De eerste set!

M

Milo-vs

Guest
Al die plannen om mooie nieuwe tafels te maken. Of die waarin mijn vriendin en ik een huisje kopen, om die vervolgens te vullen met zelf gebouwd meubilair. Om te kunnen hobbieën in dat schuurtje. Ik kan erg blij worden van de plannen, maar om nu echt zelf al dingen te kunnen gaan doen is natuurlijk veel vetter!

Enkele maanden geleden begonnen mijn vriendin en ik met de ideeën. Als we een huis zouden hebben moeten we natuurlijk wel verbouwen, waarschijnlijk grondig ook, daar is gereedschap voor nodig... Na de verbouwing van mijn ouders hun huis, het eerste huis van mijn zus, en de appartementen die mijn oom te huur heeft, wist ik een ding zeker. Dat verbouwen dat ging ik zelf doen, maar na 3 nieuwe bosch schuur en schroefmachines in de afgelopen jaren, was ik het wel zat. Dat moest anders.

Zo begon het "langzaam" sparen voor al het gereedschap. Alle handgereedschap die ik kon bedenken hadden we wel liggen hier in de schuur, maar dat elektrische spul, moest toch wel beter...

Festool, das mooi... Maar wel heel erg duur... Makita, das ook mooi. En een stuk beter te betalen. Gezien mijn kronkel moet eigenlijk alles wel netjes een geheel zijn. De set moest uniformiteit bevatten en kwalitatief goed zijn.

De vraag. Wat hebben we nodig... Wat hebben we het meest nodig.. Zo werden er prioriteiten gesteld op wat als eerst zou komen en wat zou later volgen.

Als eerste, een lamellenfrees en een schroefmachine. Prachtig spul, super blij mee! De eerste broodplanken werden al snel in elkaar gezet en wij konden (vooral ik) niet wachten tot de volgende projecten die ik met dit spul kon gaan doen.
Schroefmachine en Frees.jpgLamellenfrees1.jpgLamellenfrees2.jpg


Mijn vriendin wilde een standaard om haar kookboeken op te plaatsen, zodat het makkelijk te lezen zou zijn. Wij samen een paar planken eikenhout halen en aan de slag. Stopt dat kl*ten ding van een decoupeerzaag er mee. Half aangewakkerd in de auto gestapt naar de gereedschap verkoper en een nieuwe gekocht. Ik was het zat...
Loopt vervolgens met een glimlach van oor tot oor uit de winkel. Zo gaat het goed met de toren!

Decoupeerzaag2.jpgDecoupeerzaag1.jpg


Na het maken van een steigerhouten televisiemeubel voor mijn schoonmoeder kwam toch het echte werk tevoorschijn.. Ik kon beginnen met de eigen tafels.. Tja pfoe, die randen moeten wel superstrak.. Zie ik niet zo zitten met een decoupeer of handzaag.. En dat schuren, die kleine vlakschuurmachine, het moet wel echt glad he! Schaven is toch nog wel eng op duur eiken.. Al wil ik dat wel graag leren.. Echter toch maar besloten dat er een invalcirkelzaag en bandschuurmachine moest komen.. De laatste is een cadeau / loon vanuit mijn ouders voor alle meubels die nog gebouwd moeten gaan worden... Waanzinnig blij mee!

Bandschuurmachine.jpgthumb_IMG_1780_1024.jpg

Het knutselen, hobbieën en het zelf bouwen zit er toch wel een beetje van jong af aan in.. Het begon met papier en plakband. Later wat spijkers en oude plankjes... En nu.. Het echte werk..

Hopelijk was het enig sinds vermakelijk om te lezen, meer foto's voor de geïnteresseerde heb ik of kan ik maken. Ook van de kast of planken. De verlanglijst is nog lang, maar hij betreft op de bovenfrees na eigenlijk alleen nog maar handgereedschap, zodat ik dat straks ook voor mijzelf heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Leuk verslag! Zit een hele logische structuur in ( herkenbaar)
ik hou je werkstukken in de gaten.
 
M

Milo-vs

Guest
Bij dat het leuk is om te lezen! Ben stiekem al heel erg aan het rondneuzen naar mooi handgereedschap. Goede winkelhaak zou erg welkom zijn. Starret is volgens horen top spul, maar man wat is dat prijzig..
 
M

Milo-vs

Guest
@3dmazter; nee maar dat had ik misschien even erbij moeten schrijven. De Nederlandse Makita importeur kan geen lamellos inkopen met Mbox. Dat kan alleen via België of Duitsland. Omdat ik graag mijn spul in de buurt koop ivm garantie ed, heb ik dus later de systainer erbij gekocht met bijbehorende inlay.


@sang; daar zit inderdaad behoorlijk prijsverschil in, al koop ik veel apparaten gerust met een snoer gaat voor mijn gevoel toch langer mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.