Hoe een 45 graden hoek exact instellen op zaagtafel.

Mac

Actieve deelnemer
Hallo,

Ik moet regelmatig een 45 graden hoek maken op mijn zaagtafel. Nu zit er wel zo'n graden indicator op, maar je hebt nooit exact 45 graden te pakken. Ik vraag me af of er niet een truukje is waar je de hoek makkelijk mee kan bepalen cq instellen.
De oplossing die ik nu gebruik is een Starrett combinatie set 45 / 90 graden die ik tussen het zaagblad en de afkortaanslag plaats, maar ook daar kom ik niet nauwkeurig genoeg mee uit, waarschijnlijk omdat de lengtes van de Starrett te kort zijn.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Je laatste zin begrijp ik niet helemaal. Als het blad van de Starrett mooi tegen het zaagblad ligt op 45gr, dan is er toch niets aan de hand ? Je zou eventueel een digitale hoekmeter kunnen aanschaffen, deze klik je middels een magneet aan je zaagblad. Ik heb er één van CMT ( klik ) en dat werkt erg goed.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Welke machine heb je Mac? En wat voor afkortaanslag zit daar op? Zit daar ook een microverstelling op zodat na een keer fijn afstellen je altijd weer tegen dezelfde aanslag kunt instellen? In dat geval zou je een keer je afstelling kunnen bepalen door de twee 45 graden hoek tegen elkaar te plaatsen en controleren of de dan verschenen hoek haaks is. Dat kan met een Starret natuurlijk goed gecheckt worden. Eventuele fouten verdubbel je dan en kun je eenmalig bijstellen. Anders kun je kiezen voor een grote plexiglas tekendriehoek, daar mag je hopelijk van uitgaan dat die zuiver is.

Fons
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als ik m'n zaagblad (Festool TS55 in CMS) precies op 45 graden wil hebben gebruik ik ook een digitale hoekmeter. Ik zet de Wixey eerst op de tafel om het op 0 te stellen. Dan gaat het tegen het zaagblad en stel ik de hoek in op 45 graden. Let er wel op dat de hoekmeter precies haaks op de draaiïngsas van het verstelmechanisme moet liggen anders heb je een afwijking. Het luistert vrij nauwkeurig. Het minste geringste doet je zaagblad al een beetje roteren.
Als je met een driehoek o.i.d. gaat instellen moet je opletten dat de driehoek goed aanligt tegen het zaagblad. Als de driehoek tegen een tand aankomt heb je al een afwijking omdat de tanden iets dikker zijn dan het zaagblad. En ook met de driehoek geldt weer dat je haaks op de draaiïngsas moet meten.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo Mac, wat ook nog zou kunnen dat tijdens het afkorten er door de kracht van het zagen wat torsie (afwijking) ontstaat en je net niet helemaal zuiver in je hoek zit?
Dat kan met je zaag te maken hebben of met de dikte van het hout of dat je nogal stevig tegen het hout duwt waardoor er veel kracht op komt te staan.
Ik weet niet wat voor zaagtafel je hebt maar alleen in de duurdere klasse kan je netjes afkorten terwijl bij de hobby zaagtafels zoals Bosch ,Metabo, Festool enz je nooit helemaal zuiver kan afkorten.
Daar zijn ze niet voor gemaakt.
Om dat wel zuiver te doen heb je of een echte goede afkortzaag nodig of je kan een tweedehands Morso verstekstans kopen waarmee je het afgezaagde nog nabewerkt of natuurlijk een professionele zaagtafel.
Als je wel een professionele zaagtafel hebt dan is of je blad niet scherp of je duwt te hard waardoor de kracht op de geleider en het hout te groot wordt.
 

Mac

Actieve deelnemer
@ Fantic: Spot on! Nu ik mijn eerste post terug lees zie ik dat ik toch niet volledig ben geweest :-(. Het gaat inderdaad NIET om de hoek van het zaagblad maar de hoek tussen en blad en de duwaanslag.

Daar kan je de digitale hoekmeter die Willems Ontwerp en WR1944 voorstellen helaas niet voor gebruiken.

@ Athanor : een Felder KF 700. Heb geen oplegtafel dus een gradenindexrooster kan ik niet plaatsen. ( Als ik al zoveel geld zou willen uitgeven )

@ Petrolhead : Heb ik ook aan gedacht.... maar die eerste hoek van 45 graden he??? da's de crux.

Ik zie dat Wixey een digitale hoekmeter heeft ( klik ) . Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

In ieder geval dank allemaal voor het meedenken zover.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Mac,

IK heb die hoekmeter die je aangeeft in je laatste vraag. Het is een goede aanschaf. Doet goed wat die moet doen en precies. Ik raad je wel aan een extra batterij te hebben liggen. ik laat hem nog wel eens per ongeluk aanstaan of als je hem aantikt gaat die al aan. Verder heb ik ook deze hoekmeter; van https://www.baptist.nl/houtbewerker...digitale-hoekmeter-300-mm-met-schaalverdeling Ook een goede aanschaf en is makkelijker en steviger vast te zetten in een hoek.

1 bijkomend probleempje; Je gaat hem overal naast houden als je hem in je hand heb en dan kom je er achter dat niet alles precies 90 graden is en ook niet alles tot 90 graden gesteld kan worden;-)

mvg wilco
 

steffen

Nieuw lid
5 jul 2013
12
0
Het gaat eigenlijk om de hoek tussen geleiderail en duwaanslag. Als je zaagblad niet 100% parallel staat aan je geleiderail ga je ook nat als je van het blad uitgaat.

Stel die hoekmeter in op 45 graden en haal dan je duwaanslag heen en weer. Zowel het begin als eind van de hoekmeter zou exact op de zaagtanden van je blad uit moeten komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.