massief eiken parket in blokhut

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Hoi allemaal,

Mijn vader heeft een tijd geleden een blokhut in de achtertuin geplaatst. De blokhut is zo een typische hedendaagse opstelling met vuren planken van +- 40mm dik met als ondergrond een betonnen dek.
Lyon ST visual_painted_white.jpg
Nu was hij op het idee gekomen om op een deel van de vloer van die blokhut (+- 15-20 m²) massief eiken parket te leggen van 15mm dik.
Idee is er gekomen omdat ik hier thuis nog wat overschot parket had liggen. Het parket is volledig recht afgesneden aan de zijkanten en beschikt dus niet over een tand en groef.

Zelf denk ik niet dat het een goed idee is om dit parket in een niet geïsoleerde blokhut te plaatsen aangezien dat volgens mij gelijk zot gaat werken en uiteindelijk gaat scheuren of barsten.
Misschien zit ik hier wel mis en kan het toch op een of ander manier lukken.

Iemand hier al ervaring mee of dit kan lukken? Zoja, wat is dan het beste: lijmen, vastnagelen, eventueel zelf tand en groef maken, hoeveel speling overhouden aan de kanten, eventueel eerst ondervloer in osb, ...
Alle tips zijn welkom.
 
P

Pel

Guest
Ik zou naar een parket bedrijf gaan, zei weten als vakmensen beter wat wel en wat niet mogelijk is.

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Kijk eens naar houten vloeren in oude gebouwen. Dan denk ik dat je de vloer ademend moet leggen, dus ook lucht aan de onderkant zodat de plank gelijkmatiger vocht opneemt. Aan mijn oude massieve pakketvloer kon ik altijd zien of het in huis vochtiger of droger werd. De bovenkant reageerde sneller dan de onderkant. Maar in een onverwarmde ruimte is het verschil veel groter. En bij maximale vochtigheid moet je de breedte van de de vloer kwijt kunnen in de ruimte. Misschien eerst eens los leggen en als het echt vochtig is, hier en daar een rvs spijker er in als dat nodig is.

jaap
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Bedankt voor de info. Ik ga ook nog eens horen bij een parket bedrijf zoals Pel zegt en deze info dan combineren met de info dat Jaap hier plaatst. Denk dat het dan wel goed moet komen :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
massief eiken parket te leggen van 15mm dik. volledig recht afgesneden aan de zijkanten en beschikt dus niet over een tand en groef.

Dat is dus geen parket maar houten planken :rolleyes:

Je kan er in ieder geval een vochtscherm onder doen. Aan de planken het best mes en groef frezen. Al hou je het krom trekken er toch niet mee tegen.
Zonder mes en groef denk ik dat je de planken het best met de bolle kant naar boven legt. Aan de langskant van de planken ruim voldoende speling houden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Parket is wel massief in de oorspronkelijke zin van het word. Dat is een vloer samengesteld uit kleiner hout stukken meestal in een of andere geometrische patroon zoals die bekende visgraten patroon. Dat zou een mooi vloer in de hut maken zeg.

Kromtrek is niet zo grote probleem, het is meer het krimp en uitzet maar daar ontkom je niet aan, is ook geen probleem. Hoe erg dat is hangt af aan de verwarming systeem in dat hut. Ik zou de planken niet met bolle kant naar boven, andersom, want als het wel een beetje kromtrekt en die kanten omhoog komen, stoot je tegen de opstaande kanten.
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
hmmm verwarmingssysteem in de hut, dat gaat er niet zijn. Het is eerder een "veredeld tuinhuisje". Dus vooral goed rekening houden met krimpen en uitzetten aangezien het vochtgehalte waarschijnlijk voldoende hoog gaat zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.