Maat brandstempel

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste allemaal,

Het draaien bevalt me steeds beter (en gaat me ook steeds beter af :D). Ook zijn er mensen die vragen of ik iets voor ze kan maken.

Ik wil al een tijdje mijn dingen merken, en wil nu een brandstempel laten maken. Het logo heb ik nagenoeg klaar, maar nu rijst de vraag hoe groot moet de stempel zijn? Eentje van 5 cm doorsnee is wel lekker duidelijk, maar is niet praktisch. Wat is volgens jullie een praktische maat voor een ronde stempel?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Niet te groot doen, het gaat om herkenbaarheid zodra men echt gaat kijken. In mijn ogen mag een stempel nooit opvallen zonder dat men echt op de onderkant kijkt.

5 Cm is echt absurd groot volgens mij, 1-2 cm zoals Pieter zegt klinkt al veel redelijker.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bedenk dat je voor een egaal resultaat een vlak stuk nodig hebt ter grootte van de stempel, en dan is 5 cm wel veel werk om allemaal precies vlak te maken.
Ook ik zeg dus: hou het klein, en signeer het evt. met een houtbrandapparaat erbij (bv. de houtsoort).
 
Laatst bewerkt:

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Mijn stempel is net geen 2,5 cm. En dat vind ik groot zat. Soms is het best zoeken naar een goed vlak stuk
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Bedankt voor alle reacties! De stempel is besteld, nu nog een soldeerbout. Volgens de verkoper heeft de soldeerbout minimaal 300 watt vermogen nodig. Nu heb ik totaal geen verstand van soldeerbouten, maar het lijkt me erg veel voor een stempeltje van 20mm doorsnede. Wat gebruiken jullie voor vermogen?
 
niet nodig joh, ik heb er een van 125 watt en die is in staat om een stuk messing van 35 mm rond voldoende heet te krijgen om te stempelen. Het duurt wel een minuutje of 10 voordat ie warm genoeg is maar ik stempel dan ook wel meerdere schalen in een keer anders ben je steeds aan het wachten...

Hier een foto van mijn stempel + verwarmer
14017657_1098075563646561_296780835_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Goede vraag

Ik heb diverse maten stempels. Het meerendeel is zo'n 30x80mm , daar zit een zwaar verwarmingsapparaat aan anders schiet het echt niet op wanneer je bv 100 snijplanken moet "stempelen". Voor houten schalen (afhankelijk van de maat) vind ik iets van 30-40mm wel mooi
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.