Schulp geleider voor oude tafelzaag.

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Jeeeh!

Ik heb een mooie oude tafelzaag! (1989, 1 jaar ouder dan ik) Daaraan zien jullie ook dat ik nog een broekie ben.
Twee weken geleden m`n diploma in ontvangst genomen na gedurende 2 jaar, elke week, 1 dag les gehad te hebben.
Nu miste ik natuurlijk de mooie zagen op school.

Nu heb ik in m`n werkplaats ook een mooie werkpaard.
tafelzaag.jpg
Helaas geen foto van de daadwerkelijke zaag.. maar dit deze is vergelijkbaar.

Maar nu komt de vraag waarvoor ik dit topic gestart ben.
Kunnen jullie me helpen aan een geleider zoals in de afbeelding hieronder.
schulp geleider.jpg

M`n leraren waren namelijk erg streng met de geleider. De geleider mocht zeker niet geheel langs de tafel lopen. De regel was de dikte van het hout plus 2 cm. Dit voorkwam dat het hout ging klemmen tussen de geleider en de zaag. Door bijvoorbeeld de spanning in het hout die vrij komt na het openzagen.

Ook voor afkorten is het fijn om de geleider wel te gebruiken als aanslag om lengtes te herhalen. Maar daarbij wil je ook niet dat het hout vast komt te zitten tussen de geleider en de zaag en dus ook weer kickback veroorzaakt.

Ook was ik fan van de geleider omdat je deze kon draaien, Hierdoor was er hoge geleiding mogelijk maar ook de lage waarbij je gemakkelijker met de duwstok het hout kan duwen.

Heb van de week filmpjes gekeken over kickback en hoop door dit soort maatregelingen dat te voorkomen. zag er allemaal niet zo heel gezellig en fijn uit haha..

Naar mijn inzicht kan ik als ik dit soort geleider kan vinden deze op mijn geleider monteren door, door de oorspronkelijke geleider gaten door en door te boren. Waar vervolgens een draaiknop met een t-track moer op kan bevestigen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik zoek en hebben jullie advies waar ik het kan vinden :)
 
P

Pel

Guest
hulpgeleider van hout maken, wij deden vroeger niet anders.

Groet Pel.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag nico,

ik heb zojuist even een foto gemaakt van mijn zaagmachine met hulpgeleider, ik heb hiervoor essen met rechte nerf gebruikt ( is vaak harder als het hout wat ik zaag).
Dit zijn juist leuke dingen om zelf te maken! Ik heb de onderste breedte breed gehouden omdat ik een brede beschermkap voor de zaag heb.

Ps, mijn zaag is van 1987 en is 3 jaar eerder geboren dan ik;-)

mvg wilco

hulpgeleider.jpg
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Nico,

Ik heb de link gezien. zoals pel hierboven al aangaf is dat de machines van voor 1995 zo goed als altijd een houten geleider hebben en zelf afgeleverd werden met een houten schulpgeleider. In de orginele gebruikshandleidingen wordt ook over een houten schulpgeleider gesproken. Hier is de hoofdgeleider ook vaak op aangepast. Indien dit niet het geval is gebruiken de amerikanen deze http://www.benchdog.com/universal-fence-clamps .

Houdt er rekening mee dat het gebruikelijk is om je machines te leren kennen en zo ook de evt afwijkingen en afstel mogelijkheden ipv het direct aanpassen met een aluminium profiel die zo goed als 100% zuiver is vergeleken met gietijzeren machines met een stalen geleider die gelast is. Net zoals je afkortgeleider aanpassen voor bijv pennen/box-joints of zwaluwstaarten, inlegplaat in het blad en hulpgeleider zou je zelf moeten kunnen aanpassen per project.

Uiteraard hoeft dit niet;-) maar dit is zoals de oudere generaties het geleerd hebben en ontzettend flexibel zijn met de middelen die voor handen zijn. Het heeft niet te maken met een kostenbesparing oid maar dat je na gaat denken over de mogelijkheden die er zijn voor je machines.



mvg wilco

Kleine correctie ; Je zaag heeft origineel een profiel gehad met een strip die door en door in je geleider zaten met 2 draaiknoppen zoals je eerder al aangaf.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
In je geleider zitten een aantal gaten. Die gebruik je om een stuk hout tegen de geleider aan te schroeven. Dit hout kan je zo lang maken als je wil. Ook op de vormgeving kan je je helemaal uitleven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.