Kloofbijl

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Hallo,

Weet iemand hoe scherp een Kloofbijl geslepen moet worden en welke hoek de snede geslepen dient te worden?

alvast bedankt!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Mijn antwoord zal je wellicht verbazen: ik heb mijn kloofbijl nog nooit geslepen en zie ook geen aanleiding om dat te doen, aangezien een kloofbijl klooft op het wigvormige model, niet op de scherpte.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Mijn antwoord zal je wellicht verbazen: ik heb mijn kloofbijl nog nooit geslepen en zie ook geen aanleiding om dat te doen, aangezien een kloofbijl klooft op het wigvormige model, niet op de scherpte.

exact al is een compleet afgerond snijdvlak niet ideaal, dus dan is het eenmaal herstellen in je leven. Ik heb wel is een kloofbijl in me handen gehad waarin het snijdvlak een afgerond vlak was van 3-4mm dik...
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Mijn fiskars x27 welke verkocht word als kloofbijl, is vlijmscherp.
Dus het verschil zal het per model en of uitvoering nog wel een s kunnen verschillen.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
En niet scherp gereedschap dat je gaat hoog boven je hoofd zwaaien en met groot kracht naar bededen brengen is een gevaarlijk ding. Natuurlijk moet je je kloofbijl scherp houden.
Mee eens, maar het hangt van het gebruik af in hoeverre het gevaarlijk is. Ikzelf gebruik de kloofbijl tegenwoordig uitsluitend nog voor het hakken van aanmaakhout. Hefhoogte hooguit 20 cm. Bij deze toepassing is van gevaar geen sprake.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Net een nieuw kloofmes binnen gehaald, tot mijn verrassing is de 'snee' 1mm breed op 10mm mes dikte. Met gebruik wordt hij waarschijnlijk wel scherper. Ik heb de smid zijn redenen niet gevraagd, hij kon er moeiteloos een snee op zetten. Nu effectief ik ga er veel slordiger mee om dan een bijl, dus waarschijnlijk deert het niet.

DSC01725.JPG
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Net een nieuw kloofmes binnen gehaald, tot mijn verrassing is de 'snee' 1mm breed op 10mm mes dikte. Met gebruik wordt hij waarschijnlijk wel scherper. Ik heb de smid zijn redenen niet gevraagd, hij kon er moeiteloos een snee op zetten. Nu effectief ik ga er veel slordiger mee om dan een bijl, dus waarschijnlijk deert het niet.

Bekijk bijlage 52317
De smid slijpt niet, dat doe je zelf.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De smid slijpt niet, dat doe je zelf.

Hoeft niet zeggen ze bij Veritas al stellen ze 1/32" en niet 1/24"

Blade Maintenance

Key to maintenance of the blade is, first of all, never hit it with anything but a wooden mallet. Secondly, it does not have to be sharp. It just has to have a blade that has the curved bevels shown but the edge must be dull. A flat of 1/32" on the edge is about right.



Ik heb een (familie) bajonet van de grote oorlog en daar is de snee ook 1mm. Die wordt effectief pas bij ontvangst eventueel gezet, maar aangezien het hier om een steekwapen gaat heeft het geen direct nut.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je dat goed advise vind ik denk je je antwoord heb.

De kloofijzer die ik gebruik is scherp genoeg, en ik onderhoud hem zodat hij zo blijft, dat het een ongemakkelijk gevoel geeft als je hem vastpakt met de blad. Gevolg is, hij blijft zitten op de plek waar ik wil kloven en als er taai vezels die niet loskomen, denk aan robinia bijvoorbeeld, kan ik die doorsnijden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je dat goed advise vind ik denk je je antwoord heb.

De kloofijzer die ik gebruik is scherp genoeg, en ik onderhoud hem zodat hij zo blijft, dat het een ongemakkelijk gevoel geeft als je hem vastpakt met de blad. Gevolg is, hij blijft zitten op de plek waar ik wil kloven en als er taai vezels die niet loskomen, denk aan robinia bijvoorbeeld, kan ik die doorsnijden.

Ik denk dat je gelijk hebt vwb het kloofijzer (splijtijzer; froe), omdat je daarmee een nette snee moet kunnen maken, zeker als je shingles splijt. Voor een kloofbijl, of -wig, is dat niet aan de orde.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bij het doornemen van de Veritas documentatie zie je dat ze met een botte snede meer controle proberen te krijgen bij het splijten (de splijtrichting). Dat is mogelijk bij dun materiaal zoals shingles, duigen, ...

Ernest, ik vond dat er een verband was via kloven en snede
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Van mijn kloofijzer die scherp is krijg ik genoeg controle om dakleien van 13 mm dike uit eik blokken van 550 mm lange te splijten. Ook duigen splijten gaat prima dus ik zie geen nadeel om de kloofijzer scherp te houden alleen voordelen en dat zou ik ook verwachten. Wat er is in de instructies van veritas klopt niet en dat is duidelijk als je maar denk over wat er gebeurt met de kloofijzer. Als de snij een keer in het hout is komt hij niet meer in contact met het hout. Het is de vouw en rug van het blad die de splijt verder opent en druk op het hout die de splijt stuurt. Heeft niks te maken met de snijkant.

Ik zie nu het informatie is van Lee Vally en niet veritas. Maakt niks uit allebei zijn even niet zo indrukwekkende.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Een kloofbijl hoort gewoon scherp te zijn. Als je een botte bijl hebt en stug hout dan heb je kans dat die gewoon terugspringt.
Heb thuis twee grote kloofbijlen, zorg dat ze altijd goed scherp blijven. Heb vorig jaar nog bijna 20 kuub hout gehakt, veel eiken. Moet er niet aan denken om dat met een botte bijl te moeten doen.
De slijphoek.. Je moet gewoon kijken naar de bijl, die ronding probeer je er in te houden. Komt niet aan op een graadje meer of minder. Heb zelf eerlijk gezegd nog nooit de hoek opgemeten.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.