Voorstellen

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum
D

Dulcimer

Guest
Hallo houtsnijders,
ik ben al langer actief op dit forum met o.a. het "verslag van de bouw van een eiken tuinhuis", maar van groot ga ik naar klein, d.w.z. houtsnijden.
Ik heb begrepen dat het houtsnijden-onderdeel van het woodworkingforum nogal klein is, graag wil ik het ledenaantal versterken.
Ik heb eerder hout gesneden maar was er ( helaas) alweer een tijdje mee gestopt. In Beieren had ik een ontmoeting met houtsnijder ( sinds 1953) Ludwig Stoeckbauer in Hohenau en kreeg door hem het houtsnijvirus weer terug. Ik ben een bewonderaar van het werk van Ian Norbury en heb eerder het paard van hem gesneden dat vrij goed gelukt is. Nu was ik begonnen met een van zijn narren en schoot gisterenavond met een nieuwe Pfeil guts uit naar mijn linkerhand( niemand mag nog betwijfelen dat Pfeil gereedschap niet scherp is, meen ik) met als gevolg 9 hechtingen en een slagadertje die moeilijk ervan was te weerhouden met elke hartslag 20 cm bloed omhoog te spuiten ( beetje luguber, maar met opzet zo vermeldt als waarschuwing; ik heb nu dyneema handschoenen besteld om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt).
Graag wil ik jullie van tijd tot tijd op de hoogte houden van mijn activiteiten op houtsnijgebied en volg met plezier jullie activiteiten.
Voor de geïnteresseerden; het materiaal dat ik gebruik is zo'n 30-tal; vooral Pfeil, Kirschen, Stubai en Dastra. Ik heb ook nog een hoop gutsen( merkloos) van wijlen mijn vader, die maakte daar prachtige beeldjes van maar ik vraag mij af hoe hij dat deed met zo'n slechte kwaliteit materiaal. Qua materiaal wil ik binnenkort materiaal van Ashley Iles bestellen, veelgeroemd en daarom wil ik zien of die geroemde kwaliteit zoveel beter is dan voornoemde merken.

Groet, Frans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Dulcimer,

je bent hier, op 't forum, inderdaad geen onbekende.

Ik heb wel eens gutsen van alle merken, die je vernoemd, in handen gehad, van sommige merken heb ik zelf gutsen.
Ook met Ashley Iles gutsen heb ik kunnen werken. En meteen was de magie, interesse, voor dit merk verdwenen. Ik vond ze te lomp naar mijn zin. Die ga ik niet kopen.

We zullen hier graag jou bevindingen lezen.

Ik ben nieuwsgierig of je onderscheid kunt maken tussen gutsen van Pfeil, Kirschen, Stubai en Dastra, zowel de vorm (model) als de standtijd? Heb je een preferentie?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Aaaiiii....da's een akelige verwonding. Hopelijk herstel je snel weer en dan je weer lekker aan de slag.

Qua gutsen heb ik zelf stubai, kirschen en pfeil. Ik werk hier te weinig mee om echt een goed advies te kunnen geven.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Heel herkenbaar ongeval. Ik heb laatst met een steekbeitel in mijn hand getsjakt. Dat kwam eigenlijk door onoordeelkundig gebruik: mijn linkerkant hield mijn werkstuk vast, en dus overtrad ik de regel dat beide handen achter de snijrand moeten zitten. Ik ben van mening dat handschoenen niet nodig zijn, maar dat je manier van werken (of van klemmen) aangepast moet worden. Ben benieuwd wat je zoal gaat maken, dus post het hier zeker, eventueel met vooruitgang erbij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik hoop dat je snel hersteld. Heb zelf een kist met crown gutsen. Zien er mooi uit. Heb ze 1 keer gebruikt. Kirschen heb ik verkocht en staat net als pfeil aan de top. Dastra hiervan heb ik twee kleine steekbeitels. Deze voldoen uitstekend.
 
P

Pel

Guest
Van harte beterschap met je verwonding Frans, een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Het gebeurd mij ook ooit als ik snel een andere beitel of guts van de werkbank wil pakken dat ik dan met mijn hand een andere beitel raak. Dat herinnerd mij er dan weer aan dat ik de werkbank op moet ruimen, en de gutsen die ik op dat moment niet meer nodig heb terug moet hangen. ik heb hoofdzakelijk Pfeil gutsen en Kirschen maar ook enkele Bracht gutsen en een Dastra beiteltje die ik op een rommelmarkt heb gekocht voor weinig. De Pfeil gebruik ik het meeste en die bevallen mij zeer goed, ik geloof dat het tegenwoordig een hype is om maar vooral Engels gereedschapen te kopen, ik hou het toch liever op het ausgezeichnetes werkzeug aus Deutschland.:)

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Goed te horen dat we er weer een houtsnijder bij hebben. Wel jammer dat je gelijk weer bent uitgevallen, dus succes met het herstel.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar je werk, dus nu je even niet aan het snijden kan, is het een uitgelezen kans om wat foto's te maken en op het forum te zetten.

