Een Hollands hoekje

WR1944

Oud hout
In de periode dat ik met m'n huidige vrouw alleen contact had via het Internet stuurde ik haar zo nu en dan wat Hollandse souvenirs. Toen ik haar een paar keer bezocht nam ik ook wat souvenirs mee. En toen ik eenmaal in de USA was kreeg ik van vrienden in Nederland ook nog wat Neerlandiana. Om dat een beetje te showen maakte ik een soort van boekenplankje met drie plankjes in de keuken. Maar met recente aanwinsten werd het te klein en moest er iets groters komen.

M'n restjes 12 mm multiplex verzameld en begonnen met het ontwerp. Er zouden weer drie plankjes komen maar nu over de maximale breedte, tot aan de sierlijst van een raam. Het hout zou blank blijven want ik wilde er een afbeelding in branden, de kaart van Nederland.

P1010464q.jpg
Eerst zijn de groeven aangebracht in een grotere plaat en later opgedeeld in de achterkant, hier te zien en de zijkant. De randversiering is afgetekend en met de decoupeerzaag gedeeltelijk gezaagd. De landkaart van Nederland is ook al aangebracht met het recentelijk gekochte brandijzer.

P1010465q.jpg
In de hoek waar de showroom komt zit een kwartronde afwerklat. Daardoor moet ik een schuine ruimte in de hoek vrij laten. Daar is de middelste strook voor. Rechts zijn de plankjes te zien.

P1010466q.jpg
Met de groeven van de zijkant als steun worden de plankjes eerst op de achterkant gelijmd.

P1010467q.jpg
Nu wordt de zijkant tegen de plankjes gelijmd.

P1010468q.jpg
De hoekstrook wordt gelijmd. Alleen deze strook heeft twee zijkanten onder 45 graden. Daardoor steekt die rand aan beide zijden wat uit. Dat wordt later weg geschaafd. Het zit achter dus niemand die het ziet.

P1010469q.jpg
Dit is het geheel in samengelijmde toestand.

P1010470q.jpg
Het schap is gemonteerd en het blijkt stijf tussen de sierlijst van het raam en de zijwand te passen. In m'n ontwerp had ik iets meer ruimte gepland. De grotendeels Delftsblauwe (echt en namaak) spulletjes staan er in en de lady of the house was er erg blij mee. Dat ik ook alles weer stofvrij heb gemaakt werd ook gewaardeerd. ;)
 

WR1944

Oud hout
De verdwaasde reactie van iemand met een band met de VN is hier niet doorgedrongen. Sinterklaas bestaat hier niet (met uitzondering van enkele nog niet aangepaste Nederlandse emigranten) maar z'n broer Santa Claus wel degelijk. Als we het verhaal van de vermeende discriminatie van Zwarte Piet zouden doortrekken naar Amerikaanse omstandigheden dan zou de ASPCA, de Amerikaanse dierenbescherming, zich het lot moeten aantrekken van de 8 rendieren die in één nacht alle Amerikaanse kinderen van cadeau's moet voorzien.

@jpandriesse, als je met SS de SS uit de Nazi-periode bedoeld dan ben ik niet bang. In Wehrmacht deden gekleurde soldaten mee en bij de SS zaten zelfs negersoldaten.
https://www.youtube.com/watch?v=IUoOJEidm2o&ab_channel=jmantime

Maar nu dwalen we wel heel ver af van hout.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Denk dat je op de verkeerde golflengte zit vermoed dat jpandriesse verwijst naar Sylvana Simons deze dame is tegen zwarte piet !
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een net kastje WR1944, en die landkaart is zeer goed gelukt! Heb je die uit de losse pols gebrandt?
Het ontwerp is iets oubollig, maar niet teveel. Ik vind het wel wat.

Dat Delfts Blauw daarentegen, dat is wel heel 19e eeuw. Een mini van de stoel van Rietveld zou er bijvoorbeeld prima tussen kunnen.
 

WR1944

Oud hout
De landkaart is uit de hand gebrand maar wel met een voorbeeld. Op het Internet heb ik een geschikte kaart opgezocht en die afgedrukt op papier. Het papier is met tape vastgemaakt op het hout. Met het brandijzer maakte ik een reeks gebrande puntjes door het papier heen op het hout. Daarna was het "connect the dots" en was de landkaart een feit.
Voor mij stond functionaliteit voorop. De randversiering geeft voor de modale Amerikaan het idee van "old style."
Het tentoongestelde materiaal heeft voor mij maar ook voor m'n vrouw een bepaalde betekenis. Het zij geschenken naar elkaar toe maar ook zaken die bezoekers meebrachten. Ik loop al met een vaag plan rond om langs een zijmuur van de keuken zo'n 30 cm onder het plafond een smalle plank aan te brengen waar andere frutsels geparkeerd kunnen worden. M'n vrouw spaart bijvoorbeeld miniatuur vogelhuisjes. Dus wat dat betreft kunnen daar dan zelf gemaakte "klassiekers" bij.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Denk dat je op de verkeerde golflengte zit vermoed dat jpandriesse verwijst naar Sylvana Simons deze dame is tegen zwarte piet !

In dat geval kan jpandriesse de tweede helft van mijn verhaal overslaan. Ik heb er indertijd wel iets over gehoord maar ik kan m'n tijd veel beter besteden dan me verdiepen in die ongein.

Ik bedoelde inderdaad Sylvana en verdiep je er inderdaad maar niet in, want daar komt weinig zinnigs uit.
Deel twee van je verhaal vind ik dan wel weer interessant, had ik niet gedacht aangezien nazi Duitsland volgens mij een racistische inslag had met hun streven naar de Übermensch.

Maar goed, genoeg off-topic. Zolang wij hier met blank en donker hout kunnen werken zullen we het daar maar over blijven hebben :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.