Lichte maar stevige houtsoort

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hallo allemaal,

Ik bn van plan om een zogenaamde 'Morovian workbench' te maken. Deze is demonteerbaar en makkelijk te verplaatsen. Aangezien ik op zolder werk, maar in de toekomst wellicht naar een schuur oid wil verkassen, moet mijn werkbank verplaatsbaar zijn. Als ik deze werkbank van eiken maak krijg ik het waarschijnlijk alsnog niet van zolder getild.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een vergelijkbaar hout als 'Yellow Pine', licht maar redelijk stevig en als het kan betaalbaar.

Zat zelf te denken aan regulier vurenhout, maar dat is meteen zo zacht. Bij mij in de buurt kan ik aan 'pitch pine' komen (Crooswijkse houthandel in Rotterdam) en dat is al een stuk steviger geloof ik, heeft iemand daar ervaring mee?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dat gaat een mooie werkbank worden! Die "pitch pine" kende ik niet, maar ziet er qua eigenschappen goed uit:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/softwoods/pitch-pine/
Is aanzienlijk harder dan vuren, maar toch niet veel zwaarder:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/softwoods/norway-spruce/
Is het een beetje betaalbaar? Hoeveel vragen ze per meter?

Grenen (Pinus sylvestris) leunt dicht tegen die pitch pine aan, en dat is logisch want van dezelfde familie. Dus grenen zou ook een goeie optie zijn, als dat qua prijs voordeliger uitkomt.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Heb ze net een mailtje gestuurd, kreeg ze via de telefoon helaas niet te pakken. Ben benieuwd.
Dank voor de input, Grenen is ook een mooie en waarschijnlijk goedkopere optie!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat gaat een mooie werkbank worden! Die "pitch pine" kende ik niet, maar ziet er qua eigenschappen goed uit:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/softwoods/pitch-pine/
Is aanzienlijk harder dan vuren, maar toch niet veel zwaarder:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/softwoods/norway-spruce/
Is het een beetje betaalbaar? Hoeveel vragen ze per meter?

Grenen (Pinus sylvestris) leunt dicht tegen die pitch pine aan, en dat is logisch want van dezelfde familie. Dus grenen zou ook een goeie optie zijn, als dat qua prijs voordeliger uitkomt.
Hij is demontabel dus waarom is gewicht een probleem? De onderdelen zijn niet zo grote (van jouw voorbeeld tenminste) en dus makkelijk verplaatsbaar eens uit elkaar gehaalde. Ik zou geen zorg over de gewicht maken en gewoon voor een standaard werkbank houtsoort kiezen zoals beuk. De onderstel maak je van vuren de blad van beuk, esdoorn of zelf eik lijkt mij het beter optie. Naald hout is vaak splinterig na jaren gebruik, zeker als de hartkant naar boven is gericht, en dat is niet prettig weet ik uit eigen ervaring. Mijn eigen werkbank stond op zolder een tijd en is daarna verplaatst naar de werkplaats en hij is twee meter lange.
 

Edol

Nieuw lid
8 aug 2016
2
0
Grenen is niet per se een lichte houtsoort. Volumieke massa kan sterk variëren naar gelang de groeiomstandigheden, hoeveelheid hars in het hout.
Overwegend lichte houtsoorten zijn: wilgen, populieren; kastanje gaat ook nog wel. Vuren is nog wat lichter dan grenen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ik heb een lastige trap met een aantal knikken erin. Daarom wil graag ik staat zijn om het blad eigenhandig te verplaatsten zonder het halve stucwerk van de muur te tikken door een onhandig gewicht.

Desondanks snijdt je advies over het blad wel hout, ga mij ook ff verdiepen in de gewichtscharacteristieken van de door jou genoemde soorten.

@ Edol, die soorten neem ik ook mee in het onderzoek. Moet wel oppassen dat ik niet het hele bomenrijk onder de loep neem. ;)
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de werkbank maar 1x moet kunnen verplaatsen, dan zou ik eerder overwegen om het blad uit 2 delen te maken, en die met flinke draadeinden (m20 bijvoorbeeld) aan elkaar te verbinden.

In twee helften moet zo'n blad nog wel transporteerbaar zijn. Maar om nou een werkbank met een populieren blad te gaan maken...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Grenen is niet per se een lichte houtsoort. Volumieke massa kan sterk variëren naar gelang de groeiomstandigheden, hoeveelheid hars in het hout.
Overwegend lichte houtsoorten zijn: wilgen, populieren; kastanje gaat ook nog wel. Vuren is nog wat lichter dan grenen.

Daar heb je gelijk in: wilg en populier zijn gemiddeld genomen lichter dan grenen. Maar ik heb nog niet veel gehoord dat daar werkbanken uit gemaakt worden. Grootste reden is wellicht dat die te licht zijn zodat je werkbank met je mee wandelt tijdens het schaven.

Ter info: southern yellow pine is blijkbaar geen botanische soort, maar een verzamelnaam voor dennenhout gekweekt in zuid-oosten van VS. Onder andere pitch pine (Pinus rigida) zit daar onder.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb het anders opgelost:
Geen compromis qua houtsoort (blad van een werkbank moet zwaar zijn). Maak het blad demontabel en deelbaar.

Zelf heb ik dat gedaan door vijf M16 trekstangen toe te passen.

