Meer splitcane

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hengels nummer 6 en 7. Begin het nu een beetje onder de knie te krijgen. Deze twee (een #4 en een #5) gaan binnenkort mee naar Noorwegen:

Photo%2024-07-16%2009%2045%2035-small.jpg


Met red cedar handvat en taxus reel seat (ringen zijn RVS vingerringen):

Photo%2024-07-16%2009%2046%2055%20%281%29-small.jpg


en met red cedar handvat en esdoorn reel seat (ringen zijn koperen waterleidingpijp):

Photo%2024-07-16%2009%2047%2056-small.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi gemaakt Henk. Echt de hogeschool van de vissport dat vliegvissen.
Ik heb het ooit een keer gedaan met een hengel van mijn broer; wat een ramp werd dat.
Misschien dat je volgende project vanaf het begin hier getoond kan worden.
Begin van een eigenbouw-vliegviskluppie ...?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Henk mooi man. Je bent niet de enige op de vliegbindclub die splitcane hengels bouwt. Maar dat weet je vast wel. Ik zou ze graag eens willen zien.
Welke aktie heb je ze meegegeven? Ik zelf vind een handvat van kurk mooier en heb graag reelseats van bijzonder hout. Maar ja smaken verschillen en waarschijnlijk heb jij alles zelf gemaakt tot aan de ogen toe. Boven dien vist het niet beter of slechter.
Heb er kort over nagedacht om ook eens een hengeltje te bouwen. Ga ik niet doen. Heb al te veel projecten die ik half af heb.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien dat je volgende project vanaf het begin hier getoond kan worden.

Is zeker leuk, maar dan moet ik iemand 'inhuren' om de fotoos te maken (of video). Zelf steeds stoppen om een stage vast te leggen verstoort het proces, in mijn ervaring, te veel (te meer daar je dan ook steeds je handen moet schoonmaken en meer van dat alles). Plus laten zulke statische fotoos vaak niet de essentie van het proces zien.

Maar het komt zeker een keer. Voor wie nu al geinteresseerd is in een visuele presentatie van het hele proces, er zijn op internet wel een aantal step-by-steps en videos te vinden.

- - - Updated - - -

Ziet er waanzinnig knap en professioneel uit! Maak je alleen het handvat zelf of de hele hengel?

uiteraard de hele hengel - alleen een handvatje op een stuk bamboe dat door iemand (of iets) anders in elkaar gezet is, zou ik hier niet posten ;-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou ze graag eens willen zien.

Kom maar eens langs. Of ik neem ze een keer mee naar de klup - ik had deze twee afgelopen vrijdag iig bij me.

Welke aktie heb je ze meegegeven?

Eigen actie. Lang verhaal. Ik heb een aantal min of meer klassieke tapers uitgeprobeerd; daar was ik niet heel erg van gecharmeerd. De zwaarste van de twee (nummer 6) is een uitvloeisel van een mislukte 'Sir D' taper van Wayne Cattanach, waar ik 10 cm van het topje moest afhalen en vervolgens een nieuwe tapering in geschuurd heb... Dat werd een 6 1/2 voet hengel die onwijs goed een 5-lijn wierp. Die heb ik opgemeten en vervolgens met een taper-programma omgezet naar een 7'6" model. Werpt ook als een speer. Die andere is een gemodificeerde 'Sir D'. Ik vind de Sir D (daar heb ik er nu 3 van gemaakt, voor verschillende uitprobeersels, waaronder alternatieve bamboe) te slap, en hij heeft ook een heel merkwaardige tapering in de laatste 10 cm. Ik heb daarom de bovenste helft van de top aangepast, en het geheel een wat steiler verloop gegeven (wat sneller gemaakt), en dat is nu een zeer acceptabele #4 voor de middenafstand geworden. De gewone Sir D (daar gaat er ook een van mee naar Noorwegen) werpt eigenlijk beter met een #3 dan een #4 en dan op de korte tot middellange afstand.

