Bosch gsk 65 gce voor hobby of goedkoper alternatief?

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Vandaag geregistreerd dus nieuw hier.
voor wat klussen in huis en later voor hobby matig meubelmaken ben ik op zoek naar een cirkelzaag. Budget €150 - €350. Als ik echt de meerwaarde ken van een machine van + €300 dan is dat okay, maar hoop dat ik voor iets minder klaar kan zijn. Ik nette zaagsnedes kunnen maken in plaatmateriaal, waaronder eiken parket en massief tot 50 mm diep.
Nu is mijn oog gevallen op de Blauwe Bosch GKS 65 gce. Vanwege vrij nieuw model, slow start, voldoende vermogen en zaagdiepte en geschikt voor geleider. Iemand ervaring met deze machine? Iemand een goed alternatief?
Deze week pax kast 2 cm in korten, dus hoop op snelle reactie ;)!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb de DeWalt cirkelzaag met geleider gekocht voor 200 euro (ToolNation/Mastertools verkopen hem), superding! Zeker door de geleider die er bij zit.
 

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Bedankt Spaander voor de verwijzing, goeie topic. Ben er nu wel van overtuigd dat die bosch gks geen miskoop zal zijn.
Maar die DeWalt voor maar 200 incl rail was mij ook al opgevallen. Na een uiygebreide test (ook ergens hier op het forum gelezen) ben ik bang dat dewalt niet de finesse heeft die ik wens.
Hoe is jou ervaring met de nauwkeurigheid BasRonin van de zaagsnede en de instelling van diepte en hoek vd DeWalt?
 

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Leuke topic Spaander, ben er nu wel van overtuigd dat die Bosch GKS gce geen miskoop zal zijn.
DeWalt incl rail voor maar 200 heb ik ook gezien en over getwijfeld.
BasRonin, wat is jou ervaring met de nauwkeurigheid van de hoek en diepte instelling en van de resulterende zaagsnede?
Stel ik koop een machine van +/- €200,- en koop hier een rail bij, wat is dan jullie volgorde voor de merken Makita, Hitachi, DeWalt?
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Leuke topic Spaander, ben er nu wel van overtuigd dat die Bosch GKS gce geen miskoop zal zijn.
DeWalt incl rail voor maar 200 heb ik ook gezien en over getwijfeld.
BasRonin, wat is jou ervaring met de nauwkeurigheid van de hoek en diepte instelling en van de resulterende zaagsnede?
Stel ik koop een machine van +/- €200,- en koop hier een rail bij, wat is dan jullie volgorde voor de merken Makita, Hitachi, DeWalt?

Het mooie van de DeWalt is dat hij 200 euro kost inclusief geleiderail, daar kan je echt geen hele grote beul aan vallen.

Ik ben erg tevreden. Het is een cirkelzaag en doet precies wat ik ervan verwacht. Alles is goed te doen en voelt extreem degelijk aan.
Ik heb van de week een vensterbank met finering erop gezaagd, geen stukje eraf! Al denk ik altijd dat dat meer te maken heeft met het zaagblad dan met de zaagmachine zelf. De geleiderail die zelf 'plakt' en dus niet eens vastgezet hoeft te worden is ook echt geniaal.

In vergelijking met Festool mis je een regelbaar tourental, maarja, hoe boeiend is dat? De DeWalt is robuust en gaat zeker vele jaren dan wel een levenlang mee, maar Festool is altijd net wat uitgebreider en exacter voor mn gevoel, maar ik heb er de prijs van 3x zo duur niet voor over.

Overigens schijnt de Makita cirkelzaag ook erg goed te zijn, maar die is 200 euro zonder geleiderail, dan kom je toch al snel op 300 met geleiderail terecht, en dat verschil vind ik nogal wat in vergelijking met de cirkelzaag van DeWalt die hetzelfde segment heeft.

Overigens die DeWalt test ging over de invalzaag (zie testlinks van MaartenS hierboven), die schijnt idd behoorlijk crappy te zijn in vergelijking met de Makita en Festool invalzaag, maar ik heb het hier over de cirkelzaag (echt wel wat anders). http://www.toolnation.nl/dewalt-dwe...arantie.html?gclid=CPK25MfVs84CFUPgGwodvEELXQ
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Mijn advies:

kies absoluut een invalcirkelzaag boven een vaststaande zaag.

Ikzelf zaag 99% van mijn werkstukken op de zoldervloer en niet op een werkbank ofzo.

op de vloer leg ik een grote 22mm MDF plaat die ik als "opofferplaat" gebruik. Mijn te zagen werkstuk leg ik daar gewoon op.
Ik heb meerdere van dat soort platen in verschillende afmetingen voor verschillende maten werkstuk.