Gedeeld blad met trekstangen.jpg

Succes
Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dat de bankschroef demonteerbaar is helpt ook, het gewicht kan daar snel oplopen, 16kg voor een engelse bankschroef zoals die van Klaas. Ik vraag me wel af het blad echt zwaar moet zijn als de frame stijf genoeg is en er antislipmateriaal wordt gebuikt aan de vloer. De demonteerbare werkbank van Paul Sellers (engelse stijl) heeft een heel stijve verbinding tussen blad en poten, wat bij de Moravian workbench helemaal afwezig lijkt te zijn. Een paar kruislatten zouden daar veel gewicht kunnen uitsparen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Daar heb je gelijk in: wilg en populier zijn gemiddeld genomen lichter dan grenen. Maar ik heb nog niet veel gehoord dat daar werkbanken uit gemaakt worden. Grootste reden is wellicht dat die te licht zijn zodat je werkbank met je mee wandelt tijdens het schaven.

Ter info: southern yellow pine is blijkbaar geen botanische soort, maar een verzamelnaam voor dennenhout gekweekt in zuid-oosten van VS. Onder andere pitch pine (Pinus rigida) zit daar onder.

Dat de bankschroef demonteerbaar is helpt ook, het gewicht kan daar snel oplopen, 16kg voor een engelse bankschroef zoals die van Klaas. Ik vraag me wel af het blad echt zwaar moet zijn als de frame stijf genoeg is en er antislipmateriaal wordt gebuikt aan de vloer. De demonteerbare werkbank van Paul Sellers (engelse stijl) heeft een heel stijve verbinding tussen blad en poten, wat bij de Moravian workbench helemaal afwezig lijkt te zijn. Een paar kruislatten zouden daar veel gewicht kunnen uitsparen.
Veel hangt af aan wat voor werk je gaat doen op de bank. Een zwaar blad is niet alleen voor stabiliteit daar voor kan je de voet van de bank stutten tegen een muur. Een zwaar blad vangt krachten op van een hamerslag bijvoorbeeld als je een gaat aan het hakken bent wat niet onbelangrijk is als je veel van dat soort werk op de bank doet. In veel opzichten kan ik de voordelen van een licht bank zien van bijvoorbeeld poplier maar als je een gat op zo'n bank probeer te hakken zou dat lastig zijn want de krachten gaan niet de bank in maar kommen weer terug naar je toe.
 

tuoh

Oud hout
Kijk hier eens, http://www.woodworking.nl/showthread.php?17002-amerikaans-grenen-blad/page2&highlight=pitch+pine dan word snel duidelijk wat Pitch-Pine nu eigenlijk is, de naam is namelijk misleidend, die dekt verschillende ladingen:p

Een grenen, of zelfs een Vuren blad kan perfect op voorwaarde dat de voorste rand van het blad bestaat uit een harde houtsoort zoals Beuk of Esdoorn. Het is namelijk deze rand die het meeste kans loopt op beschadigingen.

De meeste vragen zijn op het forum al meermaals aan bod gekomen, het loont altijd de moeite om eerst hier even de zoekfunctie te gebruiken, spaart een boel werk uit.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
als je een gat op zo'n bank probeer te hakken zou dat lastig zijn want de krachten gaan niet de bank in maar kommen weer terug naar je toe.
Het kan boven een voet van de werkbank, één voet is dan best stevig. Al kan het met weinig, de Youtube pen en gat kampioen doet het op een bankje. Hij deed het ook soms op zijn werkbank maar die buigt goed door. De kwaliteit van de vloer zal ook mee bepalend zijn.

zefengZhang-mortiseBench.JPG
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
....... Ik vraag me wel af het blad echt zwaar moet zijn als de frame stijf genoeg is en er antislipmateriaal wordt gebuikt aan de vloer. ..........
.

Aannemende dat je de werkbank voor het ""echte"" handwerk gebruikt (bijv. met hamer en beitel hakken) dan is een zware bank wel heel prettig. Je zal dat merken. Een aanbeeld is ook niet hol :eek: .Het gaat voor dat soort gebruik naast statische stijfheid om hoe de schokgolf van de slag wordt verwerkt.

Als je de bank niet voor dat soort handwerk gebruikt is vooral stijfheid van belang.

mvg
Klaas

- - - Updated - - -
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Boven het poot hakken is altijd het beste maar het houten werkblad moet ook mee werken maar let op, dat betekent niet dat je direct op het blad gaat hakken en zeker niet als je je gaat helemaal door haakt net zoals je zaagt en boort niet direct op het blad laat staan een spijker of schroef in je werkblad slaan of schroeft. Geen houtbewerk met enig grad van gevoel van eigenwaarde doet zoiets. Ik herinneren mij een tijd geleden, Dick GmbH uit Meten verkocht een bank van Zimbabwaan teak hout of zoiets en volgens mij was dat geen succes, en houtsoort die helemaal ongeschikt was als werkbank hout, nou, dat als voorbeeld.
Een bank van vuren of grenen kan maar met voorwaarden. Ik zou alleen een blad uit delen met staande ringen gebruiken - kwartiers dus of uit een dike massief balk met hartkant naar onder gericht anders, zoals eerder gezegd, na een tijd komen de jaarringen loos en heb je een probleem met splinters.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Als je zoveel werk gaat steken in een werkbank, zou ik hem maken van een houtsoort die voor het gebruik optimaal is. Zoals een beukenhouten blad. Die enkele keer dat ie verplaatst moet worden, kan je iemand anders vragen te helpen toch? Je kan ook het nog demontabeler maken, zoals het blad uit meerdere stukken.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dank allen!

Ga na alle informatie voor een eiken -of beukenblad. De rest maak ik van grenen (inc. de gereedschapsbak). En in de tussentijd gewoon wat spieren erbij kweken. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.