Tips en ervaringen met de HBM 200 vlak en vandiktebank

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ga morgen kijken naar de HBM 200 vlak en vandiktebank. Het is nu een actie en afgeprijsd naar 799 euro. Ik heb nu een Scheppach HMS 2000 en deze is toch iets te beperkt en te omslachtig met het omzetten van het vlakken naar het vandikte schaven.
Heeft iemand ervaring met deze machine of tips waar ik rekening mee moet houden?
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Charles55,
Ik heb geen ervaring met de HBM200 maar wel met de 12". Ik heb deze aangeschaft in oktober 2015 en heel "voorzichtig" gebruikt... ik heb rekening gehouden met de afname maar ook met de duur van het gebruik. Ondanks dit begon mijn machine heel veel geluid te maken en is hij op een bepaald moment stilgevallen. Binnengebracht bij de verkoper ( Alphametal in Lommel, België) die ze op zijn beurt doorstuurde naar HBM. Tot mijn grote woede zegt deze dat beide lagers stuk zijn en dit door mijn fout en door gebrek aan onderhoud en reiniging... en wil machine niet onder garantie herstellen. Kostprijs voor herstelling € 168.11 ... Ik heb via de verkoper mijn verontwaardiging geuit en wacht nu op antwoord van HBM... Zal zeker in een ander topic het vervolg laten weten...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je kan natuurlijk ook voor 5 euro twee nieuwe skf lagers kopen en die monteren. Je weet toch ook wel dat die machines zo goedkoop zijn , omdat er niet voor a kwaliteit componenten is gekozen. Je kan het beste ook de elektromotor voorzien van een paar kwaliteitslagers. Dat de garantie niet veel voorstelt is ook te verwachten. Ook garantie kost geld. Je hebt een goede kans dat de machine na een lager upgrade nog jaren probleemloos werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jos.bonke

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Je hebt recht op 2 jaar volledige garantie. Dus niet alleen op de lagers maar ook op de arbeid om deze te vervangen. Jouw machine is nog geen jaar oud dus de verkoper (Alphametal en niet HBM) moet jou garantie 100% afhandelen. Na die 2 jaar heb je ook nog rechten. De machine heeft zeker een verwachte levensduur van 7 jaar en binnen deze tijd dient de verkoper ook garantie te verlenen.
Zoek anders een rechtswinkel bij je in de buurt of schakel je rechtsbijstandsverzekering in.
Dreigen met een consumentenprogramma wil ook nog wel eens helpen.

HBM heeft mij onlangs goed geholpen. Ik had de vrij nieuwe 12" bank van Heckemann gekocht; die was ook van oktober 2015. Bij mij ging op een gegeven moment een scharnier kapot van de arm met de messenbescherming.
In eerste instantie wilde HBM mij € 50 laten betalen hiervoor. Na duidelijk gemaakt te hebben dat het om garantie ging werd het onderdeel gratis toegezonden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat verstaat Alphametaal onder het onderhoud aan lagers? Dat zijn onderdelen van een paar euro die na een paar jaar intensief gebruik pas verleten zijn. Ik zou niet weten wat je hier voor onderhoud aan pleegt. Eerlijk gezegd is dat natuurlijk een excuus om geen garantie te verlenen. Weer een reden om daar in het vervolg niets meer te kopen, maar met een merk als HBM moet je ook geen hoge verwachtingen hebben.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wat verstaat Alphametaal onder het onderhoud aan lagers? Dat zijn onderdelen van een paar euro die na een paar jaar intensief gebruik pas verleten zijn. Ik zou niet weten wat je hier voor onderhoud aan pleegt. Eerlijk gezegd is dat natuurlijk een excuus om geen garantie te verlenen. Weer een reden om daar in het vervolg niets meer te kopen, maar met een merk als HBM moet je ook geen hoge verwachtingen hebben.
Desondanks dient het geleverde product deugdelijk te zijn en moet de verkoper (Alphametaal) de ontstane gebreken binnen de garantietermijn te verhelpen.
Natuurlijk mag je deze bank niet vergelijken met een professionele machine, maar als consument heb je wel rechten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ja dan stopt een knutselaar er weer een paar van die bagger lagers in. Dan ben je echt beter af. De enige manier om het goed te doen, is het zelf doen. Als het alleen een probleem van een paar lagers is, trek je dat ding even uit elkaar. Vervang alles wat je niet vertrouwt door beter spul. Dit kost je twee avonden werk. Daarna kan je weer gaan houtbewerken. Al die garantieperikelen kosten zelfs als ze wel goed opgelost worden, erg veel tijd. Die tijd kan je beter aan leuke dingen besteden. Als de machine nu krom of zo was. dan was het een andere zaak, maar dit is simpel op te lossen.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
De vraag was of er iemand ervaring heeft met de HBM 200 vlak en vandiktebank welke nu bij HBM is afgeprijsd van 1199 naar 799 euro.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wellicht dan de zoekfunctie op het forum eens gebruiken. Het staat vol met ervaringen over HBM.

