welke zaagbladen voor mijn startrite?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Goededag,

jaja, weer een vraag over m`n nieuwe oude zaag.

Het 300mm afkort blad wat ik erbij kreeg is versleten.. met stukjes van de tanden afgebroken.
Ik zoek dus nieuwe zaagbladen. Er is flink wat op de markt en daardoor vind ik het lastig m`n eerste grote zaagbladen te kopen.
Ik heb uiteraard gezocht op zaagblad adviezen op dit forum maar vond niet adviezen voor 300mm bladen die specifiek op schulpen en afkorten gericht zijn. Mocht dit wel het geval zijn wordt ik graag doorverwezen.

Ik wil graag moeite doen om van schulp- en afkort-blad te wisselen. Dus ben niet opzoek naar een universeel blad.
Het gaat om 300mm diameter bladen, met een asgat van 30mm.
Geen nokjes, alleen 3 flenzen.

Ik kreeg al eerder een advies voor 16 tanden voor het schulpen en 40 voor het afkorten. Klinkt dat logisch?

Mijn wensen:
-Ik gebruik voornamelijk massief zoals eiken, iep, esdoorn, essen, noten, kersen etc. Ook af en toe plaatmateriaal maar dat is niet mijn focus.
-Ik maak graag verstekken. zijn daar nog aparte zaagbladen voor?
-Om verbindingen met de zaag te maken is het fijn dat het afkort blad platte tanden heeft. Maar deze geven een minder mooi afkort-resultaat. Delen jullie deze mening? of heb ik met deze wens nog een derde zaagblad te pakken?
-Ik wil graag kwaliteits- zaagbladen, maar het hoeft niet het duurste, beste van het beste bladen te zijn.
-Het is fijn als ze te slijpen zijn, maar dat zijn de meeste dacht ik?


Hebben jullie advies welke zaagbladen(merk/typenummer?) geschikt zullen zijn voor mij?





Adres
Industrieweg 97c
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik zou beginnen met een 24 tands industrieblad van ecotools. Voor massief hout zeer geschikt voor zowel schulpen als afkorten. Bij afkorten je snelheid wat matigen en je krijgt prima schone zaagsneden. Bladen zijn naslijpbaar, maar dit doe ik alleen maar als ecotools geen nieuw blad op voorraad heeft. Voor plaatmateriaal kan je een blad met meer tanden nemen, of je past je aanvoersnelheid aan. Ik gebruik de 24 tands bladen voor alles behalve kunststof en aluminium, daar gebruik ik een vlak daktand blad voor.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb bij toolnation de volgende bladen besteld.

Cirkelzaag 300x3.2x30 Z=48 ATB
Schulpzaag HW 300x3.2x30 Z=24 ATB

Kost wat.. maar volgens mij heb ik er een tijd plezier van. Bedankt allen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.