Ik zelf vind een handvat van kurk mooier en heb graag reelseats van bijzonder hout. Maar ja smaken verschillen en waarschijnlijk heb jij alles zelf gemaakt tot aan de ogen toe. Boven dien vist het niet beter of slechter.

Nou, ik vind taxus anders best biezonder hout - iig qua looks. Kurk is wat klassieker, maar om nou voor elk experiment 30 euro kurk stuk te slaan, als je ook voor een knaak red cedar kunt gebruiken. Plus functioneel is het vrijwel identiek - het enige dat het mist is de veerkracht van kurk bij zware belasting - maar dat is onder normale visomstandigheden niet heel relevant. De ogen heb ik nog niet zelf gemaakt, maar dat komt nog wel. Verder is het idd a] de leut om zo veel mogelijk zelf te maken, en b] op dit moment onzin om, zoals al bij het handvat gememoreerd, elk experiment met voor minimaal 150 euro aan hardware te behangen, als je het experiment wellicht gewoon na afloop sloopt...

Heb er kort over nagedacht om ook eens een hengeltje te bouwen. Ga ik niet doen. Heb al te veel projecten die ik half af heb.

Als je dat in gezamenlijkheid doet is het risico dat het half af blijft liggen duidelijk minder. Je moet alleen een schaafmal scoren. Ik heb er inmiddels zelf een aangeschaft dus die van Marc kan binnenkort terug. Wellicht dat jij m dan eens kunt lenen...
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Netjes Henk !

Mocht je op zoek zijn naar bamboe dan kan ik je misschien helpen. Ik heb een zwarte bamboe (Phyllostachys nigra) in de tuin en die dun ik nog wel eens uit, de ranken zijn tussen de 2 en 4 meter hoog. Ook een lagere 1-2,5m gele bamboe (Fargesia) heb ik staan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Gereedschap lenen daar heb ik een hekel aan. Komt natuurlijk omdat ik er vroeger makkelijk aankwam. Uitlenen doe ik alleen als het niet anders kan. Vaak komt het dan niet of defect terug. Ik moet mijn zagen al 2 of 3 jaar afmaken. Eerst het een dan het ander. Bovendien heb ik al 5 vliegenhengels waar moet ik met een zesde naartoe. Ik heb trouwens nog wel een paar reelseats houtjes van taxus liggen hoor. Ook nog wel een stukje taxus.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet van dichtbij bekijken... De verwerking gaat inmiddels zonder (onacceptabele) fouten, maar ik weiger nog steeds om voor goudgeld cosmetisch perfect hengeltonkin speciaal uit de States over te laten komen. Ik haal mijn tonkinpalen dus bij bamboo import in Beverwijk. Daar kan ik gewoon individuele palen uit de bundels uitkiezen, maar het is door de bank genomen geen AAA-kwaliteit (cosmetisch gesproken); er zitten dus strepen en vlekken en zo op de hengels, ook na verwerken. Functioneel is er (voor zover ik dat kan beoordelen) echter helemaal niks mis mee.

Ik betaal daar iets van 6 euro 50 per pole - waar ik makkelijk twee hengels (met wel elk 1 tip) uit haal, en dan nog een bonenstaak overhoudt (de poles zijn 5 meter lang). Zolang ik hengels voor mezelf maak zie ik geen noodzaak om een hengel van 2 tips te voorzien (en eigenlijk is het maken van 2 tips voor een hengel voor derden tegenwoordig ook achterhaald - het was feitelijk het bamboe-tijdperk equivalent van de unconditional lifetime guarantee die vliegenhengelfabrikanten een tijd lang hanteerden, die een aantal fabrikanten de kop heeft gekost, in feite geen garantie maar een door de klant betaalde 'verzekering' was, en inmiddels eigenlijk bij iedereen weer is afgeschaft).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.