Ik zal een tipje van de sluier oplichten, de meeste zijn niet heel erg positief.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb mijn HBM 200 vlak en vandikte bank in 2010 nieuw gekocht.
Voornamelijk maak ik meubels van eiken en beuken palet afval hout soms zie ik een draadnagel over het hoofd dus moet ik de beitels weer slijpen.
Maar ik kan zeggen gezien de aanschaf prijs zal hij niet vergelijkbaar zijn met een merk machine die drie maal zo duur is maar wat doe je als je budget beperkt is.
Voor mijn gevoel heb ik een goede keuze gemaakt en ben dan ook zeer tevreden met mijn machine.
Ik heb overigens meerdere gereedschap van HBM en vind het bedrijf een goede service geeft en voor een hobbyist prijstechnisch verantwoord gereedschap bied.
Dus ik ben positief.

Simon
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Dag Simon, dank voor jouw antwoord. Ik ben op dit forum een aantal postings tegengekomen waarin gesproken word over goede ervaringen met de HBM. In alle gevallen stelt men terecht dat de machine voldoet aan het hobbymatig karakter waarvoor deze is aangeschaft. Van een machine welke voor professioneel gebruik bedoeld is gelden andere eisen. Ik ben zelf op zoek naar een iets hogere categorie vlak en vandiktebank omdat het opstellen van het vlakken naar het vandikte gedeelte bij mijn huidige Scheppach HM 2000 mij steeds meer gaat tegen staan. De nieuwe machine moet er dus een zijn waarbij ik het blad en afzuiggedeelte kan omklappen. Ik heb daarvoor de HBM 200 en de Holzmann HOB 260 serie voor ogen.

Wat mij op het forum opvalt is dat direct wordt doorverwezen naar Hammers, Felders, Inca's en dergelijke kwaliteitsproducten en dat alle andere merken vervolgens min of meer "inferieur" zijn. Ik denk dat er veel hobbyisten zijn die graag met hout willen werken, maar daar niet zoveel geld aan kunnen of willen besteden. Het is ook niet zo dat ik er elke vrije dag mee bezig ben, ik heb ook nog andere hobby's. Bij mij geldt dus "goed is goed genoeg", het hoeft niet excellent te zijn. Ik mis ervaringen met deze machines die ongetwijfeld ook veel verkocht zullen zijn en worden. In deze categorie wordt veel aangeboden, ervaringskennis van hobbyisten is dus handig. Vooral ten aanzien van de beperkingen van de machines en/of te maken werkstukken en dergelijke waar je rekening mee kunt houden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zowel Scheppach als Jet maken een vlakvandikte machine die de in-en uitvoertafels in 1 keer opklappen, net als de duurdere Hammer. Beide hebben ook een afzuigkap die je om kunt klappen. De Jet heeft tevens de optie om een aflezing op de vandiktefunctie te plaatsen, waardoor je makkelijk de maat kunt aflezen. Beide machines zitten nog onder de €2000,- waarmee ze beduidend goedkoper zijn als een Hammer. Dit zijn voor een hobbyist goede machines die lang mee gaan en waar goed zuiver mee gewerkt kan worden.

Ik vind dit goeie opties, waarvoor ik de HBM gelijk afschrijf op kwaliteit en service. Een Hammer is dus echt niet nodig om hobbymatig te kunnen werken. Ik gebruik zelf regelmatig de Scheppach HMS 260 van mijn vader en dat is een hele fijne machine voor hobbygebruik.

De HBM gaat jou over een tijdje ook weer tegenstaan, als de eerste gebreken gaan komen.

Maar goed, als je er je zinnen op heb gezet, dan is er altijd wel iemand te vinden die er wel tevreden mee is om je keuze te versterken.

http://vanspijk.nl/catalogus/schepp...h/all-merk/vlak-en-vandiktebanken/#1902207901

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...banken/jet-jpt260m-vlak-en-vandiktebank-230v/
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook een HBM vlak-vandikte maar dan de 10 inch.
Ik heb een probleem met warmteontwikkeling waardoor ik wel verwacht dat de lagers op een gegeven ogenblik vervangen moeten worden.
Het grootste probleem is dat in Nederland vanwege de kleine markt er gewoon niet heel veel keus is onder de 1000 euro als je alleen voor nieuw wilt gaan.
Mocht je aan de oostkant van Nederland wonen dan kan je eventueel op maschinesucher.de kijken voor een leuke tweedehandse in Duitsland, daar heb je meer keus.
Succes met de beslissing.
 
