Abranet

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Mijn voorraad schuurlinnen moet worden aangevuld en nu ben ik aan het twijfelen of dit terug klassiek schuurlinnen of Abranet wordt.
Twee weken geleden heb ik enkele velletjes Abranet gekregen om te testen en het schuurde wel behoorlijk snel.
Alleen ben ik er nog niet uit of het echt beter is dan schuurlinnen (papier als drager gebruik ik niet) van Sia of een ander A-merk.
Zowel naar resultaat, snelheid en standtijd.
En is het de meerprijs waard?
Wie gebruikt dit courant en tot welke korrel.
En heeft er ook iemand ervaring met de schuurschijfjes van 35 en 75 mm voor het schuren van schalen?
 
P

Pel

Guest
@Mathieu, ik gebruik hoofdzakelijk schuurlinnen, ik bestel het bij baptist en het bevalt mij zeer goed, welk merk het is weet ik helaas niet.

Groet Pel.
 
Ik gebruik al vrij lang abranet in de afmeting 70 x 125 mm.
Ik ben daar heel tevreden over en daarbij heeft het een vrij lange standtijd.
De korrel die ik gebruik is 100, 150, 220, 320, 400 en 600.
Voor mijn gevoel is de meerprijs gelet op de standtijd zijn meerprijs waard.
Ervaring met schuurschijfjes heb ik niet.

M.vr.gr. Jan
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Men verkoopt 'proefsetjes' van 10 stuks.
Gewoon eens proberen, ik ben tevreden over de standtijd en het schuurresultaat.
(schuurschijfjes van 125mm)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik gebruik Abranet tot nu toe alleen om gedraaide pennen te schuren.
Korrels 180-240-320-400-500. Daarna BLO/CA en polijsten met MicroMesh tot 12000.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi verbeter me als ik het verkeerd heb, ben zelf me aan het informeren over schuurmachines vandaar dat ik reageer. Is de meerwaarde van Abranet niet vooral merkbaar in de betere stofafzuiging icm een machine? en secundair daaraan minder snel vollopen?