Groet en beterschap,
Meron
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is Kevlar (of staal...) niet meer geschikt als snijbescherming dan dyneema? Ze zijn wel vergeljkbaar qua treksterkte (en dus allebei geschikt voor bijvoorbeeld kogelwerende vesten), maar ik dacht dat de 'hardheid' van kevlar, en daarmee de weerstand tegen doorsnijden, duidelijk hoger was.
 
P

Pel

Guest
Als je met handschoenen aan gaat houtsnijden is het gevoel van het snijden weg, beschermende handschoenen zijn goed voor een slager uitbener.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
IMG_1070.jpg031e.jpgIMG_1069.jpg


Helaas is de tekst niet overgekomen; dus opnieuw;
allereerst dank voor jullie aardige mails. Ik reageer wat laat, maar ik kon het niet laten om ondanks de hechtingen door te gaan met mijn nieuwe werkstuk.
De wond die ik heb opgelopen kwam door overmoed; ook ik hield met mijn linkerhand het blok hout vast en stak met de guts van rechts naar links; ik kan jullie verzekeren dat ik weer respect voor de scherpte van mijn materiaal heb gekregen
T.a.v. gereedschap; ik heb te weinig gereedschap van Stubai en Dastra om die goed te kunnen beoordelen; slecht zijn ze zeker niet. Kirschen bevalt mij prima maar denk dat Pfeil net nog een beetje beter is.
Qua scherpen ga ik na jarenlang gebruik van Japanse waterstenen terug naar Arkansas stenen die ik samen met een wetset van Flexcut gebruik.
Antwoord voor Henk: Kevlar heeft 5 x de treksterkte van staal, dyneema 15 x.
De foto's; het paard is een eerder werk dat ik zag in een boek van Ian Norbury; gemaakt in linden en afgewerkt in schellak.
De beide andere foto's zijn van een nar van Ian Norbury die ik op internet vond, de andere foto laat het stadium zien waar ik nu ben bij het kopiëren van die nar.
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is fraai werk Dulcimer en fijn je hier weer terug te zien!! Misschien ook leuk voor een update over je veel besproken eikenhouten schuur, hoe het zich houdt, het onderhoud etc. Daar is ook wat eigenbelang bij, want zo'n mooie schuur staat ook nog op mijn verlanglijstje!
Ben je ook nog niet in de weer geweest met muziek instrumenten, gitaar?

jaap

ps en beterschap!
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je Jaap voor je reactie; ik ben inderdaad een tijd weggeweest. Maar je ziet dat oude passies altijd weer terugkomen.
De schuur houdt zich prima; geen ongedierte als boktor of houtworm, constructie blijft stabiel ondanks dat enkele balken zijn gaan torderen, het dak laat geen druppel water door. Ik had indertijd de balken behandeld met een olie voor hardhout maar het is mij teveel werk om elke 1-2 jaar de oude inmiddels harde olielaag eraf te schuren en een nieuwe laag olie aan te brengen. De balken aan de buitenkant worden dus langzaamaan grijs en zwart ( mijn omgeving vindt dat echter juist mooi en karakter geven, dus laat ik het zo gebeuren). Advies voor wanneer je zelf tot zo'n bouw overgaat; achteraf had ik het beter 50 cm. dieper en 1 meter langer moeten maken; het is nu, wanneer mijn gezin met aanhang er is, eigenlijk te krap om met zoveel mensen te kunnen zitten.
Groet,
Frans
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Die nar is echt abnormaal goed gelukt! Expressie , rimpels alles helemaal perfect!
Qua scherpen ga ik na jarenlang gebruik van Japanse waterstenen terug naar Arkansas stenen die ik samen met een wetset van Flexcut gebruik.

