Wie wat wat dit voor gereedschap is? komt uit een oude tmmerwerkplaats.

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Ik weet niet of dit wel helemaal de juiste rubriek is?

Mijn vraag is wie weet waar dit voor gebruikt is vroeger.

Het is een zwaar stuk gegoten ijzer, met een vlak deel en een langer deel wat dieper ligt en langer is.

Hoor graag wat jullie denken?
 

Bijlagen

  • IMG_4064.jpg
    IMG_4064.jpg
    99 KB · Weergaven: 487

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dit is voor mij onbekend. Als het van ijzer is, denk ik niet meteen aan een futselplank. Lijkt mij te risicovol bij een scherpe schaafbeitel. Ben wel benieuwd naar de achterkant.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
frutselplank.jpg
Dit is voor mij onbekend. Als het van ijzer is, denk ik niet meteen aan een futselplank. Lijkt mij te risicovol bij een scherpe schaafbeitel. Ben wel benieuwd naar de achterkant.

? Dat snap ik niet helemaal? de originele stanley frustselschaaf is toch ook uitgevoerd in staal?

Overigens lijkt een frutselplank me ook niet logisch. het lijkt mij eerder een onderdeel van een grotere machine.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Deze ken ik niet Rik. Ik ken alleen houten futselplanken. Dit exemplaar is een speciaal gemaakte schaaf. Mooi apparaat.

Mij is altijd geleerd om metalen voorwerpen en scherpe beitels uit elkaar te houden. Doorgaans gebruik je daar je gewone blokschaven voor. Dan ligt het anders. Vandaar mijn opmerking.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag Wim, m'n opmerking was niet naar bedoeld. Hoop dat je het niet zo hebt opgevat.
Denk dat ik zelf ook voor een houten frutselplank zou gaan.
Overigens wel jammer dat deze niet meer gemaakt met rails gemaakt worden... Een groot voordeel is dat de stop in elke hoek instelbaar is
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Nee hoor Rik. Opmerkingen zie ik altijd om van elkaar te leren. Gebruik jij hem ook?
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Overigens wel jammer dat deze niet meer gemaakt met rails gemaakt worden... Een groot voordeel is dat de stop in elke hoek instelbaar is

Zoek maar op stanley 52, by the way Lie Nielsen overweegt het om het weer op de markt te brengen .
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Ik heb goed gezocht, er zijn geen namen of iets dergelijks te vinden.
Ook zitten er nergens gaten waar je iets aan vast kunt maken.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Hoewel het uit een timmermanswerkplaats komt, zou het ook iets van bijvoorbeeld een installateur kunnen zijn (nooit teruggegeven bijvoorbeeld). Het hoort niet thuis in het schilders-, stucadoors, leidekkers-, rietdekkers-, metselvak.
 

WR1944

Oud hout
Het lijkt me te zwaar om in een gereedschapskist mee op karwei genomen te worden. Het moet iets stationairs geweest zijn, al dan niet als onderdeel van een machine. Het ontbreken van gaten, met of zonder schroefdraad, suggereert dat het door z'n eigen gewicht op z'n plaats werd gehouden tenzij er randjes of schuine delen gebruikt kunnen worden voor inklemmen. Het enige dat overblijft is het vinden van gebruiksporen of beschadigingen van de verf om iets meer te kunnen zeggen over het gebruik of het doel van de mop ijzer.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Thuis heb ik een metalen schaaf liggen, die ooit bij de Leeuwarder Courant afgeleverd is, met de vraag wat het precies was en waarvoor. Wij hebben een tijd gedacht dat die schaaf misschien gebruikt werd om offset platen bij te werken oid. We zitten nu in Noord Italie, maar over een week wel weer thuis en dan plaats ik wel een paar foto's. Zou zo maar op zo'n stalen futselplank passen...

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.