Als de stofafzuiging ontbreekt (schalen draaien) lijkt me dat normaal schuurpapier/linnen van een goed merk niet direct in nadeel is. Neemt niet weg dat de ene korrel 120 de andere niet is. Zelf ben ik fan van Hamach #80 en Norton met schuim. (alleen draai ik niet)
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Bedankt voor de info. Het gaat Abranet worden.
@Robert
De meerwaarde in verbeterde stofafzuiging is één punt, maar eerlijk gezegd zuigen mijn Festool schuurmachines met Festool schuurpapier ook prima af. Het beetje stof dat vrij komt is te verwaarlozen en komt vooral als je over de rand schuurt.
Bij het houtdraaien heb je geen afzuiging en moet al het stof afgevoerd worden onder het schuurpapier/linnen door. Dit veroorzaakt vollopen van het schuurpapier waardoor je regelmatig het papier moet lossen en uitkloppen (doet zich voornamelijk voor bij grotere werkstukken met een groter contactoppervlakt). Of dit veel invloed heeft op de standtijd weet ik niet, maar naar mijn beperkte ervaring met Abranet wel op de warmteontwikkeling. Mijn eerste indruk is dat Abranet veel minder warm wordt dan klassiek schuurpapier. Bij het schuren van verf is dit wel belangrijk. Als de verf tijdens het schuren zacht wordt door warmte is het gedaan met schuren. Het schuurpapier loopt onmiddellijk vol en wordt onbruikbaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Ik heb abranet getest. Zie de test hier op het forum. Schuurlinnen is niet meegenomen in de test. Niet getest omdat het niet makkelijk meetbaar is : het overslaan van schuurstappen. Volgens de gegevens zou jeveel grotere stappen kkunnen nemen dan bij gewoon schuurpapier. Zelf gebruik ik abranet om verse verf op te schuren en muren te schuren. Voor wat natter hout op de draaibank lijkt het me ook prima.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik gebruik het alleen op de schuurmachine, 115x230mm vellen. De levensduur van de vellen is fantastisch, je kunt heel erg lang doorgaan met hetzelfde velletje. Ik gebruik de grove korrels zelden, P60 en P80 vind ik relatief snel vollopen. In plaats van Arbranet gebruik ik daarvoor het schuurpapier van de Action. Erboven ga ik op Abranet over. Het schuurt inderdaad snel, en je kunt ofwel stappen overslaan ofwel maar heel kort schuren voor je overstapt naar de volgende korrel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik heb abranet getest. Zie de test hier op het forum. Schuurlinnen is niet meegenomen in de test. Niet getest omdat het niet makkelijk meetbaar is : het overslaan van schuurstappen. Volgens de gegevens zou jeveel grotere stappen kkunnen nemen dan bij gewoon schuurpapier. Zelf gebruik ik abranet om verse verf op te schuren en muren te schuren. Voor wat natter hout op de draaibank lijkt het me ook prima.[/QUOTE)
Je test had ik eerst gelezen, maar daar had ik niet echt het antwoord gevonden op mijn vraag (wat niets afdoet aan de informatie die uit je test is gekomen). Het gaat specifiek over houtdraaien, en dan hebben we het voornamelijk over blank hout. Dat het goed verse verf schuurt is belangrijk om te onthouden. Zouden de resultaten voor watergedragen verf gelijkaardig zijn? Ik heb een tijd geleden mijn deuren proberen te schuren die enkele jaren geleden afgelakt geweest zijn met watergedragen verf. Geen enkel schuurpapier van Festool kan deze verf aan. Het papier loopt onmiddellijk vol doordat de verf aankoekt op het schuurpapier. Ik heb de indruk dat de verflaag losgerukt wordt van de ondergrond en niet echt wordt afgeschuurd. De toepassing van een schuurnet voor pleisterwerk is me bekend. Het wordt als dusdanig verkocht door onder andere Gyproc voor het glad schuren van voegen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik heb ondertussen een bestelling Abranet binnen gekregen. Velletjes met korrel 120, 180, 240 ,320, 400 en 600 en schuurschijven dia 30 en 75 met korrel 120 en 180.
En ik ben er heel blij mee :)!
Het schuurt effectief beter dan mijn Sia schuurlinnen en het gaat veel langer mee. Ik heb een schaal in Amerikaanse eik gedraaid en na schuren tot korrel 600 blinkt deze als een spiegel. Zonder strepen. Nooit gedacht dat eik zo kon blinken.
De schuurschijfjes doen het ook prima. Veel langere standtijd en veel agressiever dan de schuurvelletjes.
Schuren van verf gaat als nooit tevoren. Zowel het opschuren en kaalschuren van oude lagen als opruwen van een nieuwe laag. Onder het schuurvel verdwijnt de verf snel zonder dat het schuurgaas vol loopt. En dit gaat weder veel langer door dan schuurpapier.
Het schuurpapier voor lak wat ik vroeger in de DHZ haalde is gewoon waardeloos en de naam schuurpapier niet waard in vergelijking met Abranet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Mathieu ik heb lang nagedacht om ook blank hout op te nemen in de test. Helaas kon ik geen objectief meetbare test bedenken. bedenken. Je zouu dan de ruwheid van het oppervlak moeten meten. Daar is speciale apparatuur voor nodig. Ik weet dat het Festool papier speciaal gemaakt is voor lakken met weinig oplosmiddelen. Ik kannmijj niet voorstellen dat je er geen watergedragen verf mee kan schuren. Volgens mij laat festool zijn papier bij a merken maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Wim,
Ik begrijp dat een test voor blank hout minder evident is. Je zou bijvoorbeeld wel kunnen meten hoeveel hout er binnen een bepaalde tijd wordt weg geschuurd. Die meting kan je vastleggen door de resterende houtdikte te meten of de hoeveelheid stof te wegen. Maar gelijktijdig zou je de standtijd ook moeten meenemen. Dus verschillende metingen met gelijke tijdinterval. De bereikte oppervlakteruwheid is een ander verhaal. Geen idee hoe je dat kan meten op een eenvoudige manier.
Wat betreft de watergedragen verf en Festool schuurpapier. Ik heb Granat en Brilliant geprobeerd. Werkte van geen kanten en ben van ellende maar gestopt en de deuren gelaten voor wat ze zijn tot ze vervangen worden. Nu is het wel zo dat ik bij de vorige verfbeurt eerst natuurverf op basis van lijnolie heb gebruikt. Mogelijk zat die bij de betreffende deuren nog onder de watergedragen lak, dat weet ik niet meer precies. Die lijnolieverf was nog een groter drama dan de watergedragen lak en is misschien de oorzaak van de schuurproblemen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Gewicht erop, en hoek meten waaronder het gewicht begint te schuiven. Hoe groter de hoek, hoe ruwer het oppervlak is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Mathieu ik had al een vermoeden dat er iets met de ondergrond was. Lijnolieverf afbranden en krabben. Of met een laag toerental proberen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Ik heb in het andere topic al een mogelijkheid genoemd om ruwheid te meten. Ga het hier niet herhalen, want is wel erg offtopic ;)
beitel dat klopt. Uiteindelijk moeten voor ons zelf een afweging maken tussen prijs en de snelheid. Met alle door mij getest papier/vlies krijg je een prima eindresultaat. Ja bij de ene keuze heb je meer papier nodig bij de andere meer tijd of geld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.