Zaagje - waar is ie voor en hoe krijg ik deze netjes

Blommetje

Nieuw lid
20 jul 2016
13
0
Hi allen,

Ben nog heel nieuw maar heb mijn reischaaf nu redelijk netjes en scherp maar nu kreeg ik dit weekend deze zaag van een kennis:

20160808_114006.jpg20160808_114013.jpg

De tanden voelen nog best scherp (al heb ik geen idee wat écht scherp is!) maar het ziet er niet uit.

Hoe kan ik dit weer een beetje maken? Gewoon licht opschuren? En waar kan ik deze zaag voor gebruiken?

Ik zou voor toekomstige klussen graag 2 balken willen verbinden via een keepverbinding. Om dit te oefenen heb ik twee kleine balkjes liggen. Zou dat hier goed mee kunnen? Je kunt namelijk niet diep zagen, want de 'rand' waar het blad in zit is dikker.

Thnx!


Alex
 
P

Pel

Guest
Alex, dit is een toffelzaagje, wordt gebruikt voor het fijnere werk, eigenlijk een kapzaag in het klein, schuren met schuurlinnen en slijpen met een klein driehoekig vijltje dan kan hij weer jaren mee.

Groet Pel.
 

Blommetje

Nieuw lid
20 jul 2016
13
0
Bedankt Pel!

Ik ga op zoek naar schuurlinnen (ken ik ook niet...) en een vijltje.

Ook de term toffelzaag is geheel nieuw voor mij, maar nu weet ik het. Niet geheel geschikt voor wat ik nu zou willen maken, maar heb geen andere zagen, dus dan even ander projectje verzinnen om te oefenen.

Alex
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ook belangrijk, misschien een inkoppertje maar toch, is dat je erop let dat je een driehoekig zaagvijltje koopt. Dit is anders dan een driehoekig vijltje omdat de zaagvijl ook gekapt is op de hoeken waar de vlakke kanten bij elkaar komen.

Succes, en houd ons op de hoogte :)
 

Blommetje

Nieuw lid
20 jul 2016
13
0
Allen dank voor de reacties. Ik heb het zaagje nu licht geschuurd en oogt stukken frisser maar enkele 'pitten' blijven slecht. Mijn vermoeden is dat dit te diep geroest is?

En is schuurlinnen gewoon schuurpapier op een rol? Want ik heb nu 5 meter schuurpaper, 5cm breed... Maar het 'linnen' aspect ontgaat mijn.

@ Marthijn: Dank, net op tijd want ik stond al klaar met een klein vijltje uit de tijd van het miniaturen bouwen.. maar ik heb geen zaagvijltje dus dat moet dan maar later een keer gebeuren...

De filmpjes ogen leuk! Fijn!!

Alex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.