Kreg position track and stop kit

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dit is weer zo'n voorbeeld van een volkomen nutteloos ding dat veel geld kost terwijl de meesten onder ons dat met een blokje hout en een lijmklem bewerkstelligen.
 
P

Pel

Guest
Meter, lijmklemmetje en een blokje meer heb je niet nodig, heb nooit anders gedaan werkt perfect, en zoals Pieter al zegt een nutteloos gadget wat klauwen vol geld kost. Je ziet soms de raarste nutteloze dingen, die voor goed uitstekend en vooral makkelijk gereedschap verkocht worden. Je zou denken dat je als hout bewerker zelf ook een beetje na kunt denken, en oplossingen vind voor problemen die zich op het werk voordoen? Dat noemen ze dan vindingrijk.

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Het werkt wel makkelijk, vooral als je verschillende maten door elkaar wil afkorten. Als je dan met blokjes werkt, moet je ze steeds verzetten.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Dat leek me dus ook. Hoe doe je dat dan met een meter plak je een meetlint ernaast dan?

Bij zaagfabrieken werken ze ook met zon tracking system.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Kennen jullie deze accesoire of een soortgelijk idee:

https://www.kregtool.com/store/c47/saw-accessories/p107/precision-trak-stop-kit/


Kwam het op internet tegen en lijkt me ideaal voor de zaagtafel voor mijn afkortzaag die ik aan het maken ben. Iemand ervaringen met dit ding? Of een idee om een dergelijk systeem zelf te maken?


Ik heb 'm laatst ook gekocht:

Kreg_trak_stop_rail.jpg


Ben hem nog aan het installeren (moet eerst de garage afmaken).
Maar kan eerlijk gezegd niet wachten totdat ik ermee aan de slag kan. Super fijn en gaaf ding :cool:

Snap eerlijk gezegd niet waarom men er hier zo "op tegen" is :confused:

Ik werd persoonlijk in ieder geval "warm" toen ik de filmpjes en alles erover zag!

Greetz,

Atmoz
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Cool man Atmoz.

Ziet er goed uit! Tof dat iemand het heeft. Waar heb je hem gekocht dan? Via die site? Hoelang is het systeem?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een T-track op de afkortgeleider en dan met een scharnier zelf in elkaar knutselen.
Op de afkortgeleiders van scheppach en robland zit (zat?) een vergelijkbaar systeem.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Lijkt mij eerlijk gezegd ook wel makkelijk! Ukteraard een blokje en een meter werkt ook.. Maar voor veel wisselend repeterend werk zie ik t voordeel er wel van. Beetje vergelijkbaar met de afkortaanslag op de formaat/ paneelzaag.
Uiteraard is iets vergelijkbaars zelf te maken, maar als je al een mooi afkortatation bouwt kan ik mij erg goed voorstellen dat je t meer dan graag met zoiets afmaakt.
 

rocker

Nieuw lid
29 nov 2012
1
0
Ik heb hem ook en hij werkt heel gemakkelijk. Wel vind ik dat de flipstop iets speling heeft.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Super vet om zelf te maken eigenlijk he :cool:
Arduino voor de aansturing, LCD schermpje voor de maten, rotary encoder om deze in te geven ("push" = positie setten).
Nog een stappenmotor (+ aansturing) erbij, en je bent ready to go. Hoe vet om te hebben?! Ik vind het jammer van mezelf dat ik dit niet zelf bedacht heb :(

Wel nog even iets bedenken wat de positie ook echt "vast" houd/klemt.
Misschien iets met een kleine, maar stevige actuator ofzo.

Anyway: zo'n systeem zou ik graag nog eens voor mezelf maken...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Super vet om zelf te maken eigenlijk he :cool:
Arduino voor de aansturing, LCD schermpje voor de maten, rotary encoder om deze in te geven ("push" = positie setten).
Nog een stappenmotor (+ aansturing) erbij, en je bent ready to go. Hoe vet om te hebben?! Ik vind het jammer van mezelf dat ik dit niet zelf bedacht heb :(

Wel nog even iets bedenken wat de positie ook echt "vast" houd/klemt.
Misschien iets met een kleine, maar stevige actuator ofzo.


Anyway: zo'n systeem zou ik graag nog eens voor mezelf maken...

Ja ik dacht al dat dat het volgende projekt na de werkbank wordt als ik zo las hoe je dat voor je ziet.
Ik heb wel'ns computers gebouwd maar ik ben wel heel benieuwd als je zoiets gaat maken, (met lekker wat foto's)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.