Ook als ik op een werkbank zaag dan leg ik daar nog steeds zo'n plaat onder en werk hetzelfde.

De zaag stel ik zo in dat ik slechts enkele mm door mijn werkstuk heen in het MDF zaag. Stofafzuiging is top en ook de randafwerking is zo gewoon 100% perfect.

Dat werkt erg prettig, je kunt overal supergoed bij en ook je netsnoer en stofzuigerslang etc hangt nergens.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@MaartenS dat is ook zo. Bij een invalzaag heb je wat (kleine) voordeeltjes, die voor de één zwaarder zullen wegen dan voor de ander. Bij een invalzaag zou ik alleen voor de Festool of Makita gaan, maar dat spul is gewoon 2 a 3x zo duur als een cirkelzaag MET geleider. Ik vind dat nogal wat.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ja dat klopt, ik wou alleen maar even zo volledig mogelijk de topicstarter adviseren zodat hij echt bewust een afweging kan maken.

het zou zonde zijn om nu iets te besparen en uiteindelijk 2 x iets aan te schaffen, vandaar :)

Ik heb al eens duur leergeld betaald helaas.

Die Makita SP6000 kun je goed vinden, is nét iets duurder dan het max budget van VikingRob
 

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Thx voor de goede reactie. Een invalzaag heb ik ook wel overwogen maar verwacht toch meestal met werkbank en geleiderrail te kunnen werken. Dan is meerprijs ten opzichte van gewoon goede cirkelzaag het niet waard voor mij.
Makita ga ik ook ff naar kijken. Heb al 3 machines van dit merk en becalt ook goed.
In Duitsland kijken is ook een idee, woon 5 km vd grens!
Softstart lijkt mij wel fijn. Heb nu een afkortzaag te leen die direct start. Werkstuk ligt goed, zaag slaat aan, werkstuk verschoven...
Iemand ervaring met wel/geen softstart bij een cirkelzaag?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Softstart lijkt mij wel fijn. Heb nu een afkortzaag te leen die direct start. Werkstuk ligt goed, zaag slaat aan, werkstuk verschoven...
Iemand ervaring met wel/geen softstart bij een cirkelzaag?
Dit begrijp ik niet helemaal, als je de zaag start zit je toch niet in of tegen het werkstuk?
Volgens mij wacht iedereen met een soft start machine op het werktoerental voordat men begint.
Mvg,:).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dit begrijp ik niet helemaal, als je de zaag start zit je toch niet in of tegen het werkstuk?
Volgens mij wacht iedereen met een soft start machine op het werktoerental voordat men begint.
Mvg,:).

is er uberhaupt 1 reden te verzinnen dat iemand met verspanend gereedschap dat al TEGEN het werkstuk heeft alvorens gas te geven ?
 

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Hoooow! Natuurlijk niet met de zaag op het werkstuk voordat deze op toeren is! Nee, ik bedoel dat ik en plintje met 1 hand op de afkortzaag klem en dan de zaag inschakel. Die Metabo die ik te leen heb schud dan zo hard dat het plintje verschuift als ik net niet hard genoeg druk.
Bij een cirkelzaag denk ik dan aan een geleiderrail die je netjes op het werkstuk legt. Je wilt niet dat de zaag met zo'n klap opstart dat je uitlijning weg is.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik heb de DeWalt cirkelzaag met geleider gekocht voor 200 euro
Die DeWalt heb ik ook, bevalt me uitstekend, gebruik hem niet heel vaak. Eerlijk gezegd wel een probleempje met de geleiderails die ik erbij heb. De rubberstrip laat los. gebeurde al vrij snel nadat ik hem gekocht had. Advies van de verkoper: zelf er nieuwe dubbelzijdige tape op plakken. Heb ik gedaan maar dat laat weer los. iemand met dezelfde ervaring en naar ik hoop
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Zit net te kijken naar die bosch gsk 65 gce. Een beetje info aan het opdoen. Maar heeft deze zaag wel een aansluiting voor een stofzuiger. Zo nee, dan zou ik een invalzaag overwegen
 

Viking rob

Nieuw lid
8 aug 2016
9
0
Zojuist toch mijn eerste keuze, de Bosch gks 65 incl geleider besteld. Als ik de eerste zaagsnedes gedaan heb zal ik mijn eerste ervaringen ff delen. Bedankt voor het klankborden.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Gefeliciteerd met de aankoop, ik had een inval gekocht, maar je gaat vast een hoop plezier beleven aan je aankoop :)

we zien je projecten graag tegemoet hierzo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.