordt etc. Zorg ook voor voldoende stijfheid in de constructie om de kast in model te houden, ook als deze langer hangt en belast wordt. Koop ook de beste kwaliteit mdf, om het karton effect van Sjeep zoveel mogelijk te vermijden.

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De rug in mdf is geen probleem zolang hij goed bevestigd is. Ik zou een rug van 18 mm in een groef rondom plaatsen. Voor de latten waarmee je ze gaat ophangen zou ik massief gebruiken.
Zowel mdf als multiplex hebben een te lage splijtweerstand. En het is net in die richting dat je het hout gaat belasten. Hou er ook rekening mee dat de uitgeoefende kracht nog groter wordt wanneer je zo'n grote schuif opent.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
De latten ga ik van eiken maken. De rug zal ik in een groef lijmen.
De kast komt 20cm vanaf de grond te hangen ik zal daar evengoed nog 3 ijzeren hoeken plaatsen voor de stevigheid die komen dan net niet in het zicht.

bedankt voor de tips.

Waar kan ik het beste mdf kopen? ik had laatst wat van de gamma maar dat was echt ruk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.