Zaagblad los maken.

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Hey,

Ik heb sinds kort een zaagmachine spm magic. Ik mis alleen een speciale haak om het zaagblad los te kunnen draaien. weet iemand waar ik zon haak kan kopen? wan de hele tijd een lijmklem op het bladzetten en dan los en vast draaien vind het zaagblad ook niet echt fijn denk ik.

alvast bedankt.

Martijn
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Hoogstwaarschijnlijk zit er op je zaagmachine een voorziening om de as te blokkeren.

Ik heb zelf een zaagtafel van een ander merk, maar bij mij zit er in de tafel, een beetje rechts van het blad, een uitsparing, met daarin een knop, als ik dan aan het blad draai terwijl ik op die knop duw, dan komt het blad op een gegeven moment vast te staan, en kan ik, terwijl ik met een hand de knop induw, met de andere de moer losdraaien.

78852_1.jpg


Deze foto doet vermoeden dat het bij jouw machine hetzelfde werkt.
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Dan zal ik nog eens goed gaan zoeken naar de asblokkering maar ik denk dat die er niet is.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Die foto had ik gevonden via google-en op "spm magic", hij is een beetje onduidelijk, maar op de plaats waar ik hier een pijltje bij gezet heb; lijkt het also er een ronde uitsparing in het tafelblad zit.

Bij mijn zaag (een SCM geloof ik) zit op ongeveer die plaats (maar dan meer naar het blad toe) ook zo'n uitsparing. Als het zaagblad in z'n hoogste stand staat, kan je dan in die uitsparing een knop naar beneden duwen.

Attached files
 

boes machines

Nieuw lid
26 apr 2010
10
0
je kan een houtje tegen de tand drukken om te blokkeren
de meeste zagen hebben wel ergens een as-blokkering
goed zoeken

gr ronald

http://www.boesmachines.com
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Ik heb fff een fototje gemaakt van hoe het los gemaakt moet worden. met een houtje gaat prima maar zoon haak is toch wel makkelijk maar, ik kan nergens zoon haak vinden.



 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
iwan zei:
goededag Tijntje ik kan hem wel leveren
heb wel de diameter van de moer nodig
mvg iwan

Het gaat erom dat er een haak in die 2 inkepingen komt.
Wat is de prijs? en wat moet ik op meten, de afstand van die inkepingen?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb zo'n ding in het gereedschapsetje van m'n motor zitten om de veervoorspanning van de achtervering in te stellen. Ik heb net wat gezocht en blijkbaar heet zo'n ding een "haaksleutel", waarschijnlijk hebben ze dat wel bij de lokale autoparts handel.

/edit: de afstand tussen de inkepingen doet er niet toe, (er zit maar 1 haak aan zo'n sleutel), maar zoals Iwan al aangaf de diameter van de moer met de inkepingen.
Link met voorbeelden: link
 

WR1944

Oud hout
Het is inderdaad een haaksleutel. Van belang is de buitendiameter van de moer en de afmeting van de groeven. Maar ik verwacht dat de moer geheel volgens de norm gemaakt is. Dan moet een haaksleutel met de goede diameter passen. De diameter van de sleutel kan wel een paar mm kleiner zijn dan de moer maar beslist niet groter. Bij het loshalen zal je wel even met een hamer moeten tikken.

Mensen, probeer een beetje op de grootte van de foto's te letten. Sommige foto's zijn zo groot dat ik er een tweede scherm naast moet zetten. Even de foto's tot het aangegeven maximum verkleinen en niemand hoeft meer heen en weer te scrollen.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Tijntje,
De link die Frank-jan aangeeft is goed, maar je moet opletten dat er 2 soorten haaksleutels zijn!
Met ronde pen (zoals in link afgebeeld) en met haak.
Gewoon naar gereedschaphandel gaan en zo'n sleutel halen.
Wel even de diameter van de moer meten!

Groeten, Ernie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.