Laatst bewerkt:

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb eerst een HBM 10 inch vlak - vandikte bank gehad echter die beviel mij niet omreden dat ik als hobbyist met klein zacht hout begint en na verloop van tijd met steeds zwaarder hout ging werken.
Ik heb deze zonder problemen bij HBM om kunnen ruilen tegen een HBM 200.
Ik ben met de HBM 200 heel gelukkig en heb met HBM geen slechte ervaring ik heb deze machine nu 6 jaar en werk er nagenoeg dagelijks mee.
Alle waar naar zijn geld heb je geld voor een dure machine en moet je er je brood mee verdienen ja dat zou ik ook gaan voor een duur merk.
Maar is je budget beperkt en gebruik je hem alleen hobby matig en ben je zuinig op je spullen dan is een HBM 200 een uitstekend alternatief.
Simon
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Vanmiddag op bezoek geweest bij HBM. De machine ziet er solide uit en is gebruiksvriendelijk. Nog een aardige discussie gehad met de verkoper over de kwaliteit van de machine en de negatieve reacties op HBM op internet. Hij was daar best open over. In feite komt het er hier op neer dat men wel de juiste machine moet kopen voor het werk dat er mee gedaan moet worden. Het komt nog vaak voor dat te lichte machines worden gebruikt voor te zwaar werk. Wanneer je een machine zoekt voor professioneel gebruik, dan moet je geen HBM 200 aanschaffen. Deze is bedoeld voor de hobbyist die iets meer kwaliteit en stabiliteit willen dan de "mobiele" machines. Ook nog contact gezocht met Alphametal die aangaf dat ongeveer 40% van de klachten (bij alle merken, niet alleen HBM) voortkomen uit "ondeskundig" gebruik van de machine.
Ik heb nog even gekeken naar de Jet en de Scheppach die door William werden aangedragen, maar dan heb je het over bedragen van 1800 tot 1900 euro, terwijl de HBM nu 799 euro kost. De kwaliteit van de HBM zal ontegenzeggelijk minder zijn dan de Hammer, Felder e.d., maar voor mij is de kwaliteit-kostprijsverhouding van de HBM goed. Zeker voor de doeleinden waar ik de machine voor wil gebruiken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja, de HBM is voor hobby gebruik.
Vaak wordt aangedragen dat je voor dat geld geen "profi" spul hoeft te verwachten.
Maar waarom dan niet op de 2de hands markt kijken. Er staat aardig wat grote Scheppach HM(x) en ElektraBeckum's te koop op marktplaats. Wat ik ervan gezien heb veel betere kwaliteit dan HBM en dat voor ff meer dan helft voor het geld.
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik heb vroeger een Scheppach vlak en vandiktebank en freesmachine gehad en heb daar goede ervaringen mee gehad. De vlak en vandiktebank heb ik op enig moment ingeruild voor een Robland. Vanwege tijd- en plaatsgebrek heb ik mijn machines van de hand gedaan. Nu ik weer meer tijd heb en het nog steeds leuk vind om met hout te werken ben ik van lieverlee opnieuw begonnen met de aanschaf van machines.
Daarbij heb ik natuurlijk ook gekeken naar gebruikte exemplaren. Ik ben zelf altijd zuinig geweest op mijn machines en heb ze ook goed onderhouden. Maar als ik zie wat er te koop wordt aangeboden schrik ik toch wel een beetje. Natuurlijk zijn er goede exemplaren bij, maar ik ben een paar keer gaan kijken in de hoop om ze te kunnen opknappen. Maar dat was onbegonnen werk, verroeste werkbladen, verbrokkelde aandrijfrollen, ontbrekende riempjes, versleten tandwielen, krakende lagers enz. Kwaliteitsproducten, ja maar deze slijten ook. Zeker wanneer de eigenaar er niet zuinig mee om is gesprongen. Daarbij moet je niet vergeten dat deze machines 30 jaar oud zijn en er eigenlijk niet meer uit zien. Ik heb dus eigenlijk al afscheid genomen van de aanschaf van een gebruikte machine. Zeker omdat de prijzen die gevraagd worden aardig dicht bij de prijzen van een nieuwe machine komen. En daar heb ik dan ook nog garantie op. Ook heb ik gemerkt dat bijvoorbeeld een nieuwe machine van het merk Scheppach niet meer dezelfde kwaliteit heeft als wat ik gewend was.
Ondertussen ben ik al aardig onderweg: Dewalt DW125 radiaalzaag (de enige gebruikte machine, waar ik overigens ook nog een en ander aan heb moeten verstellen en vervangen) Dewalt DWE74911 zaagtafel, Metabo BAS 261 lintzaagmachine, Holzmann FS 160L freesmachine en Scheppach HMS 2000 vlak en vandiktebankje. Deze laatste ga ik nu vervangen voor een wat stabieler exemplaar, waarschijnlijk de HBM 200. Hoewel ik sta te twijfelen over de Holzmann 260 serie, vanwege de goede ervaringen tot nu toe met de Holzmann freesmachine.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
@Charles
Zoek ff op gebruiker T.W. op marktplaats.
Gerestaureerde machines met nieuw likkie verf, nieuwe rollers/messen/riemen. Staan er regelmatig op voor rond de €400/€500. Zoals je zegt, beter als de nieuwe kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.