wie heeft er ervaring met de hbm600 zaagtafel

yorimeubels

Nieuw lid
4 jul 2016
11
0
Wie heeft er ervaring met de hbm600 zaagtafel, of weet en goed alternatief. Ik twijfel erg. Vind het een mooie machine maar hoor ook wel negatieve reacties. Ik wil iets meer dan een standaard tafeltje omdat de motor door brand met steigerdelen. Ik wil er ook niet te veel aan uit geven dus die HBM zit op 799 euro en dat vind ik wel een mooie prijs.

Graag jullie hulp
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb een jaar of 10 geleden de hbm 600a gekocht was met een roltafel.Indertijd voor 1000 euro.De rollentafel zou ik zelf niet meer kopen omdat deze veel te groot en onhandig is.Deze is er dus afgehaald.Daarvoor in de plaats een lineair geleiding aan de tafel gemaakt met een afkort slede (gebruik ik nauwelijks).Het spouwmes aangepast voor verborgen zaagsnedes.Maar hij doet wat hij moet doen en precies genoeg voor mij na afstellen.Zaagblad van ecotools erop en hij zaagt gewoon goed.Er zullen betere zijn maar voor het geld is hij behoorlijk degelijk opgebouwd met gietijzeren bladen.Motor loopt ook goed.Dus zou hem zeker aanraden.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wat voor tafeltje heb je nu dan dat de motor door brand?
Gebruik mijn DeWalt'tje bijna elke dag voor steigerhout en hij geeft geen krimp.
 

yorimeubels

Nieuw lid
4 jul 2016
11
0
Ik heb nu een Bosch PTS 10.
Vind hem veel te licht. Ook de poten zijn niet stevig genoegals je een lange plank erdoor wilt halen

Wat voor tafeltje heb je nu dan dat de motor door brand?
Gebruik mijn DeWalt'tje bijna elke dag voor steigerhout en hij geeft geen krimp.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
1400W, ok. De Dewalt van mij is 2000W. Dat scheeld natuurlijk nogal.

Voordat ik me zaagtafel ging kopen heb ik ook heel lang zitten twijvelen over de 600 en een "kleine" zaagtafel. Opzich is €800 (destijds €1050) voor een nieuwe machine met gietijzerblad niet duur. Wat bij mij een beetje de doorslag gaf was dat HBM nou niet bepaald de beste reputatie heeft.
Tevens heeft de HBM600 "maar" 2200W, dus 200 meer dan de DeWalt DWE7491. Dat ga je niet echt merken, mijn inziens.
DeWalt staat redelijk bekend als een degelijk merk. Vooral in de jobsite machines. En dat brengt me op een volgend punt. Ik wil hem nog wel eens gebruiken op locatie, al hoeft dat natuurlijk niet voor toepassing te zijn voor jou. Maar altijd lekker dat hij wel achter in de auto kan mocht je willen. Dat ze nu de prijs aanzienlijk verlaagt hebben, zou de keuze nog moeilijker hebben gemaakt.
Blij dat ik niet in jou schoenen sta met zo'n keuze ;)

Nog even op een persoonlijke noot en sommige zullen dit onzin vinden, maar.
Ik ben gaan kijken naar die HBM600 in de winkel en ik werd niet echt blij met wat ik zag.
Er zat oppervlakkig roest op het gietijzerblad waardoor de liniaal ook niet 100% lekker liep.
Ja, er zitten waarschijnlijk veel mensen aan de machine in de winkel waardoor je dat nou eenmaal heb. Maar als ze hem elke paar dagen zouden bijhouden dan kan je dat makkelijk tegengaan. Niet zozeer een klacht over de machine, maar laat wel een beetje zien hoe het personeel achter hun producten staan.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb ook de bosch pts10, voor mij voor hobby gebruik prima machine. Steigerhout vliegt er gemakkelijk doorheen, heb niet het idee dat het motortje het niet aankan. Uiteraard kan het altijd beter maar voor mij volstaat het ding.
Misschien eerst een ander zaagblad proberen? En misschien eens met wat lucht rondom het motortje blazen, stofvrij?
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Ik heb ook de HBM600a, prima zaagtafel. Zeker als je uitgaat van de prijs/kwalitiet verhouding. Ik heb de mijne tweedehands gekocht en kostte wat moeite om de langs geleiding goed te krijgen. Werkt nu maar blijft een aandachtspunt. Heb ook de roltafel er bij. Denk niet dat ik die er nieuw bij zou nemen.
Als je in de buurt woont/bent (Langedijk) kun je mijn zaag natuurlijk komen bekijken/proberen.

Er is trouwens ook al een andere thread over deze zaag: http://www.woodworking.nl/showthread.php?2604-Nieuwe-zaagtafel-HBM-600-Soort-van-review

grtn gerry
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.