Kastje voor de werkplaats

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Paar weken geleden 3 grenen kastplanken gevonden op straat, moest natuurlijk eens wat moois van worden gemaakt. Begonnen met een tekeningetje in sketchup, uiteindelijk de meeste maten on the fly bepaald.

kastje02.jpg
Alles in breedte en lengte op maat gemaakt en een groef geschaafd voor de achterplaat.
kastje01.JPG
Eerste verbinding.
kastje03.JPG
Uiteraard alles netjes markeren en nummeren.
kastje04.JPG
kastje05.jpg
Groeven maken. Ingezaagd, globaal weggestoken met een beitel en vervolgens met de "frees" op diepte gebracht.

kastje06.jpg
kastje07.jpg
kastje08.jpg
kastje09.jpg
Steeds een stapje verder.
kastje10.jpg
Hier krijg je al zo'n idee waar ik naartoe werk. Wil er schuurpapier, lijmklemmen en dergelijke in op kunnen bergen.
kastje11.JPG
kastje12.JPG
Achterplaatje van triplex erin en een plankje gemaakt voor de montage. Die was ik in eerste instantie vergeten maar ik heb 'm rondom voorzien van gleuven dus prima opgelost al zeg ik het zelf.
kastje13.JPG
En dan het voorlopige eindresultaat. Boven de rollen schuurpapier komt nog een lade. Nou is laatst mijn quick release bankschroef kapot gegaan en het gaat nog minstens 6 weken duren voor ik een nieuwe heb, ze zijn niet op voorraad namelijk. Beetje balen, zeker omdat ik nu vakantie heb :mad:

Trouwens ook nog wel een foutje gemaakt, die plank waar ik nu tijdelijk de gehoorbescherming en pot lijm heb gezet had ik 25cm willen maken zodat er eventueel wat grotere flessen/boormachines etc in zouden passen, foutje gemaakt, is 23cm geworden. Drie keer raden hoe dik het hout is...;) Dus weet nog niet precies waar die plank voor gebruikt zal worden.

Wel moet ik nog even een nieuwe oplossing uitwerken om de handzagen, gehoorbescherming en de geleiderails op te kunnen hangen, die hingen namelijk eerst onder de klemmen op de plek waar nu het kastje hangt. Waarschijnlijk spijker ik een paar planken tegen het kozijn waar ze vervolgens tegenaan komen te hangen, komt er nog zat licht binnen :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Mooie actie! Je had goed weer in de werkplaats de afgelopen tijd;)

De bovenste plank kun je gebruiken voor de wat hogere spullen.

Fons
 
P

Pel

Guest
Hoe heeft de werkbank het uitgehouden tot nu toe?

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Athanor, inderdaad, had ik nog niet aan gedacht :D Eerst maar eens de zagen ophangen.

@Pel, de werkbank is best stabiel gebleven sinds de laatste onderhoudsbeurt, moet alleen nog even het blad vlakken aan de bovenkant. Ook al een groot deel van de gaten geboord, kan nu wat beter klemmen met een holdfast en plastic bench doggs dus daar ben ik wel blij mee. Baal alleen enorm dat de bankschroef nu al kapot is, is hooguit een half jaar oud. Waardeloos!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Atmoz, thanks!

IMG_2372.JPG
Beetje donkere foto, maar de geleiderails hangen ook weer. De zagen hangen nog niet helemaal naar wens, wellicht pas ik dat nog aan. Ga er denk ik nog een plank boven timmeren, kan ik daar ook m'n zaagklem en dergelijke hangen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zo te zin is dat een leuke klus geweest en het is een net kastje geworden.
Zoiets van gevonden hout maken, geeft het altijd wat extra's.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@SunRayes, het was inderdaad een leuke klus. Was net genoeg hout voor wat ik tot nu toe heb gemaakt, voor de lade is niks meer over. Wel weer een stuk grenen vloerdeel gescoord, helaas net niet breed genoeg dus die zal ik moeten lamineren. En het heeft jaren buiten gezeten dus voor dat droog is... wellicht toch nog even verder zoeken naar een geschikt stuk hout.
@BossyRangs, Als je goed kijkt naar de foto van de achterkant zal je zien dat ik sleufgaten heb gemaakt voor de schroeven. Moet alleen nog even houtschroeven kopen met bolkop, dan is het kastje wat makkelijker op te hangen en los te maken. Heb het nu tijdelijk even met spaanplaatschroeven en ringetjes opgehangen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ah, nu pas zie ik het: 2 sleutelgatvormige gaatjes. En dan met pluggen in de muur veronderstel ik? Is dat voldoende stevig als er wat gewicht in het kastje zit? Ik stel de vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik tot nu toe nog niets anders gebruikt heb dan haaklatten (french cleats).
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Enorm druk de laatste tijd, toch de afgelopen weken wel af en toe een uurtje kunnen werken aan mijn kastje. Sinds een paar weken ook eindelijk weer een werkende nieuwe bankschroef, erg fijn!

IMG_2559.jpg
Frame waar de lade op moet schuiven, met pen en gat in elkaar gezet. Passing was erg strak, heb maar twee druppels lijm gebruikt om te voorkomen dat het voorste latje kon verschuiven.
IMG_2568.jpg
IMG_2569.jpg
De lade gemaakt. Gelamineerd uit twee delen, gemaakt van een grenen lattenbodem.
IMG_2567.jpg
Het eindresultaat :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.