Ts 75 de juiste keuze?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Aangezien ik geen paneelzaag heb (en er ook geen plaats voor heb) dacht ik aan een Festool ts 75 om reeds verlaagde stammen (voornamelijk) eik tot planken te verzagen. Het gaat om diktes van rond de 5cm.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Moet lukken toch?
met. Cms module ook min of meer stationair te maken.( mocht je daar ruimte voor krijgen)
de niet festoollies zullen nu zeggen dat er genoeg andere machines zijn die 5 cm met gemak aankunnen... En dat klopt ook...
geloof dat bosch / makita ook een machine hebben die dat kan. Mafell ook... En dewalt ook... Geloof wel dat tie er voldoende kracht voor heeft.. Maar heeft als zaagdiepte 55 mm staan... Dan heb ik zelf liever wat meer over...
 

tuoh

Oud hout
Zou toch eens kijken naar een ander merk dan Festool hier, die 75 heeft weinig (bruikbare) power in vergelijking met de concurrentie. Vind het maar een zwaar lomp ding, er zijn beter machines in de handel. In Massief Eiken gaat het ding amper vooruit.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
1600 watt is wat magertjes, ik zou naar een hk85 kijken. Stuk meer power, hebben wij voor vergelijkbaar werk aangeschaft en scheelt behoorlijk. 5cm eik is dan echt geen probleem.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor de tips heren. De hk85 lijkt me dan inderdaad de juiste keuze, geleiderail en mobiele stofzuiger heb ik reeds van Festool.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Even een schopje naar boven...
@ tomtesteron.
Heb je de HK85 nu uiteindelijk gekocht?
Ik heb zelf ook veel eiken planken liggen van 50 tot 80 dik. Die wil ik ook gaan schulpen.
Nu heb ik wel een Ts55, maar die is veel te licht.
Een Ts75 lijkt me ook geen goede keuze.
Zit nu te twijfelen tussen die HK85, ook van festool.
Of, anders een zaag van Makita.
Nu weet ik alleen niet of die zagen van makita ook op de geleiderails van de Festool passen....

Hoe bevalt jou de HK85, genoeg power?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi Toxiq, ik ben bekend met het 'probleem' dat je zaaghoogte mist icm met geleiderails.
Het gaat mij erom dat ik platen met dikte tot 80mm moet kunnen schulpen, daar leek mij de HK85 wel geschikt voor.
Andere machines die het zouden kunnen doen zijn bv de makita. bv de 5103R of de grootste van makita, de 5143. Waarbij die laatste volgens mij dan wel weer echt een beest is....

Zal zo'n makite, bv de 5103, op mijn geleiderails van de festool passen? Dat maakt het recht schulpen wel een stuk makkelijker...
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Even een schopje naar boven...
@ tomtesteron.
Heb je de HK85 nu uiteindelijk gekocht?
Ik heb zelf ook veel eiken planken liggen van 50 tot 80 dik. Die wil ik ook gaan schulpen.
Nu heb ik wel een Ts55, maar die is veel te licht.
Een Ts75 lijkt me ook geen goede keuze.
Zit nu te twijfelen tussen die HK85, ook van festool.
Of, anders een zaag van Makita.
Nu weet ik alleen niet of die zagen van makita ook op de geleiderails van de Festool passen....

Hoe bevalt jou de HK85, genoeg power?

door omstandigheden is mijn houtbewerking een tijdje op de achtergrond geraakt maar binnenkort hoop ik er terug meer tijd in te kunnen steken.
De hk85 heb ik dus nog steeds niet aangeschaft.

nu twijfel ik eigenlijk ook wel tussen de hk85 en die grote makita (om later ook houtconstructies mee te maken dan)

een youtool fs rail van 300cm is reeds besteld maar daar passen beide machines op.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ben zelf ook nog beetje aan t dubben, makita kost 350 plus 75 voor adapter een 425 euro.
De hk85 in doos een 490 euro (dit zijn duitse prijzen)
Dus de prijzen liggen wel bij elkaar.. Vermogen hebben ze beide genoeg.
Voordeel van makita is grotere zaagdiepte, voordeel van festool is de afkortliniaal die je er bij kunt kopen...
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ben zelf ook nog beetje aan t dubben, makita kost 350 plus 75 voor adapter een 425 euro.
De hk85 in doos een 490 euro (dit zijn duitse prijzen)
Dus de prijzen liggen wel bij elkaar.. Vermogen hebben ze beide genoeg.
Voordeel van makita is grotere zaagdiepte, voordeel van festool is de afkortliniaal die je er bij kunt kopen...

moet er nog een adapter op die Makita met de fs rail? Op de site van youtool staat ook geschikt voor Makita dus ik dacht dat die er zo op zouden passen
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb laatst contact gehad met Makita.
De Makita past wel op geleiderails (dus op hun eigen rails, maar ook op de rails van Festool (en dus ook Youtool )
Alleen de 5103 heeft een adapter nodig, anders past die niet op een rail, ook niet op hun eigen rail..
Dus qua prijs ontlopen ze mekaar niet zoveel. de Makita kan dus alleen een 15mm dieper zagen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb laatst contact gehad met Makita.
De Makita past wel op geleiderails (dus op hun eigen rails, maar ook op de rails van Festool (en dus ook Youtool )
Alleen de 5103 heeft een adapter nodig, anders past die niet op een rail, ook niet op hun eigen rail
Dus qua prijs ontlopen ze mekaar niet zoveel. de Makita kan dus alleen een 15mm dieper zagen.

Weet je of de Makita 5143 wel zonder adapter op zo een rail kan?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zo geen idee, zou je bij makita na moeten vragen

Maar, die 5143 is wel een hele grote zaag...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.