Terrasoverkapping - in de rats

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hoi allen,

Vooreerst, ik ben een totale leek op vlak van buitenconstructies. Dus termen zoals "korbelen" en "noordbomen" en "tengels" zijn mijn onbekend :)

Ik ben bezig met het uittekenen van een overkapping. Ik zit echter in de problemen met de hoekverbindingen.
De staande hoekbalk is 20x20 , daar komen bovenop 2 balken toe. Balk 1 loopt horizontaal naar de volgende staander, balk 2 loopt schuin naar boven (dakhelling).
De vraag is , hoe kan je nu best die 3 balken bevestigen aan elkaar ?? Als ik dit met een pen & gat doe, dan kan ik de schuine balk wel bevestigen
maar raak ik niet meer verder met de andere en vice versa.

Ik wil geen enkel vorm van metalen bevestiging gebruiken. Het moet dus met pen & gat of zwaluwstaarten.

Ik heb even ter verduidelijking iets in elkaar geprutst (ben geen goeie Sketchup artiest :p )

hoekverbinding.jpg
 
P

Pel

Guest
Je zou eventueel voor de stevigheid er een schuine schoor tegen kunnen maken, in vaktermen een korbeel.

Groet Pel.

Korbeel-met-pen-en-gatverbindingen-212_212-Assinkhout.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik zou de korte ligger (van muur naar staander) voorzien van een gat en de staander van een pen. De lange ligger zou ik buiten de staander, over de korte ligger leggen, nadat deze enkele centimeters is ingekeept. Deze korte ligger steekt dus ook iets buiten de staander en wel minimaal ter breedte van de lange ligger. bij voorkeur nog iets meer. Verder opsluiten met toognagels. Je hebt dan een constructie zoals in Friese boerderijen eeuwenlang zijn toegepast en zoals ik ook een Fries boerderij heb gerestaureerd (wel eiken balken van 30 x 50 cm). Verder voorzien van korbeels zoals Pel voorstelt.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht