paardenkastanje

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
In de laatste AR staat een werkbeschrijving van een schaaltje met natuurlijke rand van paardenkastanje door Albert Dubben, nu had ik toevallig ook nog een stukje paardenkastanje liggen (ook van Johan Seselle) waar ik nog steeds niet goed raad mee wist.
Omdat het er toch wel mooi uitziet heb ik de uitdaging aangenomen en heb ook een schaaltje gemaakt.
Zelf ben ik er best tevreden over.

hoogte : 70
diameter :110
wanddikte 10
afwerking : druivepitolie
Enig minpuntje en tevens leermoment : geen rekening gehouden met de schroefdiepte toen ik het hout op de faceplate schroefde, maar dit heb ik opgelost door koperen spijkertjes in de schroefgaten te lijmen.
CC welkom.

Gr Leendert
IMG_1556.JPGIMG_1557.JPGIMG_1558.JPGIMG_1559.JPGIMG_1560.JPG
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Mooi
ik vind die schaaltjes met natuurrand zo spannend om te maken :)

natuurand vind ik zelf erg mooi bij een schaal
alleen zijn de foto's wat donker
dat doet je schaaltje minder recht aan
de oplossing voor de schroefgaten vind ik leuk gevonden
mvg tom
 
Als je de faceplate nu aan de andere kant had geschroefd, vervolgens aan de onderkant een tennon had gedraaid en dan de schaal van binnen had gedraaid met een chuck had je geen gaatjes aan die kant gehad:)
Op die manier vallen de gaten precies in het stuk hout dat je toch wegdraait aan de binnenkant.
de tennon kan je vervolgens wegdraaien(of netjes afwerken) door een stuk resthout bol te draaien dat precies in de binnenkant past waardoor je de schaal vastklemt en aan de onderkant kunt werken.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Het is heerlijk hout om te draaien en vwb de donkere foto's ik zal het licht wat beter af proberen te stellen of geen foto maken als het buiten al donker is

Leendert
 
Tuurlijk niet! Met enthousiasme kom je het verste, gewoon doen en hoe meer je draait hoe beter dat het gaat. Je merkt tijdens het draaien zelf waar je nog iets meer tijd in moet steken of wat je anders kunt doen.

Ik moet eerlijk toegeven dat natuurrandschalen aan de onderkant afwerken bij mij ook nog steeds het minst favoriete deel van het draaien is, maar als het dan uiteindelijk goed lukt heb je wel 2x zoveel voldoening:)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaaltjes Leendert.
Johan Seselle ken ik heel goed en ik heb ook regelmatig wat stukjes hout van hem.
We zien elkaar maandelijks bij de houtdraaiersgilde van Oost-Vlaanderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.