Boomstammen wateren? informatie gezocht.

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Beste Fromleden,

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met het wateren van stammen?
gewaterde stammen.jpg
Nu verzaag ik af en toe stammen tot planken. Zie (http://www.woodworking.nl/showthread.php?16055-Van-dik-hout-zaagt-men-planken) Er zit er naast mijn werkplaats een watertje met stromend water. Ik wilde hier wat stammen in leggen om te wateren. Hier heb ik echter geen ervaring mee. zijn er hier op het forum mensen die daar wel ervaring mee hebben?
Wat voor soorten zijn bijvoorbeeld geschikt om te wateren en welke soorten niet. Moeten de stammen ontschorst worden? etc.

Misschien is het leuk voor alle forumleden als ze de vragen en antwoorden kunnen terug vinden in dit draadje.

Mijn eerste vraag is, wie heeft er ervaring met het wateren van stammen?
gelijk mn tweede vraag, wie heeft er naslagwerk over het wateren van stammen?

Alvast bedankt allemaal!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
@Rik, je zou info kunnen vragen bij de houtzaag molens, die weten alles van wateren af. Als je hier info vraagt zullen ze jou zeker wel verder helpen, http://www.houtzaagmolenderat.nl/home.html


Groet Pel.
Ik heb de laatste tijd alle mijn steel hout te water gezet, een grote verbetering tav gewoon in de lucht drogen. Dat zijn maar stamdelen en ik probeer ze een half jaar onder te laten staan. Een stam zeg maar een gemiddeld exemplaar veriest minimal een jaar volgens mijn zager maar ik heb gehoord over eipen die 25 jaar onder water was en dus met een prijs die dat ook weerspiegelde. Het is meestal es die ik zelf heb gewatered maar ook duindoorn en dat wil het niet nog meidoorn kan tegen het wateren en met inlandse grenen loop je een grote risico van de blauw vlekken wat heel vervelende is en ook moet je geen esdoorn wateren.
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ha wat mooi! Erg bedank voor de links en de info tot nu toe. Misschien ga ik idd contact zoeken met zagerij de salamander.
Zodra ik een avondje tijd heb zal ik het een en ander doorlezen en samenvatten zodat iedereen ervan kan genieten!
Mochten er nog anderen zijn met tips of links GRAAG!
Groeten
Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.