Geweldig, eindelijk een gelijkgestemde :)
En gelijk heb je, geen rotzooi met al die water spetters en rotzooi, snel slijtende stenen en continu vlakken. Jammer dat oliestenen niet zo goed overweg kunnen met A2 staal (lie nielsen schaafbeitels), maar daar hebben we diamant voor :) Maar voor O1 is er wat mij betreft niks beter, en O1 is ook nog eens scherper te slijpen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
nou, Hard Arkansas is een goede steen, zeker.
Maar coticule is ook een geweldige steen. Die vloert de Hard Arkansas in snelheid. Maar die slijt dan wel wat vlugger.
De Hard Arkansas vormsteentjes voor de binnenkanalen kunnen moeilijk of helemaal niet overtroffen worden. Vormvastheid is daar nog belangrijker.
ik gebruik ze met petroleum met ongeveer 15 tot 20% naaimachineolie (parafineolie) olie erbij. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om ooit dure "special honing oil" te kopen.


groeten ,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu




 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
nou, Hard Arkansas is een goede steen, zeker.
Maar coticule is ook een geweldige steen. Die vloert de Hard Arkansas in snelheid. Maar die slijt dan wel wat vlugger.
De Hard Arkansas vormsteentjes voor de binnenkanalen kunnen moeilijk of helemaal niet overtroffen worden. Vormvastheid is daar nog belangrijker.
ik gebruik ze met petroleum met ongeveer 15 tot 20% naaimachineolie (parafineolie) olie erbij. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om ooit dure "special honing oil" te kopen.

Beste Ornament, ik gebruik voor mijn Arkansas stenen pure paraffineolie, mijn vraag in deze, wat is het voordeel om hem te mengen met petroleum?

Groet Pel.




 
D

Dulcimer

Guest
Coko, lk vrees dat je denkt dat foto 2 ( die van de nar), door mij is gemaakt ( als dat toch eens waar was..); het is echter een van de foto's die ik van internet heb afgeplukt als voorbeeld om te kopiëren. Het origineel is van Ian Norbury die zijn eigen hoofd als nar heeft gesneden. Foto 3 laat zien waar ik gisteren was. Het paard heb ik wel zelf gesneden.
Dit snijwerk van Norbury is bijzonder moeilijk; ik probeer iets te kopiëren van een houtsnijder met plm. 50 jaar ervaring, de lat ligt voor mij dus erg hoog; ik steek echter zo in elkaar dat de lat hoog moet liggen, er moet een uitdaging in zijn anders vind ik er geen plezier in. Of ik er in slaag om de kundigheid van Norbury te bereiken is voor mij nog de vraag ( de eerste fouten heb ik al gemaakt; teveel hout weggehaald op sommige plaatsen dus wordt de nar al anders dan het origineel), maar daarin bestaat de uitdaging die ik nodig heb. We zullen zien waar het schip strand; zo gauw het interessant is om een foto te plaatsen zal ik dat doen.
Coticule; de Belgische brok; inderdaad een fijne slijpsteen alhoewel minder hard dan Arkansassteen met als gevolg dat de steen soms gevlakt moet worden ( alhoewel dat in vergelijking met Japanse watersteen veel minder frequent hoeft). Wat ik eerder schreef moet ik wat nuanceren; ik gebruik de Japanse waterstenen nog wel als er een flinke beschadiging is aan het snijvlak omdat de Japanse steen snel afneemt, nadeel is zoals jullie ook beschrijven dat snel gevlakt moet worden. Daarna ga ik over tot Arkansas en/of Belgische brok en uiteindelijk over het Flexcut plankje en/of leren riem met polijstmateriaal er op.
M.b.t. olie; ik denk ook dat die speciale olie onnodig is; ik gebruik gewoon naaimachine-olie en voeg verder niets toe ( alhoewel ik ergens heb gelezen dat anderen er parafine aan toevoegen, zoals Pel dat ook doet. Petroleum toevoegen is voor mij onbekend).
Zo gauw ik tijd heb ga ik jullie berichten eens goed bekijken; ik denk dat ik van jullie collega-houtsnijders wel het e.e.a. nog kan bijleren.

Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Ik denk dat men bij fijne naaimachineolie petroleum bijdoet omdat het dan nog iets vloeibaarder wordt en dan ook veel makkelijker en vlotter werkt... spijtig dat het zo stinkt...Sommigen gebruiken zelfs enkel petroleum, maar dat vind ik persoonlijk te vloeibaar.
 
D

Dulcimer

Guest
persoonlijk vind ik het prettig om te kunnen zien welk "spoor" het gereedschap over de steen maakt, en dat is te zien aan het water ( bij waterstenen) en de olie bij oliestenen. De vraag is nu interessant welke olie met eventuele bijmenging dat "spoor" laat zien en dun genoeg is om het metaalslijpsel af te voeren. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Gr. Frans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.