Gebruikte BAS450 of nieuwe Hammer N3800?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Moet me zeer snel een mening kunnen vormen... een goede kans duurt nooit lang hé.

Welke lintzaag koop jij: Een gebruikte Electra Beckum BAS450 of een nieuwe Hammer N3800?
Wetende dat die BAS450 in zeer goede staat lijkt te zijn en de Hammer 2 keer zo veel kost.

De grote verschillen
BAS450:
Aluminium tafel (en ik denk met groeven in)
zaagbreedte 400
motor 1.1kW

Hammer N3800:
Gietijzeren tafel
zaagbreedte 360
motor 1.5kW
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als ik een bedrijf had kocht ik de Hammer omdat ik dan de btw kan aftrekken en m'n geld ermee verdien.
Maar voor de gemiddelde hobbyist is de EB ook een prima machine en is de Hammer een luxe als je het geld er voor over hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een Bas450 en ben ook tevreden, wat de één een punt van irritatie vind mbt instellen (bereikbaarheid van de inbusjes waar je alleen goed kan als je het blad wegneemt) vind ik juist ideaal
Anderzijds, je kunt het blad wel heel snel wegnemen (sneller dan bij een hammer ?)

Vd week zat ik even op een dwaalspoor met de instellingen en bleef de zaag driften, vriend O'peatey was hier en heeft alle instellingen even opnieuw gedaan en toen was het dik voor elkaar

De bas450 heeft meer zaaghoogte dan een Hammer3800 ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De Hammer heeft een maximale zaaghoogte van 310 mm.
Het blad heb ik nog nooit los hoeven halen. Tot nu toe geen noodzaak geweest.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Dank voor uw meningen.
Zaaghoogte is dezelfde dacht ik (of geen noemenswaardig verschil)
Ik heb ondertussen het verhaal gelezen van een paar Duitsers die de geleiding op hun BAS 450 maar niks vonden en dat deze zelfs zeer snel kapot ging. Deze werd dan vervangen door een ander merk (toch ook weer +/- 150€ kosten).
Mijn conclusie is dat beide machines goed gaan zijn voor mij. Ik maak geen productie hoeveelheden, maar het moet wel een beetje precies en betrouwbaar zijn.
De prijs/waarde van de BAS 450 lijkt wel snel te dalen nu er niet zoveel onderdelen meer voor te vinden zijn. Het belangrijkste is wel nog gewoon beschikbaar. rollagers, rubber banden, linten, geleidingen,... wel allemaal andere merken dan het origineel, maar dat maakt niet uit.

Met wat ik nu weet heb ik een 'korting' gevraagd op de BAS 450, anders is het verschil het risico niet waard. Zonder die korting wordt het de Hammer.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Elke behoorlijke lintzaag kan netjes zaagwerk afleveren.
Dat heeft vooral te maken met afstelling en het juiste en scherpe zaaglint.
Als het niet lukt met de EB kijk dan 'ns voor een ander goed tweedehands merk zoals Meber of Centauro bijv.
Voor jouw zaagwerk is een nieuwe Hammer misschien een beetje overkill.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Voor jouw zaagwerk is een nieuwe Hammer misschien een beetje overkill.
Dat zat ook al te spelen in mijn gedachte. Nu was die BAS 450 pas een goede deal als er nog wat van de prijs af kon. En dat is gelukt :)

Ik deze namiddag dus naar ginder want zoiets mag je niet te lang laten liggen anders is het voorbij. Mooie zaag, amper hier en daar een krasje aan, duidelijk enkel voor de hobby gebruikt, en ze lijkt compleet te zijn. 2 gebruikte linten wel nog in zeer goede staat en een paar nieuwe ongebruikte originele. De optie met het schuurlint is er ook nog bij en die zit nog in de plastic folie, nooit uitgepakt geweest dus. De rubbers van de wielen zijn ook nog goed, deze ga ik wel nog inspecteren onder wat feller licht om zeker te zijn dat er geen barstjes of zo inzitten.

