Rond hout voor fietsenhanger

Snader

Nieuw lid
24 apr 2016
4
0
Beste forumleden, ik ben Sander en lees al een tijdje mee op dit forum maar zat nu met een vraag die ik niet helemaal kon vinden. Ik wilde mijn fiets mooi ophangen in de woonkamer en kwam daar deze steunen voor tegen: Link

Gewoon een stukje mooi hout van rond 30 en 320 mm lang (mag afwijken) met daarin een gat om een muurbout in vast te zetten. Mijn vraag is; hoe kom ik aan een mooi stukje rond hout? Het metalen gedeelte en het gat boren gaat me wel lukken.

Ik heb al een aantal machines in de schuur staan maar om hiervoor nu gelijk een draaibank aan te schaffen vond ik te ver gaan. Dus is er een houthandel die in de buurt van Breda zit of meer richting Eindhoven (werk)? Of is er een forumlid die dit kan maken? Waarvoor ik natuurlijk een goede vergoeding wil geven.
 

Snader

Nieuw lid
24 apr 2016
4
0
@Ronald: Trapleuning had ik nog niet aan gedacht, dat zou goed kunnen ja.
Het kistje waar jij mee aan komt zou ik prima met mijn gereeschap kunnen maken alleen wel het zo minimalistisch mogelijk houden. Dus vandaar de keuze voor twee ronde balkjes.

@Richard: Bedankt, maar ben op zoek naar een beetje mooie houtsoort dus eiken, noten, ... Of stel ik nu weer teveel eisen?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.431
690
Emst
Een houtdraaier maakt het zo in de gewenste houtsoort.
Ik zou er wel een draadeind over de hele of bijna de hele lengte inzetten
 

Snader

Nieuw lid
24 apr 2016
4
0
Heb een mooi stukje trapleuning gevonden. Eind van deze week maar eens iets van zien te maken.

@Haan: Ja mijn idee was om een keilbout te gebruiken en hierop een koppelmoer te zetten met lang draadeind. Deze koppelmoer en draadeind dan in het hout boren/verlijmen.

@Sam, Ook een mooie houder!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Goed rondhout is in elk geval te koop bij de Bouwmaat (moet je een pasje voor hebben). Niet goedkoop, trouwens. Mocht je iets dunner dan 30 mm kunnen gebruiken, dan voldoet een bezemsteel/gereedschapsteel ook. Niet bij een bouwmarkt kopen, maar bij de Welkoop — daar hebben ze betere kwaliteit.

Ik heb trouwens wel eens wat opgehangen (in beton) mbv draadeind. Gat iets oversized boren, chemisch anker erin spuiten, draadeind erin, overtollig spul wegvegen, draadeind haaks fixeren (deed ik met blokken tempex), laten uitharden. Voordeel hiervan: je kun behoorlijk diep tegen lagere kosten (keilbouten zijn behoorlijk duur).
 

WR1944

Oud hout
Houd er wel rekening mee dat je een behoorlijk moment uitoefent op de stukken rondhout. Als de muur niet keihard is druk je een moet in de wand, buigt het draadeind iets en glijdt de fiets van z'n stokkie. De oplossing met de doos ziet er beter uit. Door de hoogte ziet de versie van SamPonette er ook beter uit.
 

Snader

Nieuw lid
24 apr 2016
4
0
Bedankt voor jullie hulp, het is gelukt.

Mocht iemand nog willen weten hoe ik het gedaan heb:
Ik heb een dikke trapleuning (45mm voor betere afsteuning) gepakt. Hierin een diep 10mm gat geboord waar ik een M10 draadstang in heb gestopt. Daarbij een 20mm gat (potgat) waar ik een koppelmoer heb gestopt. Deze draadstang+koppelmoer met 2K lijm in het hout gelijmd. Het geheel nog even netjes in de parketlak gezet die ik nog had liggen. Dan in de muur een M10 keilbout (even de diepte goed afstemmen met spacertjes) en dan hier het geheel op gedraaid. Het is steviger dan verwacht. De fiets is wel wat zwaarder dan een moderne racefiets, maar zelfs deze fiets houdt hij met gemak.

IMG_0237.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.