Dewalt 744, motor stuk?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bij het starten enkel een paar kleine schokken van de motor en dan niks meer.

De schakelaar heb ik doorgemeten, deze is nog goed. Ook de koolstofborstels zijn nog goed.
Zonder de zaag helemaal uit elkaar te halen gok ik dat de motor zelf stuk is, iemand een idee wat ik nog kan proberen en/of waar een vervang motor te bestellen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Zit er elektronika in? Je kan de motor dan even testen door de stroom direkt op de koolborstels te zetten.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Aan de motor is blijkbaar nog makkelijk te werken als de zaag gekanteld wordt dus toch maar even los gemaakt.
Op het eerste zicht niks verkeerds aan te zien volgens mij.
20160726_115523.jpg20160726_115545.jpg
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De aanloopcondensator, zitdie dan in de schakelaar? Aan de motor zit nergens een condensator.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Dit is een koolborstelmotor, die heeft geen condensator. Ik neem aan dat er geen mechanisch probleem is? Je kan de rotor draaien en dan draait de zaagas mee? De rotor is wel erg zwart waar de koolborstels lopen. Als je de motor niet vermoord hebt door hem over te belasten,waardoor hij zo heet wordt , dat de soldeer uit de rotor loopt, kan het nog zijn dat door stof de koolborstels niet meer goed op de rotor gedrukt worden. Als je de koolborstels er dan een keer uitgehad hebt,en weer opnieuw monteerd, dan loopt hij weer.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het laatste wat ik gezaagd heb water ipe terrasplanken maar zeker niet geforceerd, doe ik nooit. De as draait mooi mee. De lager op de as, net echter waar de koolborstels zitten loopt wel niet zo mooi als deze volgens mij zou moeten
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het roulerend op het einde vd motor zeker vervangen, nu we toch bezig zijn ook ineens het andere vervangen.
20160726_124858.jpg
20160726_124224.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Tja, de rotor is op de plek waar de koolborstels raken wel erg 'donker' (te heet geweest?)
Vooral op foto 1 lijkt het naar blauw te gaan.
Ik had laatst ook zo'n 'geval' met een flex.
Maar die was dus duidelijk keduuk..

Veel wijsheid en succes gewenst.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dit schijnt vaker voor te komen. Volgens mij heb ik dat ergens gelezen in een review. Maar omdat het maar 1 geval betrof kon het toeval zijn, maar nu niet meer. Nu is Ipe wel erg vervelend hout. Als je daarvan stof binnen krijgt dan merk je dat en je materiaal wordt er vreselijk snel bot van. Maar desondanks mag een machine van die prijsklasse daar niet van stuk gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.