2 minpuntjes:
1/ Er zat geen handleiding bij, maar wel een catalogus 'van toen' en de originele factuur (garantie is voorbij :D) ondertussen een PDF gevonden met de handleiding van de Metabo BAS 450, behalve het kleurtje hebben die niets veranderd zo te zien.
2/ Het ding stond in een kelder!! Miljaar, dat was tillen zeg.... ik zie nog steeds zwarte vlekjes voor de ogen :eek:. En met een super smalle trap... de tafel moest er af of het ding kon niet door.

Het ding sluit ik eerstdaags aan. Eerst nog naar de winkel voor een aangepast stopcontact/stekker en dan de motor aansluiting aanpassen van 3x230V naar 3x400V want anders gaat ze wat te snel draaien haha


Die Hammer.... tja... een mens moet iets hebben om van te dromen... ooit... misschien eens.... komt ze toch
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gefeliciteerd
de mijne had ook een origineel lint, viel niet mee te zagen (veel drift) met de linten van tufsaws is het dik in orde
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Vandaag even aangesloten.
Is het normaal dat de riemen heel kort piepen bij het starten van de motor?

Heb er een lint opgelegd. Wellicht het lint welk origineel bij de zaag zat toen die aangekocht werd. Lint van 13mm of zo. Zo te voelen en zien is dat lint nog heel scherp. Dan de boel even nagekeken maar niks geregeld en direct maar beginnen zagen. Paar kleinere plankjes en blokjes doorgezaagd, niets precies, alleen voor de lol. Ging goed. Morgen zal ik er eens een zwaarder blokje (brand)hout opleggen, er ligt hier nog wat eik. En dan ga ik die zaag wat leren afregelen.

'k Moet ook absoluut voor een gepast afzuiging zorgen. En de aan/uit knop upgraden naar een geval met noodstop want het ding welk er nu op zit is toch maar triestig te noemen anno 2016.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Vandaag even aangesloten.
Is het normaal dat de riemen heel kort piepen bij het starten van de motor?

Heb er een lint opgelegd. Wellicht het lint welk origineel bij de zaag zat toen die aangekocht werd. Lint van 13mm of zo. Zo te voelen en zien is dat lint nog heel scherp. Dan de boel even nagekeken maar niks geregeld en direct maar beginnen zagen. Paar kleinere plankjes en blokjes doorgezaagd, niets precies, alleen voor de lol. Ging goed. Morgen zal ik er eens een zwaarder blokje (brand)hout opleggen, er ligt hier nog wat eik. En dan ga ik die zaag wat leren afregelen.
'k Moet ook absoluut voor een gepast afzuiging zorgen. En de aan/uit knop upgraden naar een geval met noodstop want het ding welk er nu op zit is toch maar triestig te noemen anno 2016.
Is het niet beter om de volgorde te wijzigen in eerst leren afregelen en dan zagen?
Mvg,:)
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ja, natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk want het zou niet verstandig geweest zijn.
Ik was niet helemaal duidelijk met die zin ook niet. Voor de eerste keer zagen heb ik de lintzaag wel degelijk nagekeken en alles zat direct ok voor het lint. Dat had ik zelf op spanning gezet bij het opleggen en geen regeling nodig voor de rest. Wat ik toen nog niet deed was de tafel super haaks zetten in de 2 vlakken, en ook de fence, daar had ik zelfs een zetplaatje voor nodig (shim van 0,4 dacht ik) om die haaks te krijgen. Deze dingen moesten ik nog wat 'leren' doen op deze zaag. Nu moet ik nog de riemen van de motor 'leren' afstellen want ze piept een fractie van een seconde bij de opstart en dat hoor ik niet graag. Jammer genoeg geen specs over gevonden over wat nou de goede afstelling is.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het is geen advies maar even meedenken, komt het piepen door slippen?
Zo ja, dan zou je misschien de poelie kunnen ontvetten en de riemen voorzichtig iets opruwen/ontvetten.
Mvg,:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.