Tips en ervaringen met de HBM 200 vlak en vandiktebank

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ga morgen kijken naar de HBM 200 vlak en vandiktebank. Het is nu een actie en afgeprijsd naar 799 euro. Ik heb nu een Scheppach HMS 2000 en deze is toch iets te beperkt en te omslachtig met het omzetten van het vlakken naar het vandikte schaven.
Heeft iemand ervaring met deze machine of tips waar ik rekening mee moet houden?
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Charles55,
Ik heb geen ervaring met de HBM200 maar wel met de 12". Ik heb deze aangeschaft in oktober 2015 en heel "voorzichtig" gebruikt... ik heb rekening gehouden met de afname maar ook met de duur van het gebruik. Ondanks dit begon mijn machine heel veel geluid te maken en is hij op een bepaald moment stilgevallen. Binnengebracht bij de verkoper ( Alphametal in Lommel, België) die ze op zijn beurt doorstuurde naar HBM. Tot mijn grote woede zegt deze dat beide lagers stuk zijn en dit door mijn fout en door gebrek aan onderhoud en reiniging... en wil machine niet onder garantie herstellen. Kostprijs voor herstelling € 168.11 ... Ik heb via de verkoper mijn verontwaardiging geuit en wacht nu op antwoord van HBM... Zal zeker in een ander topic het vervolg laten weten...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je kan natuurlijk ook voor 5 euro twee nieuwe skf lagers kopen en die monteren. Je weet toch ook wel dat die machines zo goedkoop zijn , omdat er niet voor a kwaliteit componenten is gekozen. Je kan het beste ook de elektromotor voorzien van een paar kwaliteitslagers. Dat de garantie niet veel voorstelt is ook te verwachten. Ook garantie kost geld. Je hebt een goede kans dat de machine na een lager upgrade nog jaren probleemloos werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jos.bonke

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen