Terrasoverkapping - in de rats

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hoi allen,

Vooreerst, ik ben een totale leek op vlak van buitenconstructies. Dus termen zoals "korbelen" en "noordbomen" en "tengels" zijn mijn onbekend :)

Ik ben bezig met het uittekenen van een overkapping. Ik zit echter in de problemen met de hoekverbindingen.
De staande hoekbalk is 20x20 , daar komen bovenop 2 balken toe. Balk 1 loopt horizontaal naar de volgende staander, balk 2 loopt schuin naar boven (dakhelling).
De vraag is , hoe kan je nu best die 3 balken bevestigen aan elkaar ?? Als ik dit met een pen & gat doe, dan kan ik de schuine balk wel bevestigen
maar raak ik niet meer verder met de andere en vice versa.

Ik wil geen enkel vorm van metalen bevestiging gebruiken. Het moet dus met pen & gat of zwaluwstaarten.

Ik heb even ter verduidelijking iets in elkaar geprutst (ben geen goeie Sketchup artiest :p )

hoekverbinding.jpg
 
P

Pel

Guest
Je zou eventueel voor de stevigheid er een schuine schoor tegen kunnen maken, in vaktermen een korbeel.

Groet Pel.

Korbeel-met-pen-en-gatverbindingen-212_212-Assinkhout.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik zou de korte ligger (van muur naar staander) voorzien van een gat en de staander van een pen. De lange ligger zou ik buiten de staander, over de korte ligger leggen, nadat deze enkele centimeters is ingekeept. Deze korte ligger steekt dus ook iets buiten de staander en wel minimaal ter breedte van de lange ligger. bij voorkeur nog iets meer. Verder opsluiten met toognagels. Je hebt dan een constructie zoals in Friese boerderijen eeuwenlang zijn toegepast en zoals ik ook een Fries boerderij heb gerestaureerd (wel eiken balken van 30 x 50 cm). Verder voorzien van korbeels zoals Pel voorstelt.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Ik zou de korte ligger (van muur naar staander) voorzien van een gat en de staander van een pen. De lange ligger zou ik buiten de staander, over de korte ligger leggen, nadat deze enkele centimeters is ingekeept. Deze korte ligger steekt dus ook iets buiten de staander en wel minimaal ter breedte van de lange ligger. bij voorkeur nog iets meer. .
I'm lost. Puur uit interesse: "Heb je een schets?" :)
Herstel, ik lees ook renovatie werk... Foto?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Die "korbelen" ben ik sowieso van plan (het zijn wel gebogen ipv recht maar goed).

Nog 1 vraag : mag je gerust 3.60 overspannen met 1 balk 20x20 ? dacht van wel toch ...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Is die 3.60m overspanning tussen de korbelen of tussen de staanders?
Welk hout?
Wat komt er voor een belasting op de balk?

Een houten balk (E=8000, eigen gewicht van 800kg/m³ en een doorsnede van 200x200mm) buigt puur op basis van zijn eigen gewicht (±115kg) 0,7mm door over 3,60m.

f= 5 Q L^4
384 E I

I= 1/12 B H³
Q= (B*H*L)*800
L
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Het gaat er om wat de kracht is die erop komt, als het lichte golfplaatjes zijn of een pannendak, dat zijn allemaal factoren die meespelen hoe zwaar een constructie moet zijn?

Groet Pel.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Menkveld : dit ging specifiek over afstand tussen de staanders (achterwand naar voorwand). De ruimte tussen de korbelen zal nog een stukje kleiner zijn.
@Pel : er komt geen kracht op te staan want er komt geen dak op. Enkel een pergola framewerk waar later een plant over zal groeien.

Maar ik begin me stilletjesaan te bedenken over die 20x20 ... of dat niet veel te lomp zal worden. :(
Heb hier achteren nog een oude eiken balk liggen, een heel zware, ga die eens opmeten om een vergelijk idee te hebben.

Hartelijk dank hoor iedereen om zo mee te denken, echt fijn !!!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe dik worden je staanders en hoog groot het geheel ongeveer? Die 20cm hoogte ga je wel ongeveer nodig hebben, je kan om het geheel wat minder robuust te laten zijn wel een iets smallere balk nemen. Iets van 10/15x20. Daarvan zal je zelf moeten bepalen wat je het mooiste vindt.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
De staanders worden dus 20x20. Maar ik zou liefst vierkant blijven en niet naar 15x20 gaan ofzo.
Ik dacht misschien alles op 15x15 te doen , maar ben er nog niet uit.

Totaal afmeting terras is 12m lang op 3.9m breed. Daarvan wordt de eerste 7.40m overkapt.
Zie schetsje hieronder.
overview.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als de staanders 20x20 worden, zou ik voorste en achterste (dus de horizontaal liggende) zeker niet kleiner maken. Voor de sterkte, maar zeker ook voor het esthetische. Degene die schuin komen te liggen zou je wellicht een maat kleiner kunnen nemen, dat zijn er meer en met een kortere overspanning.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
plaatje ter inspiratie :)

Douglas frame voor mijn veranda.

Mijn kolommen zijn 200x200. De liggers zijn 200x300 (bxh).

Ik heb 300mm gekozen omdat de middelste ligger een vrij overspanning heeft van bijna 5 meter.
 

Bijlagen

  • Veranda.jpg
    Veranda.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 465

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Bedankt aan allen voor het meedenken!

Ik had nog een oude 20x20 post staan, die even naast de gevel gezet waar hij zou moeten komen te staan en daaruit blijkt dat 20x20 wel degeijk nodig is.
15x15 zou echt te fijn zijn en er raar uitzien.

Alle eiken balken besteld en hopelijk volgende dinsdag levering. Dan onze 50mm beitels eens serieus gaan misbruiken :p:p

Wordt vervolgd ...
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
20x20 is gewoon een hele mooi maat, estetisch gezien.

een alternatief is nog veel dunner gaan en zoiets in staal optrekken, dat kun je heel mooi verfijnd bouwen dan. Dat is ook echt prachtig.

maar het is geen hout hahahahaha
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Klopt MaartenS, en dat kan ook heel mooi zijn, maar niet voor mij geschikt voor dit specifiek projectje.

Helaas, levering kan pas op 30 augustus :(:(:(:( daar gaat mijn planning, kranen, containers, alles terug veranderen, bah.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.