Waar op te letten bij een 2e hands tafelzaag?!

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Beste forumleden,

Mijn huidige zaagtafel is niet helemaal meer je-van-het... Het is dan ook een zelfbouw tafel, compleet van hout, met een zware bouwzaag motor er in.
De motor is te zwaar voor de houten constructie en een houten blad is het ook niet helemaal...

Na veel zoeken op dit forum heb ik behoorlijk wat info kunnen vergaren over 2e hands zaagtafels (vooral over de keus tussen compacte moderne tafels en ouderwetse tafels) en nu heb ik de mogelijkheid om een mooie ouderwetse zaagtafel aan te schaffen, welke ik binnenkort ook ga bekijken. Zo eentje op 380V en met een groot gietijzeren blad :D

Maar waar moet je nou op letten als je gaat kijken naar zo'n zaagtafel?!
De verkoper weet het merk en type niet, hij heeft hem via een faillissementsverkoop verkregen en er zelf geen ruimte voor.
Een paar dingen lijken mij redelijk logisch:
- Zorg dat je hem werkend kan bekijken;
- controleer of er geen wiebel in het blad zit (verbogen as mogelijk);
- werkt de motorrem (zitten deze er überhaupt wel op bij de ouderwetse tafels?);
- controleer of het chassis niet is doorgeroest.

Sommige minpunten/problemen aan een tafelzaag zijn te repareren tegen acceptabele kosten maar anderen kunnen er weer voor zorgen dat het een regelrechte miskoop wordt.

Dus, samenvattend:
Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij de aanschaf van een ouderwetse 2e hands gietijzeren zaagtafel?


Groeten,
Luuk
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de tafel trilt als de machine loopt is of de as krom of de lagers versleten.
Een gietijzeren blad kan eigenlijk niet scheluw zijn, maar toch controleren en op scheurvorming.
De as van de geleider moet recht zijn.
Hoogteverstelling nog gangbaar.
Beveiliging, kap en spouwmes aanwezig?
Motorrem zal er wel niet opzitten
Aansluitmogelijkheid voor stofafzuiging aanwezig
Asdiameter, tegenwoordig is 30 mm standaard, vroeger kwam oa 32 mm ook voor.
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@O Peaty: goeie tip, nog niet eens over nagedacht. Weet alleen niet of me dat op korte termijn nog gaat lukken aangezien ik heb afgesproken morgen langs te komen. Was niet van plan hem gelijk aan te schaffen, dus wellicht voor een volgende blik wel handig.

@Ronald L.: Thanks! Weet ik waar ik in eerste instantie ook op ga letten. Spouwmes en kap zijn volgens mij aanwezig, ik heb 1 foto maar geen hele duidelijke:
Screenshot_20160804-235753.jpg

Ben ook al aan het zoeken geweest op dit forum en de rest van internet of ik de fabrikant kan achterhalen :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Zojuist even wezen kijken en wat een prachtig bakbeest was dat zeg! :D
Bleek een Danckaert te zijn (type zo snel niet kunnen vinden). Helaas alleen niks voor mij, het blad kon niet gekanteld worden en de machine was veel te zwaar voor mijn hobbymatige houtbewerking :)


Maar de reis was het wel waard om het apparaat überhaupt te zien. Toch wel heel mooi om te zien hoe soepel je het loodzware gietijzeren blad op en neer beweegt (zo stel je de zaaghoogte in ipv het zaagblad te laten zakken of stijgen), terwijl hij al weet ik hoeveel jaren oud is en compleet onder het stof zit.

De zoektocht gaat dus weer verder. Mocht iemand nog een goeie tip hebben dan hoor ik dat graag ;)
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dat is zeker een mooie zaag, maar ik neig toch wel meer naar een met een gietijzeren blad. Die gaat nog tig jaar mee waarbij ik me afvraag of zo'n moderne compacte dat ook wel doet...

Waar moet je qua investering voor een dergelijke gebruikte zaag zo'n beetje rekening mee houden? Heb op dit forum gelezen dat je voor minder dan 500 toch wel een startrite, wadkin of harwi moet kunnen vinden. Mij is het tot op heden nog niet gelukt :)
 
Laatst bewerkt:

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Startrite's komen zo nu en dan wel eens langs op MP. Erzit wel veel diversiteit in de type's en uitrusting, zoals de aanwezigheid van een afzuiger etc. Dit bepaald meestal de hoogte van de prijs.
Wadkins komen mischien maar 1 of hooguit twee keer per jaar voorbij. Net voor mijn vakantie nog ééntje voorbij zien komen voor een zeer aantrekkelijke prijs en nog eens dicht in de buurt. Helaas al binnen een halve dag besproken door een ander persoon.
Waar je mischien ook naar kan kijken is een Rapid Pk 100.
Is dacht ik ook wel een degelijke machine.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt voor de tips! Ik voeg de rapid toe aan de zoeklijst :)
Ben ik middels al een tijdje MP aan het afspeuren maar de genoemde merken zijn inderdaad snel weg.

Vorige week kwam ik wel een Rapid tegen maar die was ook al snel weg (zal wel aan de naam liggen :p)
Moet zeggen dat ik discussies over de zaag van HBM (HBM 600) ook wel volg hier. Over hun aftersales wordt nog wel eens geklaagd maar zie toch ook wel tevreden gebruikers. Indien je bereid bent de accuraatheid van het apparaat zelf te verbeteren.
Lastige keuzes wel want qua prijs is die best aantrekkelijk.
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Die site heb ik hier eerder voorbij zien komen. Daar is het aanbod inderdaad groter zie ik. En Duitsland ligt inderdaad um die ecke ;)
Bedankt voor de tip!

Gr. Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Iedereen bedankt nog voor de tips maar ben uiteindelijk toch een andere kant op gegaan qua type zaagtafel :) Dit om een ander draadje op dit forum waar een keuze tussen de Bosch gtsx 10 en dewalt dw7491/dw745 werd besproken. Daar werd een (naar onlangs bleek) voor mij belangrijk argument aangedragen, namelijk mobiliteit. De laatste tijd wordt steeds vaker om mijn hulp gevraagd door vrienden en familie en die hulp is vaak vele malen makkelijker te verlenen op locatie. Mijn keuze is gevallen op de dewalt dw745. De extra zaag breedte van de dw7491 is mij de 230 euro niet waard.

Inmiddels al een en ander ermee kunnen zagen, van populieren en berken plaatmateriaal tot eiken en azobe. Geweldig apparaat, zeer mobiel en de rack&pinion werkt uitermate nauwkeurig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.